LK HJELLEFORMSTERKE MØBLER

Fredrik Kaysers stol 711 fra 1960 er en norsk designklassiker. (Foto: LK Hjelle)
Lars Karl Hjelle og arbeiderne på fabrikken. (Foto: LK Hjelle)

LK Hjelle har i snart 80 år produsert møbler av ypperste kvalitet. Sofaen Alberta var lenge en av firmaets viktigste produkter. De siste tiårene har møblene til Norway Designs og Anderssen & Voll bidratt til firmaets internasjonale fremganger.

I 1940 etablerte Lars Karl Hjelle L. K. Hjelle Stol og Møbelfabrikk i Sykkylven sammen med svogrene Arne Welle og Petter Furseth. En av Hjelles første designere var sambygdingen Adolf Relling som i 1943 startet opp Rastad & Relling Tegnekontor.

Karl Edvard Korseths benk ble produsert av LK Hjelle fra omkring 1960/1961.

Under 1950/60-tallet tegnet Karl Edvard Korseth en mengde modeller for LK Hjelle. Hans stil var internasjonalt orientert og tidvis amerikanskinfluert. Rundt midten av 1950-årene var flere av Korseths stoler med kryssformede beinkonstruksjoner. Annerledes var hans lave benk med tynn setepute og skrå puter i ryggen. Stilen var japansk minimalisme og antagelig beregnet for eksport.

Gerhard Bergs stuemøblement Norse for LK Hjelle er kvalitet i alle ledd.

Møbeldesigneren Gerhard Berg var viktig for LK Hjelle på veien mot det internasjonale markedet. Da hans tidligere samarbeidspartner Hareid Bruk gikk konkurs overtok LK Hjelle i 1958 flere av firmaets Berg-modeller. Deriblant den høyryggede lenestolen Sande H som allerede solgte godt i USA. Mindre kjent er Bergs stuemøblement Norse med vanger i en elegant skrå vinkel. I kombinasjonen svart hud og palisander var den en av 1960-tallets mer vellykkede modeller. Kjell Slinning formga Pondus det samme tiåret for LK Hjelle, og som Norse hadde den vanger med skrå vinkel.

Møre Designteams stol Z oser av kvalitet, men den var nok for kostbar for å slå an. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

I 1970 begynte LK Hjelle samarbeidet med det nyetablerte designerfellesskapet Møre Designteam. De deltok med møblene Ecco og Z i Bransjerådet for Møbel- og Innredningsindustriens konkurranse. Ecco ble tildelt førstepremie mens Z ble innkjøpt. Møre Designteam tegnet også frisvingeren Golf i laminert tre for firmaet.

Sven Erik Jensens møblement er typisk for den alternative livsstilen tidlig på 1970-tallet.

Samtidig bød 1970-tallet på en del utfordringer for norsk møbelindustri. LK Hjelle var nødt å tenke nytt og kom med en del rimeligere modeller. Sven Erik Jensens modell 3300 i blokkskåret skumplast hørte til kategorien.

Sofaen Alberta av Einar Egenes var av stor betydning for LK Hjelle. (Foto: LK Hjelle)

Under 1980/90-tallet gikk LK Hjelle i en ny retning med møbler tuftet på klassisk design. Einar Egenes sofa Alberta ble en viktig bærebjelke i firmaets årsregnskap. Sofaen Anne til Anne Østlyngen fulgte engelsk møbelformgivning med svungne armlene, tykke puter og kulebein. LK Hjelle utformet sofaene Viva og Victoria på lignende grunnlag som de to første. Einar Egenes og Ole Jørgen Mørk tegnet henholdsvis Anitra og Hankø, to klassiske serier som hadde likheter med Alf Sture og Hødnebøs møbler. Et utenlandsk innslag var nederlenderen Marten Haaksten. Hans sofa Apollo ble tildelt Merket for god design 1999.

Sofaen Hal er utformet som to blokker med åpning mellom ryggen og setet. For denne fikk LK Hjelle og Norway Says Hedersprisen for norsk design 2003. (Foto: LK Hjelle)

Daglig leder Dag Hjelle ønsket rundt år 2000 å omdefinere og revitalisere familiebedriften til å igjen bli en spydspiss innen norsk design. Etter designergruppen Norway Says gjort suksess på Salone Sattelite under Salone Internazionale del Mobile i Milano begynte samarbeidet om å utforme nye sofaer for LK Hjelle. Break representerte med det delte setet noe annerledes og iøynefallende. Modulmøblementet Ugo som førte tankene tilbake til 1970-tallets lekenhet og alternative livsstil, ble tildelt både Merket for god design og tidsskriftet Wallpaper 2004 Design Award.

Eva til Anderssen & Voll er tuftet på den tradisjonelle kubbestolen. (Foto: LK Hjelle)

Etter Norway Says ble oppløst i 2009 fortsatte LK Hjelle samarbeidet med designfirmaet Anderssen & Voll. De styrket ytterligere LK Hjelles designprofil. Først ut var stolen Eva som ble tegnet på oppdrag fra landskapshotellet Juvet i Valldal i 2010. Deres sofa Mono er nærmest et grafisk produkt med tydelige vertikaler og horisonttaler og et definert sete. Sofaen føyer seg inn i minimalismen i nyskandinavisk tolkning.

Hallgeir Homstvedts Kavai har antagelig det som trengs for å bli en designklassiker. (Foto: LK Hjelle)

Hallgeir Homstvedt har med stolen Kavai for alvor tatt LK Hjelle tilbake til hvor de ønsker å definere seg – skandinavisk design med fokus på form, kvalitet og komfort. Kavai har mange historiske referansepunkter, som 1920-tallets modernistiske klubbstol og Finn Juhls logiske konstruksjon med fokus på det bærende og bårne. På tross av historisk ballast har Homstvedt skapt et arbeid som står på egne bein.

Hvor mange amerikanske presidenter som sittet i Ingmar Rellings Siesta vites ikke. Men vi vet i hvert fall at 16 stoler er blitt levert til Det hvite hus. (Foto: LK Hjelle)

De historiske røttene har blitt alt tydeligere i LK Hjelles produktportefølje siden årtusenskiftet. Men det er ikke bare med designere som Norway Says, Anderssen & Voll og Hallgeir Homstvedt. Firmaet har også inkorporert to viktige designklassikere i kolleksjonen. Fredrik Kaysers armlenestol 711 ble overdratt fra Vatne Møbler. I 2014 fikk LK Hjelle også rettighetene til å produsere Ingmar Rellings Siesta. Relling tegnet for øvrig flere modeller for firmaet på 1960-tallet, deriblant seksjonsmøblementet Prior.

LK Hjelle representerer og knytter sammen fortidens og nåtidens design. (Foto: LK Hjelle)

LK Hjelle har et produktutvalg som blitt alt mer homogent. Firmaet leverer kvalitet og tenker langsiktig. Valgene firmaet tatt viser at når man er tro til idealene skaper man tillit til kundene og legger grunnlaget til en sterk merkevare.


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697