NORSKE DESIGNKLASSIKERE I NYPRODUKSJON

I Norge er vi dårlige på å dyrke våre designere. Det er trist at det er slik. Snur vi blikket mot våre skandinaviske naboer ser vi derimot at de er flinke på å fremme sin egenart og markedsfører den med hell, samtidig som det er med å bygge den nasjonale identiteten. Design har med andre ord blitt en del av folkesjela og nasjonaløkonomien.

Sigurd Resell og Adolf Relling ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Bambi – 57. Produseres av Utopia Retro Modern og Fjordfiesta. (Foto: Espen Grønli)

Etter den siste verdenskrigen var Finland lutfattig. For å snu armod til velstand brukte den finske staten betydelige ressurser på kultur. Det resulterte snart i stor oppmerksomhet fra utlandet som fikk opp øynene for designbedrifter som Arabia, Iittala og Marimekko, og ikke minst stjerneformgivere som Tapio Wirkkala, Dora Jung, Pentti Sarpaneva og Maija Isola. Man fremhevet sin egenart og forvaltet klassikerne. Den dag i dag produseres Kaj Francks serviser, paret Aaltos glassvarer og Hackmans klassiske bestikk.

Tias Eckhoff. Modell: Tias kettle. Produseres av Os Tableware. (Foto: Os Tableware)

Så kommer vi til Danmark som forvalter sine designklassikere til de grader. Vi kan bare nevne navn som Arne Jacobsen, Hans J. Wegner og Børge Mogensen. Danskene har også internasjonale «superprodusenter» som Stelton og Georg Jensen. Sverige er med IKEA i særklasse. Hvor mange nordmenn har for eksempel bokhyllen Billy? Så til klassikeren over alle klassikere, String-hyllen fra 1949. Den er jo faktisk på et tidspunkt også blitt lisensprodusert i Norge av Elverum Møbel- og Trevarefabrikk. En klassiker som er i kontinuerlig produksjon genererer med andre ord mange penger.

Birger Dahl. Modell: Dahl. Produseres av Northern Lighting. (Foto: Chris Tønnesen)

Nå er det ikke slik at vi kun skal se bakover. Men vi bør faktisk dyrke flere av våre klassikere i fremtiden. De er med om å bygge opp Norge som en designmerkevare. I den anledning ønsker vi å belyse noen norske designklassikere som kommet i nyproduksjon de siste årene.

Einar Barnes. Modell: Oval. Produseres av Utopia Workshop. (Foto: Utopia Workshop)

Fabio Carlesi som er innehaver av vintage designforretningen Utopia Retro Modern i Oslo har i tillegg til å selge brukt kvalitetsdesign også satset på å sette flere norske designklassikere i nyproduksjon. Carlesi har god forståelse for hva som er i tiden og arbeider systematisk med merkevarebygging av norsk design – nasjonalt som internasjonalt. Da det amerikanske auksjonsfirmaet Wright i USA med hell solgte papirkurven Oval av den «ukjente» Einar Barnes til hinsides priser innså Carlesi at det var et marked som ingen tatt særlig alvorlig. Det førte til at han snart sikret seg rettighetene til å få den satt i produksjon.

Hermann Bongard. Modell: PLUS. Produseres av Utopia Workshop. (Foto: Utopia Workshop)

I jakten på andre designklassikere klarte Fabio Carlesi vaske frem enda et gullkorn fra vår rike designhistorie – brettbordet Conform – designet av Hermann Bongard, opprinnelig for Norway Designs i 1961. Bordet karakteriseres av brettet som løftes fra understellet i metall. Det kommer i to utgaver – en med sotet glass og en med geometrisk mønster. Bordet produseres nå under navnet PLUS som en markering av at det ble utført under tiden da Bongard var kunstnerisk leder for brukskunstorganisasjonen PLUS i Fredrikstad.

Torbjørn Afdal ved Bruksbo Tegnekontor. Modell: Krobo. Produseres av Utopia Retro Modern og Fjordfiesta. Tilleggsutstyr tegnet av Anderssen & Voll. (Foto: Fjordfiesta)

Hvis Utopia Retro Modern vært en stor bedrift hadde både Oval og PLUS nådd ut til et langt større marked enn det gjør i dag. Carlesi har derfor i samarbeid med møbelprodusenten Fjordfiesta satt Torbjørn Afdals multibenk Krobo i produksjon. Den har i tillegg fått oppdatert tilleggsutstyr av Anderssen & Voll.

Sigurd Resell og Adolf Relling ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Bambi – 57. Produseres av Utopia Retro Modern og Fjordfiesta. (Foto: Espen Grønli)

I høst lanserte Utopia Retro Modern og Fjordfiesta armstolen Bambi (Modell 57) fra Rastad & Relling Tegnekontor. Den føyer seg, som de tre forrige produktene, inn i det vi til vanlig kaller designretningen Scandinavian design som preges av et naturlig forhold til materialene.

Sven Ivar Dysthe. Modell: 1001 AF. Produseres av Fjordfiesta. (Foto: Espen Grønli)

Samtidig med Bambi lanserte Fjordfieste på egen hånd Sven Ivar Dysthes designklassiker og hans personlige favoritt – armlenestolen 1001 AF. Den ble opprinnelig lansert i 1960 av Dokka Møbler og var Dysthes gjennombrudd. Produksjonen av stolen opphørte en gang på 1970-tallet, og det er et mysterium at den ikke er blitt laget siden den gang. Nå bør den igjen slå an på det internasjonale markedet.

Tias Eckhoff. Modell: Tias kettle. Produseres av Os Tableware. (Foto: Os Tableware)

En mindre kjent designklassiker er Tias Eckhoffs kjele 941. Den ble opprinnelig produsert av Halden Aluminiumvarefabrikk fra 1964, og mottok Merket for god design det samme året. Formmessig er den blant de aller fineste industriproduktene fra 1960-tallet. I dag er den i produksjon av Os Tableware, men nå under navnet Tias kettle. Kjelen har siden den gang blitt raffinert ut fra nye produksjonsmetoder under skånsom hånd av den anerkjente industridesigneren Sigrid Eckhoff (Tias datter) og barristaen Ola Brattås.

Tias Eckhoff. Modell: Eckhoff – 2167/2567. Produseres av Molo. (Foto: Molo AS)

Bygningsvernbutikken Molo i Oslo har også tatt sitt kulturansvar ved å sette flere klassiske dørvridere i nyproduksjon. Deriblant Tias Eckhoffs 2167 med skiltet 2567 (1952) som vant gullmedalje under Triennalen i Milano i 1957. Molo produserer fra før flere av Bjørn A. Larsens stilsikre dørvridere, og vi håper at de snart får satt i produksjon Birger Dahls også.

Birger Dahl. Modell: Dahl. Produseres av Northern Lighting. (Foto: Chris Tønnesen)

Northern Lighting har det siste tiåret markert seg som landets mest innovative belysningsprodusent. Samtidig som de utvikler nye modeller i tett samarbeid med både unge og etablerte designere har de en klassikerproduksjon, i hovedsak basert på industridesigner Birger Dahls modeller for Sønnico. Sist ut i rekken er pendellampen Dahl som ble lansert i anledning Birger Dahls 100-årsjubileum høsten 2016.

Med denne korte presentasjonen ønsker vi å øke forståelsen for noe av norsk designhistorie som faktisk er å få kjøpt i dag. Støtt opp under norsk industri og designkultur.


©Mats Linder / matslinder.no