KASPAR BJØRKAVÅGUT AV SKYGGEN

Kaspar Bjørkavåg er et relativt ukjent kapittel i norsk møbeldesign. Det til tross for at han jobbet for møbelindustrien i mer enn 40 år. Bjørkavågs mest særegne skapning er møbelserien Adam for Sverre Møbler.

Kaspar Bjørkavåg tidlig i 1970-årene. (Foto: Privat)

Kaspar Bjørkavåg (f. 1948) er utdannet møbel- og interiørarkitekt fra Bergen Kunsthåndverksskole. I 1971 ble han spurt om å jobbe for nyetablerte Samfa, som var et salgsselskap for Stordal Trevarefabrikk, Pedro Møbler, Breivik Møbelfabrikk, Roald Møbler, Gjerseth Møbelverksted og Vaagen Møbel. Bjørkavåg var også deleier i Samfa, som var en forkortelse for Samarbeidende Fabrikker.

Bjørkavågs Studo er et tidstypisk «teenager-møbel», produsert av Vaagen Møbel.

For Vaagen Møbel designet Bjørkavåg omkring 1972 Studo. Møbelserien er typisk for tidens platemøbler, lakkert i kraftige farger og sittemøbler med formskårne skumplastputer. I den samme perioden tegnet han Truls, en serie i naturell og beiset furu. Den besto også av seng og nattbord i samme formspråk som sittegruppen, med kanvas trekk i hode og fotgavl, og som rygg for nattbordene. Truls ble utstilt under Signert Design tidlig i 1970-årene.

Kvadro ble designet av Kaspar Bjørkavåg og Asbjørn Synnes i felleskap.

Sammen med kollegaen Asbjørn Synnes tegnet Bjørkavåg Kvadro. Møbelgruppen i palisanderbeiset tre representer en overgangsperiode i norsk møbelindustri fra minimalistisk Scandinavian Design til rasjonalisert møbelproduksjon tilpasset breddemarkedet som var under sterkt prispress. En elegant detalj er de overstoppede armlenene som er montert til treverket med reimer i skinn. I 1976 gikk Bjørkavåg ut av firmaet.

Bjørkavåg designet en rekke modeller for møbelfirmaet Elegante Møbler.

Etter Bjørkavåg sluttet for Samfa begynte han som designer og utstillingsansvarlig for Elegante Møbler. For firmaet utformet han en rekke entrémøbler, som kommoder og speil. Kommodene som var av typen platemøbler ble toppbehandlet med lakk. Samarbeidet opphørte rundt 1982. I 1983 ble Bjørkavåg disponent for Sula Interiør, et mindre varehus som solgte møbler, belysning og forskjellige interiørprodukter.

Fjord for Sverre Møbler ble en suksess for Bjørkavåg.

I perioden fra rundt 1979 til 1991 jobbet Kaspar Bjørkavåg som frilanser. Det inkluderte mange oppdrag for Sverre Møbler. Furu-serien Fjord ble en viktig suksess. Konstruksjonen er enkel med bakside og sider i furu med kvist. De støpte putene i kaldskum tilførte sittemøblene en god kontrast. Tidstypisk er møbelets ruvende skikkelse montert som hjørneløsning eller i u-form.

Adam for Sverre Møbler har nærmest et brutalistisk utseende.

I midten av 1980-åre tegnet Kaspar Bjørkavåg det som kanskje er hans mest annerledes kreasjon. Adam er en serie bestående av lenestol, to- og treseters sofa og bord i tre størrelser. Konstruksjonen med kraftig formede ben i furu fremstår som overdimensjonerte i heftig kontrast til de mykt formede setene i hud og stoff. I norsk perspektiv finner vi få tilsvarende kreasjoner. Adam var således et friskt pust i en tid da mange produsenter kopierte hverandre.

Sofaen Element ble produsert av Sverre Møbler.

For Sverre Møbler tegnet Bjørkavåg også den karakteristiske serien Element. Sofaen har en lett gjenkjennelig profil i laminert tre som løper organisk rundt vangen. Sammen med kona Liv Bjørkavåg har han hatt firmaet K + L Design AS, etablert 1981. I fellesskap hadde de ansvar som messearkitekt og prosjektleder for Den Norske Møbelmessen på Sjølyst i årene 1985–1991. Oppdragsgiver var Møbelprodusentenes Landsforening. I to av årene var Nor-In – kontraktmøbler en del av prosjektet. I anledning Interiør ´90 uttalte Liv: «-Det er ikkje snakk om å jobbe som mann og kone i denne sammenheng […] Vi må vere overmåte kritiske overfor dei idear vi kjem fram til.» I 1990 lanserte Pedro Møbel hvilestolen Liszt, designet av Bjørkavåg.

Bjørkavåg tok ut svingene i tidstypisk postmodernistisk tradisjon i stolene Symi med kraftig buet rygg i laminert tre. (Ukjent fotograf)

Som resultat av engasjementet for Møbelprodusentenes Landsforening ble Bjørkavåg hentet inn til LOOC – Lillehammer OL-94. Først i et to måneder engasjement, som ble forlenget til to år, fra 1992 til 1994. Først for å definere det store møbelanbudet, videre som koordinator mellom LOOC og den valgte leverandørgruppen HDM-gruppen (HovDokka + Møremøbler). Her ledet han også arbeidet med å hente inn interiørforslag til de ulike arenaer. Fra 1996 flyttet ekteparet Bjørkavåg kontoret til Ålesund og i et par år drev de sammen med Milla og Dagfinn i Rom Interiørarkitekter AS. Etter dette ble det et par år som produktutviklingssjef for Hjellegjerde.

Tidlig på 2000-tallet var Kaspar Bjørkavåg daglig leder for Furnart. Her sittende i Svein Asbjørnsens Contura. (Foto: Knut Skoe)

Tidlig på 2000-tallet var Kaspar Bjørkavåg daglig leder for FurnArt, initiert av Svein Asbjørnsen og Svein Gusrud. Møbelselskapet som outsourcet produksjonen til lokale produsenter relanserte klassikere fra perioden 1953 til 1995. Nevnes kan Tormod Alnæs´ Pony, Sigurd Resells og Cato Mansruds Irafas og Svein Asbjørnsens Contura. Til tross for en del interesse fra utlandet lyktes FurnArt aldri få sving på salget. Da FurnArt gikk inn ca. 2010 fortsatte han i møbelfirmaet Vad.

Bjørkavåg som er lokalhistorisk interessert ønsker ivareta kunnskapen rundt distriktets industrikultur, som i 2023 resulterte i en oversikt over Sunnmøres møbelindustri.


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697