SEVERIN BRØRBYPOESI I GLASS

Severin Brørby.

Severin Brørby var en svært habil glassdesigner. Han behersket både kunstglass og hverdagsvarer. Designet var distinkt og stramt. Glasserviser som Severin, RA og Barbara befestet hans posisjon som en av Skandinavias aller fremste.

Severin Brørby (1932-2001) vokste opp på Jevnaker i Oppland, ikke langt fra Hadeland Glassverk. Han var fasinert av arbeidet som foregikk på Hadeland og en kort periode gikk han i gravørlære på glassverket.

I perioden fra 1952 til 1955 studerte Brørby ved Metall- og keramikkavdelingen på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Ingeborg von Hanno og Oskar Sørensen var to av hans lærere.

Severin Brørby. Modell: K-7001. Utført ved Hadeland Glassverk. 1957. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

1956 startet Severin Brørby som designer ved Hadeland Glassverk. Willy Johansson og Arne Jon Jutrem jobbet der fra før. Sammen skapte de Hadelands kunstneriske profil. Hans første kunstglass var K-7001 (1957). Den avlange blå vasen var konisk og ble avsluttet med en avrundet topp og spissformet åpning.

Severin Brørbys K-7006 ble utstilt under «A special exhibition of international contemporary glass».

Sammen med kollegaene Johansson, Jutrem og Haakon Bjørklid deltok Brørby på den legendariske kunstglass-utstillingen ”A special exhibition of international contemporary glass.” Arrangert av The Corning Museum of Glass New York i 1959. Brørby viste den enkle kunstglassvasen K-7006.

Severin Brørby. Modell: K-7017. Utført ved Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Med de blokkformede kunstglassvasene K-7015 til K-1718 markerte Severin Brørby seg for alvor som glassformgiver. Vasene ble laget i ulike former, størrelser og farger. Fargekombinasjonen med mørkeblå kjerne og omkringliggende dyp grønnfarge slo godt an.

Severin Brørby. Modell: Severin. Utført ved Hadeland Glassverk. 1961. Tildelt Merket for god design i 1969. (DOGA)

Samtidig med kunstglasset utviklet Severin Brørby en rekke bruksglass. Det selvtitulerte glasserviset Severin ble beskrevet som ”et glass med robuste, men smakfulle enkle linjer”. Severin ble produsert fra 1961 til rundt 1994.

Severin Brørbys Pasvik er et av høydepunktene i norsk glassdesign i perioden rundt 1970. (Foto: Mats Linder)

I januar 1971 lanserte Hadeland Glassverk deler av ”1971—kolleksjonen”. Den besto av Brørbys blomsterboller i serien Digel og cocktailsettet Ringo. Digel har en svakt avrundet form, noe innsnevret mot toppen der det går et bånd i mørk oransje og et bånd på kanten i tilsvarende farge. Den er for øvrig i gul med syremattet overflate. Coctailsettet Ringo var bygget over det samme grunnprinsippet, men uten å være syremattet. Tematikken fra Digel og Ringo var å finne i Pasvik (ca. 1970). I reklamen ble Pasvik omtalt som en ”interessant serie i orangegult med dekor i flammende rødgyllent. Enkle linjer og dristig farvekontrast. Intens som en farvemettet solnedgang på Finnmarksvidda.”

Severin Brørby. Modell: Barbara. Utført ved Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Høsten 1971 lanserte også Hadeland Glassverk Barbara. Det ble laget reklamebrosjyrer, tilpasset forhandlernes A5-stativer og utviklet spesialtegnet emballasje. I 1972 var Barbara å få i 16 deler og størrelser. Som et tillegg til Barbara ble salt- og peppersettet Gourmotten produsert.

Reklamefotografi med Furu tallerken. (Hadeland Glassverk)

Brørbys kanskje største kommersielle suksess var pressglasserien Furu (ca. 1975). Ved lanseringen fikk den navnet Slind – som betyr skog på latin. Furu-serien kjennetegnes av det tykke godset og motivet i relieff forestillende en kvist med barnåler. Hadeland Glassverk la ned betydelige ressurser i markedsføringen av Furu, og hadde helsidesreklamer i flere tidsskrifter. Tematikken kjennes ellers hos andre skandinaviske glassprodusenter. I Norge produserte Magnor Glassverk Arne Lindaas sin Havrett med en liggende hummer i relieff.

Severin Brørby. Kunstglass. Utført ved Hadeland Glassverk. 1970-tallet.(Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Etter hvert ønsket Severin Brørby å ta styring over hele prosessen på egen hånd. I 1984 brøt han med Hadeland Glassverk og etablerte glasshytte på Åmot i Modum. Det tegnet Brørby også lamper for belysningsprodusenten T. Røste & Co. Avstanden fra hjemmet og lange reiser resulterte at han i 1990 flyttet produksjonen til Vik i Hole. Kort tid etterpå ble Brørby rammet av sykdom og noen år senere la han ned glasshytten.


Utdannelse:

1952–1955, Statens håndverks- og kunstindustriskole

Utmerkelser i utvalg:

1979, Jacob-prisen

1972, Die gute Industriform

Merket for god norsk design, 1958, 1961, 1962, 1963, 1967, 1968, 1971


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819