BIRGER DAHLFØRSTEKLASSES BELYSNINGSDESIGN

Birger Dahl
Birger Dahl

Birger Dahl (1916-1998) var i perioden 1950-70 en av landets mest fremragende industridesignere. Hans formspråk er enkelt og oppfattes som selvfølgelig. Dahls arbeider for belysningsprodusenten Sønnico var med på å sette Norge på det internasjonale designkartet. Han styrket kompetansen innenfor industridesignerfaget – både som lærer og organisator.

I 1938 begynte Birger Dahl (1916-1998) ved Malerlinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS), og fra 1941 ved Treavdelingen. Der var den internasjonalt, orienterte arkitekten Arne Korsmo avdelingsforstander. Korsmo som var påvirket av Bauhaus-skolens undervisning og formtenking var i studietiden en viktig inspirasjonskilde.

Fra SHKS elevutstilling i 1943 der elever fra forskjellige fagklasser gikk sammen om å lage utstyr til et hus på 98 kvadratmeter. Sittende i midten er Birger Dahl i svogeren Gunnar Sørlies stol. Til høyre i bakgrunn er Birger Dahls spisestuemøblement.
Fra SHKS elevutstilling i 1943 der elever fra forskjellige fagklasser gikk sammen om å lage utstyr til et hus på 98 kvadratmeter. Sittende i midten er Birger Dahl i svogeren Gunnar Sørlies stol. Til høyre i bakgrunn er Birger Dahls spisestuemøblement.

Da Korsmo levde i landsflyktighet i Sverige ble Dahl vikarierende avdelingsforstander (1943-45). På tross av krigens materialknapphet gjennomførte skolen i 1943 en elevutstilling der man møblerte noen rom med elevenes arbeider. Til utstillingen utførte Dahl et spisestuemøblement i rødmalt bjerk med spisebordplate i naturfarget ask.

Birger Dahl. Modell: S-14025. Produsert av Sønnico. Ca. 1950. (Foto: Bukowskis)
Birger Dahl. Modell: S-14025. Produsert av Sønnico. Ca. 1950. (Foto: Bukowskis)

Birger Dahl ble ansatt som frilansdesigner for belysningsprodusenten Sønnico i 1945. En stilling han hadde frem til 1957. Til Foreningen Brukskunsts utstilling ”Kvalitetsarbeider” i 1946 utstilte Sønnico Dahls spisebordlampe i opalglass med metallskjerm og en konisk pendellampe i messing. Lampenes utforming var et første skritt i Dahls reduserte formspråk.

Birger Dahl. Modell: S-30016. Produsert av Sønnico. Tegnet i 1952. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano, 1954. (Foto: Lauritz.com)
Birger Dahl. Modell: S-30016. Produsert av Sønnico. Tegnet i 1952. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano, 1954. (Foto: Lauritz.com)

Etter hvert tegnet Birger Dahl armaturer mer tilpasset offentlige innredninger, og for et kresent publikum med øye for sofistikert design. Bordlampen S-30016 fra 1952 med skjerm i lakkert platealuminium og vippestang i messing er i sin utførelse nærmest en videreføring av japansk papirbrettekunst.

Birger Dahl. Modell: S-10053. Produsert av Sønnico. I produksjon fra 1954. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano, 1954. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Birger Dahl. Modell: S-10053. Produsert av Sønnico. I produksjon fra 1954. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano, 1954. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Et skritt videre i Dahls forenkling var pendellampen S-10053 fra 1954 – som regnes for å være hans hovedverk. Med sin svakt konisk, avrundede form og innsnevring mot toppen var det naturlig at lampen fikk klengenavnet Jenta. Begge lampene ble tildelt gullmedalje på På Triennalen i Milano 1954.

Birger Dahl. Tapet. Mønster: Fast vegg. Produsert av Vallø Tapetfabrikk. Tegnet i anledning av konkurranse om norske tapeter for gjenreisingen. Konkurransen ble utlyst høsten 1946 og offentliggjort rundt januar/februar 1947. Birger Dahl vant 1. premie i Gruppe II for Fast vegg. I produksjon fra 1947. (Foto: Mats Linder)
Birger Dahl. Tapet. Mønster: Fast vegg. Produsert av Vallø Tapetfabrikk. Tegnet i anledning av konkurranse om norske tapeter for gjenreisingen. Konkurransen ble utlyst høsten 1946 og offentliggjort rundt januar/februar 1947. Birger Dahl vant 1. premie i Gruppe II for Fast vegg. I produksjon fra 1947. (Foto: Mats Linder)

På tross av at Birger Dahl fremst er kjent som belysningsdesigner tegnet han flere industridesignprodukter. Som ledd i gjenreisningsarbeidet etter okkupasjonsårene utlyste Vallø Tapetfabrikk sammen med Foreningen Brukskunst i 1946 en konkurranse om nye tapetmønstre. Dahl vant første premie med ”Fast vegg”. Den ble utført i sju fargevarianter, og inngikk i Vallø Tapetfabrikks kolleksjon – Norske Brukskunstnertapeter.

Birger Dahl. Modell: 8363. Produsert av Wilhelm Rosenvinge. Tildelt Merket for god design i 1965.
Birger Dahl. Modell: 8363. Produsert av Wilhelm Rosenvinge. Tildelt Merket for god design i 1965.

For Wilhelm Rosenwinge, og senere Trio Ving tegnet Birger Dahl flere formfullendte dørvridere. Modell 8363 med elegant formet tommelgrep ble i 1965 tildelt Merket for god design.

Birger Dahl. Bandyskøyte. Produsert av Wilhelm Rosenvinge. Ca. 1973.
Birger Dahl. Bandyskøyte. Produsert av Wilhelm Rosenvinge. 1972/73.

Lite kjent er bandyskøyten Dahl tegnet for Rosenwinge i 1972/73. Foremålet med bandyskøyten var å lage en billig og sterk modell for unge spillere. Fra 1963 produserte Slemmestad Fiberglass-fabrikk Dahls kjøkkenbenkbeslag med vaskekum og utslagsvask i glassfiberarmert akrylplast. Den ble utført i fem farger, deriblant pastellfarger som appellerte til yngre husmødre. Siemens Norge produserte flere av hans panel- og varmevifter, og for varmeviften VV5 fikk de Merket for god design (1966).

Birger Dahl i samarbeid med Slemmestad Fiberglass-fabrikk. Kjøkken benkebeslag. Produsert av Slemmestad Fiberglass-fabrikk. 1963.
Birger Dahl i samarbeid med Slemmestad Fiberglass-fabrikk. Kjøkken benkebeslag. Produsert av Slemmestad Fiberglass-fabrikk. 1963.

Birger Dahl har hatt stor betydning for utviklingen av Norske Interiørarkitekters og Møbeldesigneres Landsforening og som overlærer ved SHKS.

Birger Dahl. Tegning til moped. Sannsynligvis en Tempo-modell for Jonas Øglænd, Sandnes.
Birger Dahl. Tegning til moped. Sannsynligvis en Tempo-modell for Jonas Øglænd, Sandnes.

I 1968 fikk Birger Dahl Jacob-prisen. Siden noen år tilbake produserer Northern Lighting lampene S-30016 og S-10053 – nå som Birdy og Dokka.


Utdannelse:

1944 – Diplom, Statens håndverks- og kunstindustriskole

Utmerkelser i utvalg:

1947 – 1. premie, Vallø Tapetfabrikk tapetmønsterkonkurranse

1949 – 1. premie, møbelkonkurranse til Formannskapets leseværelse, Oslo Rådhus (sammen med Bendt Winge)

1965 – Merket for god design

1966 – Merket for god design

1968 – Jacob-prisen


©Mats Linder / matslinder.no