Gro Bergslien er mest kjent som glassdesigner for Hadeland Glassverk. Mindre kjent er hennes karriere som tekstildesigner for PLUS. I tillegg jobbet hun med emballasjedesign og som emaljør.
Gro Bergslien (1940–1991) ble født i Oslo. Hun studerte i noen år ved tekstillinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole der hun tok diplomeksamen 1960. Omkring 1958 utlyste firmaet Helly Hansen til en konkurranse om mønster for trykking av plast i metervare for elevene i Tekstil I, II og III. Gro Bergslien ble innkjøpt med to forslag og ble premiert med 600 kroner. Senere hadde hun et tre måneders studieopphold ved Dannebrog håndveveri og stofftrykkeri. I 1964 utdannet hun seg også ved Statens Lærerskole i forming.
I 1962 gikk flyttelasset til Fredrikstad og den unge brukskunstnerkolonien PLUS, etablert av Per Tannum. Et kreativt miljø med kunstnere som Tone Vigeland, Hermann Bongard og mange andre inspirerte Bergslien. Der begynte hun jobbe som designer ved PLUS stofftrykkeri under Kari Fronth, som var kunstnerisk leder.
PLUS var et yrende sted med mange likesinnede. For den unge Gro Bergslien må det vært befriende å ha så pass frie tøyler. Samtidig var det et hardt press om å produsere nye artikler. Mønsteret Tonje var antagelig primært tenkt til løpere. Det kom i en rekke fargekombinasjoner. Uttrykket er løst og organisk, og kan ligne på kunstneren Henri Matisse sine papirutklipp. Populære ble Bergsliens motiv til bordbrikker, som Strip. En annen av hennes slagere var Frø. Mønsteret er konstruert over en liggende oval med vertikale striper.
I 1964 begynte Gro Bergslien som designer for Christiania Glasmagasin og Hadeland Glassverk. Det var et kreativt miljø preget av store fremganger helt fra tidlig i 1950-årene. Bergslien ble kjent med Benny Motzfeldt, Severin Brørby, Willy Johansson og ikke minst Hadelands dyktige glassarbeidere. I tillegg til å formgi glass tegnet hun emballasje for Christiania Glasmagasin. For et design ble hun tildelt emballasjeprisen Eurostar.
Albert Steen skrev i artikkelen Reflekser at ”Hennes første arbeider har noe eterisk, lyrisk over seg. Det tynne glasset i gråblå, gulhvite og blekgrønne toner har mykt flytende former som om de nettopp har forlatt blåsepipen. Store uregelmessige fat med blærer og bobler bringer tanken til den sprø isen på myrpyttene tidlig på høsten. Det lette fargeinnslaget flyter som tåkedis inn i glasset og gir med sine fine skiftninger i nyanser liv og bevegelse. Gro Bergsliens senere arbeider er mer preget av dramatisk og kontrastrik fargebruk.”
Karakteristisk for Gro Bergsliens kunstglass i 1970-årene er inspirasjonen fra oldtidens glasskunst, som mer enn 2000 år gammelt romersk glass. Samtidig var hun påvirket av jugendstilens organiske former. Typisk for hennes glass er de fargesterke spettene som står i kontrast mot hverandre. I anledning Brukskunstmønstringen på Maihaugen i 1976 skrev Gerd Hennum at ”Gro Bergslien gir oss del i mollstemt skjønnhet smeltet inn i små undre av metallskimrende Tiffany-lignende vaser.»
I 1979 utstilte Bergslien med Benny Motzfeldt på Galleri F 15 under «Nordisk glass 79». Det er tydelig at Bergslien hatt den tidligere kollegaen Motzfeldt som forbilde. Det samme året utstilte Bergslien med Toril Bjorg og Grete Helland-Hansen Nash i Elverum. Hun viste 94 arbeider. Mesteparten var utført i løpet av en to ukers periode, kort tid før åpningen. Inspirasjonen fikk Bergslien fra sennepsgule åkre, stemorsblomster og steiner fra Kreta.
Ekstra hyggelig må det ha vært da den norske kongefamilie ga seks asjetter designet av Gro Bergslien som gave til prins Charles og prinsesse Diana i anledning bryllupet 1981. Som kollegaen Severin Brørby brøt også Gro Bergslien med Hadeland Glassverk. I følge kunsthistoriker Fredrik Wildhagen var ikke Hadeland ”lenger i stand til å holde fast ved de idealer som hadde gjort det til en spydspiss i norsk formgivningsindustri under gullalderperioden.” Bergslien ble i 1986 engasjert av noen mesterblåsere ved Hadeland som etablert Hallingglass, deriblant Odd-Ingar Karlengen.
Gro Bergslien jobbet også som emaljør for gullsmedfirmaet David-Andersen. Der skal hun ha tatt med kunnskapen rundt glasshåndverket. Anerkjennelse kom i form av utmerkelsen The best enamel, Artist Enamellers´ 8th Exhibition, i London 1978.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819