BENNY MOTZFELDTNYSKAPENDE GLASSDESIGNER

Benny Motzfeldt kunstglass for PLUS. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Benny Motzfeldt.

Fra slutten av 1960-tallet var Benny Motzfeldt fornyeren av norsk kunstglass. Hun utforsket tidligere ikke utprøvde materialer og teknikker. Samtidig inspirerte Motzfeldt en ny generasjon glassformgivere. 

Benny Motzfeldt (1909-1995) var i årene fra 1931 til 1935 elev på grafikklinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Som 27-åring debuterte hun i 1936 på Statens høstutstilling på Kunstnernes Hus. Årene etterpå arbeidet Motzfeldt som billedkunstner. Samtidig forsørget hun seg på kommersielle oppdrag. Deriblant som reklametegner og illustratør.

Benny Motzfeldts illustrasjon til A-Magasinet nr. 19/1936. (Foto: Mats Linder)

I 1955 søkte Benny Motzfeldt stillingen som tegner på Christiania Glasmagasin etter Hermann Bongard. Den første tiden på Glasmagasinet tegnet hun i hovedsak gravyrmotiver til krystallgaver for Hadeland Glassverk. Til å begynne med var hun lite interessert i glass. Men etter en reise til Italia og besøk hos glassprodusenten Venini på Murano ble hun betatt av glasset som kunstnerisk uttrykksmateriale.

Benny Motzfeldt. Osteklokke. Modell: Benny. Utført ved Hadeland Glassverk. 1960. (Foto: Mats Linder)

De første selvstendige glassarbeidene for Hadeland Glassverk formga Benny Motzfeldt i 1959. Året etterpå tegnet hun designklassikeren Benny – en serie med finere husholdningsutstyr. Osteklokken i Benny-serien var i munnblåst glass med en stor sirkelformet, åpen bunn plassert på en asjett. Osteklokken ble vanligvis utført i sølvgrønnfarget glass og med en kule på toppen. Den ble sammen med en lokkrukke i den samme serien for første gang vist på Foreningen Brukskunsts høstmønstring på Kunstnernes Hus i 1960.

Benny Motzfeldt. Munnblåst krystallglass. Isfugl – The Icebird. Utført ved Hadeland Glassverk. H. 4,5. Utsalgspris 1970 kr. 16,50 (liten) og kr. 25 (stor). (Foto: Mats Linder)

1963 tegnet Benny Motzfeldt en liten fugl i krystallglass som ble utført i samarbeid med glassblåseren Olav Stensvold. Ledelsen på Christiania Glasmagasin var ikke fornøyd med resultatet og ønsket heller ikke å gå videre med den. Heldigvis kjøpte den daværende amerikanske presidenten Lyndon B. Johnsen flere Isfugler til sin kone Lady Bird under et Norgesbesøk. Interessen ble selvfølgelig enorm. Senere tegnet hun flere små turistsuvenirer, og for disse fikk hun Souvenirprisen (1964).

Benny Motzfeldt. Kunstglass. Utført ved Hadeland Glassverk. 1966. (Ukjent fotograf)

Fra omkring 1962 arbeidet Motzfeldt mindre ved tegnekontoret og mer på Hadeland Glassverk sammen med glassblåserne. Der hadde hun mulighet til å arbeide mer spontant med glasset, og eksperimentere med form og materialer.

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved Randsfjord Glassverk. 1968. (Foto: Mats Linder)

Fra 1967 var Motzfeldt kunstnerisk leder ved Randsfjord Glassverk. Der hadde hun ansvar for å tegne rimeligere bruksglass. Samtidig formga hun nyskapende kunstglass i tett samarbeide med glassblåserne på glasshytten.

Benny Motzfeldt. Vase. Kunstglass. Glass og glassfiber. Utført ved PLUS Glasshytte. 1974. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

I 1970 ble Motzfeldt kontaktet av designgründeren Per Tannum som ønsket hun skulle ta over som kunstnerisk leder etter Richard Duborgh på PLUS glasshytte i Fredrikstad. Fra starten ukependlet hun mellom hjemmet i Oslo og hybelleiligheten i Fredrikstad. Uken Motzfeldt var på PLUS utførte hun unikaglass sammen med glassblåserne. Annenhver uke da hun oppholdt seg i Oslo ble det produsert serieprodusert glass etter Motzfeldts modeller.

Benny Motzfeldt. Vase. Kunstglass. Glass og metallspon. ”Kirsebærhaven”. Utført ved PLUS Glasshytte. 1976.
(Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Den kunstneriske prosessen på glasshytten var nok så utradisjonell. Vanligvis sto hun ved siden av glassblåserne og tegnet formens omriss på gulvet til de tingene hun ønsket å få laget. Til å begynne med opplevde glassblåserne det nok så uvant, men med årene gikk det seg til.

Benny Motzfeldt. Vase. Kunstglass. Glass, glassfiber og metallspon. Utført ved PLUS Glasshytte. H. 15,5. Diam. 18. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Benny Motzfeldt arbeidet etter kontrakten hun inngått med Per Tannum og Norway Designs frem til 1979. Senere ble denne forandret flere ganger, og frem til Motzfeldt døde arbeidet hun på timebasis. De siste årene ble det fremst utført unikaarbeider til utstillinger.


Utdannelse:

1931-35 – Statens håndverks- og kunstindustriskole

Utmerkelser i utvalg:

1964 – Souvenirprisen

1969 – Jacob-prisen

1969 – Merket for god design

1977 – Urkunde für hervorragende Leistungen, Coburg


©Mats Linder / matslinder.no