RASTAD & RELLING TEGNEKONTORMED NORSK MØBELDESIGN VERDENSKARTET

Adolf Relling og Torbjørn Bekken ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Rock´n Rest. Produsert av Arnestad Bruk. Tegnet i 1957. (Foto: Blomqvist Nettauksjon – Skogen Design)

1 RASTAD RELLINGRastad & Relling Tegnekontor var en av de viktigste representantene for utviklingen av møbeldesign i flere tiår. Med møbler som Bambi, Futurum, Krysset og Syklus satte de norsk design på verdenskartet.

Interiørarkitektene Rolf Rastad (1916-1995) og Adolf Relling (1913-2006) etablerte møbel- og interiørarkitektfirmaet Rastad & Relling Tegnekontor (R&R) i Oslo i 1943. Som Bruksbo Tegnekontor ansatte R&R nyutdannede interiørarkitekter fra Statens håndverks- og kunstindustriskole, og fungerte derfor som en viktig inkubator for etterkrigstidens fremste møbeldesignere.

Modell 1775 tegnet av Kaare Skjæveland i 1951 for Rastad & Relling Tegnekontor.
Modell 1775 tegnet av Kaare Skjæveland i 1951 for Rastad & Relling Tegnekontor.

Adolf Relling som vokst opp på Sykkylven etablerte tidlig kontakt med distriktets møbelfabrikker. Deriblant Stranda Lenestolfabrikk og Fet Møbelfabrikk. Møbelprodusenten Arnestad Bruk var lenge en viktig samarbeidspartner.

Rastad & Relling Tegnekontor. Armlenestol. Modell Kaminstolen – for Stortingsbygningen. Produsert av Arnestad Bruk. Ca. 1955-58. Den opprinnelige Kaminstolen ble tegnet av Fredrik Kayser og Adolf Relling i 1945/46. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Kaminstolen – for Stortingsbygningen. Produsert av Arnestad Bruk. Ca. 1955–1958. Den opprinnelige Kaminstolen ble tegnet av Fredrik Kayser og Adolf Relling i 1946. (Foto: Blomqvist)

I 1946 tegnet Adolf Relling og Fredrik Kayser designklassikeren Kaminstolen for Arnestad Bruk. Den var i sin rasjonelle produksjonsutførelse barn av funksjonalismens tankegods. Stolens anvendelighet og popularitet gjorde at den ofte ble brukt til offentlige innredninger. For å tilpasses skiftende trender ble Kaminstolen modifisert ved flere anledninger.

Røkesalongen på øverste dekk på Kongeskipet Norge med møbler tegnet av Rastad & Relling. Bord produsert av A. Huseby & Co. og stoler og sofaer utført av Arnestad Bruk.
Røkesalongen på øverste dekk på Kongeskipet Norge med møbler tegnet av Rastad & Relling. Bord produsert av A. Huseby & Co. og stoler og sofaer utført av Arnestad Bruk. (Ukjent fotograf)

Innredningen av Kongeskipet Norge var en av etterkrigstidens mest prestisjefulle oppgaver. Finn Nilsson ved Arnstein Arneberg arkitektkontor var ansvarlig for oppdraget, og Rastad & Relling tegnet interiøret til røykesalongen på øverste dekk. Ingmar Relling, bror til Adolf Relling, var særlig aktiv i arbeidet til Kongeskipet. Han var ansatt ved tegnekontoret i perioden fra 1947 til 1950, og utførte i hovedsak forskjellige interiøroppdrag. Deriblant til Hotel Alexandra i Molde.

Torbjørn Bekken ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: King Relax A. Produsert av Arnestad Bruk. Ca. 1962.
Torbjørn Bekken ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: King Relax A. Produsert av Arnestad Bruk. 1962. (Mats Linders arkiv)

Interiørarkitekt Torbjørn Bekken (1919-2010) var den av medarbeiderne som arbeidet lengst for R&R. I 1962 formga han den skulpturalt utformede hvilestolen King Relax for Arnestad Bruk. Arne Halvorsen satte sitt navn på flere av tegnekontorets møbelklassikere, deriblant i samarbeid med møbelsnekkermester Rasmus Solberg.

Fredrik Kayser for Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Krysset. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Fredrik Kayser for Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Krysset. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955. (Foto: Blomqvist)

Sigurd Resell arbeidet for R&R i to perioder – 1947–1953 og 1956–1968. Lenestolen Sirkel er et av hans høydepunkter. Fredrik Kaysers mest kjente stol fra tiden ved tegnekontoret er Krysset (1955). Ellers var tegnekontorets policy at det som ble tegnet ved R&R var å oppfatte som en fellesoppgave, og man ønsket ikke å fremheve den enkelte designer.

Sigurd Resell og Adolf Relling for Rastad & Relling Tegnekontor. Modell 56/1 – Bambi-serien. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955. (Foto: Bebop Antik)
Sigurd Resell og Adolf Relling for Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: 56/1 – Bambi-serien. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955. (Foto: Bebop Antik)

Rastad & Relling hadde et nært samarbeid med flere møbelprodusenter. Men det var særlig Gustav Bahus Eftf. utenfor Bergen som utmerket seg. Fra midten av 1950-tallet produserte de noen av tegnekontorets fremste modeller. Stolserien Bambi kom i en rekke varianter, og den kjennetegnes av solid håndverksutførelse med vel gjennomarbeidede sammenføyninger og modellerte former. Gustav Bahus produserte også en rekke av tegnekontorets skjenker og skap.

Rastad & Relling Tegnekontor. Modell 336/32 – Edvard. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Annen halvdel av 1950-tallet.
Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: 336/32 – Edvard. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Annen halvdel av 1950-tallet. (Mats Linders arkiv)

I 1970 skilte Adolf Relling og Rolf Rastad lag. Relling overtok tegnekontoret og Rastad butikken. I 1983 ble tegnekontoret overdratt til Adolf Rellings sønn, Jens Relling. Året etterpå ble tegnekontoret omdannet til arkitektkontor.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819