TONE VIGELANDSMYKKEDESIGN I VERDENSTOPPEN

Tone Vigeland
Tone Vigeland

Tone Vigeland er Norges mest innflytelsesrike smykkedesigner. Gjennombruddet kom på PLUS med øresmykket Slynge. Hun har oppnådd stor internasjonal anseelse og er representert i samlinger verden over.

Tone Vigeland (f. 1938) vokste opp i en kreativ kunstnerfamilie. I årene 1955–1957 studerte hun på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Der hadde hun gullsmedene Oskar Sørensen og Sigurd Alf Eriksen som lærere. Videre studerte Vigeland på Oslo yrkesskoles gullsmedlinje. På elevutstillingen i 1957 viste hun øresmykket Slynge som bæres uten skruer og festes direkte til øret. Til utstillingen kom forretningsmannen og gründeren Per Tannum. Han fattet straks interesse for Vigelands smykker og overtalte henne å flytte til Gamlebyen i Fredrikstad der han var i gang med å etablere brukskunstorganisasjonen PLUS.

Tone Vigeland. Øresmykke. Sølv. Modell: Slynge - Sling. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Opprinnelig tegnet i 1957. I produksjon fra 1958/59 til 1985. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Øresmykke. Sølv. Modell: Slynge – Sling. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Opprinnelig tegnet i 1957. I produksjon fra 1958/59 til 1985. (Foto: Mats Linder)

I 1958 begynte Tone Vigeland som lærling ved Norway Silver Designs sølvstue på PLUS. I løpet av kort tid laget hun en kolleksjon smykker der Slynge inngikk. Sommeren 1959 var etterspørselen så stor at sølvstuen arbeidet fra morgen til kveld for å produsere nok Slynge.

Reklamefotografi av Tone Vigelands smykker. Ca. 1961.
Produktfotografi av Tone Vigelands og Erling Christoffersens smykker. Ca. 1961.

Typisk for Tone Vigelands smykker fra første halvdel av 1960-tallet er den enkle formen som var tilpasset rasjonell, håndverksmessig serieproduksjon. I 1959 og 1960 deltok både Vigeland og kunstnerisk leder ved sølvstuen, Erling Christoffersen, på Foreningen Brukskunsts høstmønstring på Kunstnernes Hus i Oslo. Begge fikk gode omtaler, og i 1960 kjøpte Kunstindustrimuseet i Oslo et av Vigelands arbeider.

Tone Vigeland. Fra venstre til høyre: 1. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. 2. Sølv og emalje. Prøvemodell. Produksjonsbetegnelse: Blad. 1959. 3. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Fra venstre til høyre: 1. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. 2. Sølv og emalje. Prøvemodell. Produksjonsbetegnelse: Blad. 1959. 3. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. (Foto: Mats Linder)

I 1961 tok Vigeland svenneprøve som gullsmed og det samme året etablerte hun eget verksted i Gamlebyen. De første årene var det lite forskjell fra uniksmykkene hun laget som selvstendig gullsmed og smykkene hun tegnet for PLUS.

Produktbilde fra PLUS salgsbrosjyre av Tone Vigelands smykker i op-art stil fra 1966.
Produktbilde fra PLUS salgsbrosjyre av Tone Vigelands smykker i op-art stil fra 1966.

Flere av Vigelands arbeider bar preg av hennes interesse for billedkunst, deriblant noen brosjer og anheng i op-art stil fra 1966. I 1963 flyttet Vigeland fra Gamlebyen, men hun tegnet for Norway Silver Designs frem til rundt 1978.

Tone Vigeland. Brosje. Sølv. Unikat. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Ca. 1972. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Brosje. Sølv. Unikat. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Ca. 1972. (Foto: Mats Linder)

I 1980-årene begynte Tone Vigeland i alt større grad å eksperimentere med utradisjonelle materialer. Spesiell oppmerksomhet vakte hennes smykker laget av håndsmidde spikere.

Tone Vigelands skulpturale armsmykke i oksidert og delvis forgylt sølv ble utført i 1983. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

På separatutstillingen på Electrum Gallery i London fikk Vigeland sitt internasjonale gjennombrudd med de i alt 60 nylagede arbeidene. På utstillingen gikk både Victoria & Albert Museum i London og Royal Scottish Museum i Edinburgh til innkjøp av hennes arbeider.

Tone Vigeland. Collier. Oksydert sølv. Foldete sølvplater festet på brynje (mesh). 
Sammenhengende form, uten lås. Eget verksted. Laget i 1992. L. 29. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Tone Vigeland. Collier. Oksidert sølv. Foldete sølvplater festet på brynje (mesh). 
Sammenhengende form, uten lås. Eget verksted. Laget i 1992. L. 29. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Tone Vigelands smykker fikk etter hvert et mer skulpturalt preg. Derfor var ikke steget langt til skulptural billedkunst. På 1990-tallet laget hun skulpturer i stein med overflate i bly, og under 2000-tallet har hun ved flere anledninger utført rominstallasjoner der stålstenger og pianostrenger vært del av arbeidsmaterialet.

Tone Vigelands skulptur i stein og bly ble utført i 1999. (Foto: Nasjonalmuseet)

Tone Vigeland slutter aldri å være aktuell. Kompromissløst jakter hun etter utfordringer, går inn i nye rom og skaper innenfra. I 2017 arrangerte designmuseet Die Neue Sammlung den retrospektive utstillingen «Tone Vigeland. Jewelry – Object – Sculpture» i München. Utstillingen ble videreført til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i ny drakt og etterpå Dronning Sonja KunstStall.

Tone Vigelands Sculpture I fra 2016 er fragilt og sterkt. (Foto: Mats Linder)

Vigeland er kjøpt inn av flere nasjonale og internasjonale museer og private samlere. I 1965 ble hun tildelt Jacob-prisen, i 1988 den svenske Prins Eugen-medaljen og i 1996 ble hun utnevnt til ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.


Utdannelse:

1955-1957 – Statens håndverks- og kunstindustriskole

1957 – Oslo yrkesskoles gullsmedlinje

1961 – Svenneprøve

Utmerkelser i utvalg:

1962 – 1. premie, Norges Gullsmedforbunds smykkekonkurranse

1965 – Jacob-prisen

1986 – 2. premie, International Jewelery Exhibition, Tokyo

1988 – Prins Eugen-medaljen

2002 – Anders Jahres kulturpris


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819