JACOB PRYTZDESIGNER, PEDAGOG OG INSPIRATOR

Jacob Prytz
Jacob Prytz

Gullsmed og rektor Jacob Prytz var en av landets viktigste kulturpersonligheter i et halvt århundre. Hans gullsmedarbeider var på et høyt internasjonalt nivå, og som organisator og lærer fikk han stor betydning.

Jacob Prytz (1886-1962) ble født inn i gullsmedfaget. Hans far Torolf Prytz (1858-1938) overtok i 1890 gullsmedbedriften J. Tostrup etter grunnleggeren Jacob Ulrich Holfeldt Tostrup (1806-90). J. Tostrup var under store deler av 1900-tallet sammen med gullsmedbedriften David-Andersen en av landets mest fremgangsrike.

Jacob Prytz. Kaffesett. Sølv. Utført ved J. Tostrup. Datert 1916. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Kaffesett. Sølv. Utført ved J. Tostrup. Datert 1916. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

I årene fra 1904 til 1908 studerte Jacob Prytz på Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Samtidig gikk han i lære på familieverkstedet der han også fullførte sin svenneprøve som filigransarbeider (1908). I perioden 1908-10 studerte Prytz ved Königliche Zeichenakademie i Hanau, Tyskland og i 1910-12 ved Êcole des Beaux Arts i Paris. Ingen av skole hadde i følge ham selv innvirkning på ham.

Mest glede og kunstnerisk utvikling fikk Jacob Prytz gjennom selvstudier. Før Prytz vendte tilbake til Oslo i 1912 var han en kort tur til London der hans største opplevelse var å se de gammelgreske skulpturene fra Parthenon på British Museum.

Jacob Prytz. Brosje. Forgylt sølv og speilemalje. Utført av J. Tostrup. Tegnet i ca. 1915. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Brosje. Forgylt sølv og speilemalje. Utført av J. Tostrup. Tegnet i ca. 1915. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

1913 tok Jacob Prytz borgerskap som gullsmed, og det samme året ble han kunstnerisk leder for J. Tostrup. Hans første store oppgave var da han tegnet store deler av firmaets kolleksjon til Jubileumsutstillingen i Kristiania i 1914. Utstillingen ble samtidig Prytz gjennombrudd som gullsmed.

Jacob Prytz. Vase. Sølv og emalje. Utført av J. Tostrup. 1914. (Foto: Nasjonalmuseet)
Jacob Prytz. Vase. Sølv og emalje. Utført av J. Tostrup. 1914. (Foto: Nasjonalmuseet)

De utstilte arbeidene var i en personlig utført stil som blandet inntrykkene av sen jugendstil og nybarokke elementer, som begynte å komme på moten under denne perioden. I ”Norsk Tidsskrift for Guldsmedkunst” skrev anmelderen i 1914: ”Man beundrer her en kraftig personlig kunstnerbegavelse, som har fundet sit uttryk i en sjelden og smagfuld stil.”

Jacob Prytz. Presenterfat. Sølv og grubeemalje. Utført ved J. Tostrup. Tegnet i 1914. Utstilt på Jubileumsutstillingen i Kristiania det samme året. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Presenterfat. Sølv og grubeemalje. Utført ved J. Tostrup. Tegnet i 1914. Utstilt på Jubileumsutstillingen i Kristiania det samme året. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Det samme året som Jubileumsutstillingen gikk av stabelen døde Gustav Gaudernack (1865-1914), overlærer for gullsmedklassen på SHKS. Jacob Prytz overtok stillingen, samtidig som han var kunstnerisk leder for J. Tostrup. I 1922 ble J. Tostrup tegnekontor etablert. Der arbeidet flere av tidens fremste designere, deriblant Hanna Visund (1881-1974) og Oskar Sørensen (1898-1988).

Jacob Prytz. Vase. Sølv og speilemalje. Utført ved J. Tostrup. Tegnet i 1932. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Vase. Sølv og speilemalje. Utført ved J. Tostrup. Tegnet i 1932. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Gullsmedarbeidene fra tegnekontoret fra 1920/30-tallet ble ofte tegnet i fellesskap og det kan derfor være vanskelig å vite hvem som tegnet hva. I tillegg var Sigurd Alf Eriksen, som var leder for bedriftens emaljeverksted i perioden 1926-46, et viktig tilskudd for J. Tostrup.

Jacob Prytz. Plakat til Form og Farve Utstillingen. Trykket ved Fabritius & Sønner. (Foto: Nasjonalmuseet)
Jacob Prytz. Plakat til Form og Farve Utstillingen. Trykket ved Fabritius & Sønner. (Foto: Nasjonalmuseet)

Jacob Prytz var sammen med interiørarkitekt Marie Karsten (1872-1953) i 1918 initiativtaker til etableringen av Foreningen Brukskunst. I foreningens program reklamerte man for å ”arbeide for at alle de ting vi trænger i det daglige liv, kan bli praktisk brukbare og kunstnerisk vakre.” Akkurat som den svenske søsterorganisasjonen Svenska Slöjdföreningen opprettet foreningen et formidlingskontor. Det hadde som oppgave å etablere kontakt mellom kunstnere og produsenter.

Jacob Prytz. Vaser. Forgylt sølv over emalje. Utført av J. Tostrup. Vasene ble vist på verdensutstillingen i Paris i 1937. For vasen til høyre fikk Jacob Prytz Grand Prix på utstillingen. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Vaser. Forgylt sølv over emalje. Utført av J. Tostrup. Vasene ble vist på verdensutstillingen i Paris i 1937. For vasen til høyre fikk Jacob Prytz Grand Prix på utstillingen. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Noen av det forrige århundrets fremste norske gullsmedarbeider ble tegnet av Jacob Prytz. På verdensutstillingen i Paris i 1937 fikk han stor anerkjennelse for sine emaljearbeider utført i intense farger. For en konfektskål i grønn og blå speilemalje fikk Prytz utstillingens høyeste utmerkelse – Grand Prix.

Jacob Prytz. Vaser. Sølv, forgylt sølv og speilemalje. Utført av J. Tostrup. Utstilt på verdensutstillingen i New York i 1939. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz. Vaser. Sølv, forgylt sølv og speilemalje. Utført av J. Tostrup. Utstilt på verdensutstillingen i New York i 1939. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Da Prytz i 1934 ble direktør for SHKS (fra 1945 med tittelen rektor) tegnet han alt mindre for J. Tostrup. Men datteren Grete Prytz Kittelsen begynte som designer for familiebedriften i 1945, og hevet nivået ytterligere.

Reklamefolder for Jacob Prytz ”Pariser sølv” for J. Tostrup. (Junn Paasche-Aasen)
Reklamefolder for Jacob Prytz ”Pariser sølv” for J. Tostrup. (Junn Paasche-Aasen)

I anledning Jacob Prytz 70-årsdag i 1956 laget hans svenske kollegaer Åke Huldt, Kurt Ekholm og Åke Stavenow en bok til hans hyllest. Der skrev de: ”Din gärning som formgivare, kolorist och lärare är bestående. Norsk brukskonst har i Dig haft sin entusiastiske främjare, sin kloke organisatör og framsynte teoretiker.”

Jacob Prytz og Hanna Visund. Kaffesett. Sølv og rød bakelitt. Utført ved J. Tostrup. Ca. 1932. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Jacob Prytz og Hanna Visund. Kaffesett. Sølv og rød bakelitt. Utført ved J. Tostrup. Ca. 1932. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Jacob Prytz ble tildelt flere nasjonale og internasjonale utmerkelser og hederstegn. I 1931 ble han utnevnt til Ridder 1. Klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Den fineste utmerkelsen var dog Jacob-prisen – oppkalt etter ham – som han mottok i 1957.


©Mats Linder / matslinder.no