TIAS ECKHOFF

Tias Eckhoff
Tias Eckhoff

Tias Eckhoff (1926-2016) var en av landets aller fremste industridesignere. Hans produksjon var sparsom, men til gjengjeld er mange av hans produkter blitt stående som langlivede designklassikere. Bestikkserien Maya, serviset Glohane og stolen Ana er noen få i rekken av solide arbeider som er godt fundamentert i den norske designhistorien.

I perioden fra 1945 til 1949 studerte Tias Eckhoff ved keramikklassen på SHKS. Der var Jacob Prytz hovedlærer og Jens von der Lippe faglærer. Under sommerferiene praktiserte han ved Lillemor Clement og Inger Folmer-Larsens lergodsverksted (1948) og ved Saxbo Stentøj (1949) – begge i Danmark. På Saxbo lærte han å beherske det høybrente steingodset og fikk innsikt i de kinesiskinspirerte glasurene som verkstedet var verdenskjent for.

Tias Eckhoff. Modell: Det Riflede. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik. I produksjon fra 1950. (Foto: Mats Linder)
Tias Eckhoff. Modell: Det Riflede. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik. I produksjon fra 1950. (Foto: Mats Linder)

I 1947 utlyste Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) en konkurranse blant keramikklassens elever om å tegne nye vasemodeller. Tias Eckhoff ble premiert, og kontakten med PP medførte at han i 1949 ble fast ansatt ved bedriften. På fabrikken videreutviklet han sin diplomoppgave, en tekopp i tynnvegget porselen med vertikal relieffdekor. Arbeidet resulterte i te- og kaffeserviset Det Riflede som kom på markedet i 1950. Det Riflede er nå å regne som en av de fremste norske designklassikerne i årene etter verdenskrigen.

Tias Eckhoff. Modell: Glohane. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik (Sanitærporselensfabrikken). I produksjon fra 1955. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano 1957. (Foto: Mats Linder)
Tias Eckhoff. Modell: Glohane. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik (Sanitærporselensfabrikken). I produksjon fra 1955. Tildelt gullmedalje ved Triennalen i Milano 1957. (Foto: Mats Linder)

Eckhoffs neste viktige arbeid var det ildfaste serviset Glohane i høybrent feltspatporselen. Den opprinnelige tanken med Glohane var å ha servisedelene som fyllgods i søsterbedriftens, Sanitærporselensfabrikken, tunnelovner der man brente klosetter og servanter. Til sammenligning med Det Riflede var Glohane i et tykkere gods med avrundede, slagfaste kanter. Da serviset kom på markedet i 1955 besto det av i alt 18 ulike former i tre farger. Glohane var et barn av funksjonalismens tankegods med få servisedeler, uten dekor og det kunne stables. På Triennalen i Milano i 1957 fikk Glohane kaffekanne med tilhørende sukker- og fløtesett gullmedalje. I 1957 sluttet Eckhoff som kunstnerisk leder ved PP, men han fortsatte som konsulent i en årrekke.

Tias Eckhoff. Modell: 6002. Utført ved Hadeland Glassverk. Tegnet i 1951. Andrepremie i konkurranse utlyst av Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Tias Eckhoff. Modell: 6002. Utført ved Hadeland Glassverk. Tegnet i 1951. Andrepremie i konkurranse utlyst av Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I 1951 deltok Eckhoff i en konkurranse om dekorerte vaser, arrangert av Hadeland Glassverk. Der ble han tildelt andrepremie for to vaser og en karaffel. De ble utført i et lite opplag for Hadelands kunstglasskolleksjon som bedriften påbegynte i tiden rundt 1950. Typisk for Eckhoffs kunstglassarbeider er perledekoren som er å kjenne igjen fra Det Riflede.

Tias Eckhoff. Modell: Opus. Produsert av Dansk Knivfabrikk. I produksjon fra 1959. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Tias Eckhoff. Modell: Opus. Produsert av Dansk Knivfabrikk. I produksjon fra 1959. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Eckhoff har hatt et utstrakt samarbeid med flere utenlandske bedrifter. Deriblant danske Georg Jensen. Da Georg Jensen utlyste en nordisk bestikkonkurranse i 1952 ble han tildelt førstepremie for Cypress. Bestikket kom i produksjon fra 1954 i anledning bedriftens 50-årsjubileum. For Dansk Knivfabrik har Eckhoff tegnet tre bestikk – Eckhoff (1954), Opus (1959) og Fuga (1962).

Tias Eckhoff. Fiskebestikk. Modell: Maya. Produsert av Norsk Stålpress A/S, Bergen. I produksjon fra 1960. (Foto: Mats Linder)
Tias Eckhoff. Fiskebestikk. Modell: Maya. Produsert av Norsk Stålpress A/S, Bergen. I produksjon fra 1960. (Foto: Mats Linder)

Norsk Stålpress produserte flere av Eckhoffs bestikkserier i stål. Maya fra 1960 er den mest kjente. En designklassiker som fortsatt er i produksjon. Med sine svake triangelformede skaft og matte utførelse i kromnikkelstål er den lett gjenkjennelig og nærmest tidløs i sin utforming. I år 2000 ble Maya 2000 lansert, en videreutvikling av Maya, men med noe lengre skaft. Andre spisebestikk er Una (1973), Tiki (1974) og Chaco (1990). Disse stålbestikkene produseres nå av danske Stelton.

Tias Eckhoff. Nøkkel. Produsert av Trio Fabrikker. I produksjon fra 1957. (Foto: Mats Linder)
Tias Eckhoff. Nøkkel. Produsert av Trio Fabrikker. I produksjon fra 1957. (Foto: Mats Linder)

Tias Eckhoffs mest alminnelige design er en nøkkel for Trio Fabrikker (1957). Den kjennetegnes av skaftets mykt avrundede former. For den samme produsenten tegnet han dørvrideren modell 2167 som sattes i produksjon i 1956. Mindre kjent er kaffekjelen 941 i matteloksert aluminium for Halden Aluminiumvarefabrikk. Den ble påbegynt tegnet i 1961, men først satt i produksjon i 1964. For den mottok han Merket for god design for 1964.

Tias Eckhoff. Modell: 941. Produsert ved Halden Aluminiumvarefabrikk. I produksjon fra 1964. (Foto: Mats Linder)
Tias Eckhoff. Modell: 941. Produsert ved Halden Aluminiumvarefabrikk. I produksjon fra 1964. (Foto: Mats Linder)

På 1980- og 1990-tallet formga Tias Eckhoff stabelstolene Ana (1980), Tomi (1983), Bella (1995) og bordet Bella (1996) for den danske møbelprodusenten Smithco Line. I dag produseres Ana av RBM som inngår i Scandinavian Business Seating (SBS).

Tias Eckhoff har mottatt mange utmerkelser – Lunningprisen (1953), gullmedalje ved Triennalen i Milano (1954, 1957 og 1960) og Jacob-prisen (1974). I tillegg er hans arbeider representert ved flere internasjonale museer.


Utdannelse:

1949 – Diplom, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole

Utmerkelser i utvalg:

1952 – 1. premie, Georg Jensen bestikk-konkurranse

1953 – Lunningprisen

1954 – Gullmedalje, Triennale di Milano

1957 – Gullmedalje, Triennale di Milano

1960 – Gullmedalje, Triennale di Milano

1974 – Jacob-prisen


©Mats Linder / matslinder.no