Bokserien Norsk design og kunsthåndverk er et samarbeid mellom Mats Linder og Papiret Forlag. Det startet som et Corona-prosjekt få dager etter Norge stengte ned i mars 2020. Ideen bak prosjektet er å løfte frem norske designere og kunsthåndverkere, nasjonalt som internasjonalt. Bokserien har allerede mottatt tre priser – DOGA-merket, gull i Årets vakreste bøker og gull i Visuelt.
BENNY MOTZFELT
Benny Motzfeldt er vår mest folkekjære glassdesigner. Hun hadde et innholdsrikt liv og karriere. Som designer jobbet hun for glassverkene på Hadeland og Randsfjord. Mest suksess fikk Motzfeldt ved den lille glasshytten på PLUS i Fredrikstad.
I samtiden var Karl Edvard Korseth en av våre mest aktive møbelformgivere. Blant Korseths mer folkelige design er en serie syskrin som solgte i flere tiår.
Den norske suvenirdesigneren Arne Tjomsland var en mester med spikkekniven. I hans hender ble et lite stykke tre til forseggjorte isbjørner, elger og eskimoer.
Møbeldesigner, interiørarkitekt, industridesigner og kunsthåndverker. Bjørn Engø var svært aktiv innen ulike disipliner. Gjennombruddet kom med radikale møbler tidlig i 1950-årene. Folkelig ble han med sine fargerike, bestselgende skåler i metall. Fra omkring 1960 arbeidet Engø hovedsakelig som kunsthåndverker.
Brukskunstkolonien PLUS i Fredrikstad var fra slutten av 1950-årene en smeltedigel for ulike designverksteder. En av de viktigste var tekstiltrykkeriet. Der ble det utformet heftige og tidsriktige mønster. I dag er de etterspurte blant samlere av vintage design og kunsthåndverk.
Anna-Greta Eker er bok én i bokserien hvor vi hyller norske designere som fortjener en rettmessig plass i historien, og i folks bevissthet. Anna-Greta Ekers designet smykker til hverdag og smykker til fest, og hennes design solgte over hele verden. I tillegg til Norge elsket både amerikanere og japanere hennes smykker.
Eystein Sandnes var en særdeles aktiv formgiver. Produksjonen favnet alt fra glass og porselen til bestikk og dørvridere. For det store flertall er Sandnes likevel mest kjent som sjefsdesigner for Porsgrunds Porselænsfabrik, der han jobbet i mer enn 30 år. Sandnes var også formgiver for Magnor Glassverk og Stavangerflint. I tillegg viser boken til mindre kjente arbeider, som smykker i keramikk samt glass for Hadeland Glassverk.
Rolf Hansen var ikke keramiker i tradisjonell forstand. Dreiing og forming overlot han til andre. Hansen var dekoratør, noe han også ble omtalt som helt til han etablerte eget firma. Han utformet også modeller, så på en måte bør han kanskje, i en videre forstand, også omtales som designer. Om han selv skulle fått bestemme var han kunsthåndverker og keramiker.
For de aller fleste så er Bendt Winge synonymt med Nordic – en plaststol som solgt i mer enn 7 millioner eksemplarer. En annen klassiker er hans klaffebord som ble rikelig eksportert. Kunstnerisk høydepunkt var en hvilestol som har fått internasjonal oppmerksomhet i moderne tid. I tillegg viser boken til mange produkter som kun ble laget i et lite antall, ettertraktet av samlere verden over.