SVEN IVAR DYSTHEINNOVATIV DESIGN

Sven Ivar Dysthe (Foto: Mats Linder)
Sven Ivar Dysthe (Foto: Mats Linder)

Sven Ivar Dysthe markerte seg som en av landets fremste møbelformgivere. Gjennombruddet kom med møbelserien 1001. Flere av Dysthes modeller er fortsatt i produksjon. 

Sven Ivar Dysthe (1931-2020) gikk i lære hos møbelsnekker Edvard Eriksen i Trondheim i perioden fra 1947 til 1950. Svennestykket var en herrekommode i mahogni som han utførte hos snekkermester Reidar Hansen på Skui i 1951.

Arne Remlov, interiørarkitekt og redaktør av tidsskriftet Bonytt, overtalte Sven Ivar Dysthe om å søke opptak på Royal College of Art i London. I 1952 begynte Dysthe på skolens nyopprettede linje for industridesign. Der hadde daglig leder, møbelformgiveren David Pye, en viktig rolle for hans videre utvikling. Dysthe ble snart lagt merke til som et usedvanlig begavet emne. Det resulterte i at han fikk i oppdrag å lage et skrin til skolens gave til dronning Elisabeth 2 kroning (1953).

Sven Ivar Dysthe. Modell: 105/27. Produsert av Hiorth og Østlyngen. I produksjon fra 1956.
Sven Ivar Dysthe. Modell: 105/27. Produsert av Hiorth og Østlyngen. I produksjon fra 1956.

Etter eksamen i 1954 fikk Sven Ivar Dysthe plass på tegnekontoret til de danske arkitektene og møbeldesignerne Peter Hvidt og Orla Mølgaard Nielsen i København. I Danmark fikk han nærgående kjennskap og forståelse for dansk møbelkunst, og lot seg inspirere. Året etterpå flyttet han til Oslo og arbeidet en kort tid for møbelhandler Einar Mortensen. For Mortensen innredet Dysthe utstillingsinteriøret ”Form og hjem” på Foreningen Brukskunst høstutstilling i Kunstnernes Hus.

Hiorth & Østlyngen interiør på Foreningen Brukskunst høstmønstring i Kunstnernes Hus i 1956. Møbler og innredning ved Sven Ivar Dysthe. Interiør ved Sven Ivar Dysthe og Trinelise Dysthe i fellesskap.
Hiorth & Østlyngen interiør på Foreningen Brukskunst høstmønstring i Kunstnernes Hus i 1956. Møbler og innredning ved Sven Ivar Dysthe. Interiør ved Sven Ivar Dysthe og Trinelise Dysthe i fellesskap.

I perioden 1956-57 var han ansatt møbeltegner hos møbelprodusenten Hiorth og Østlyngen. På oppdrag fra bedriften deltok han igjen på høstutstillingen, og denne gang med interiørarkitekt Trinelise Dysthe (f. Hauan 1933). Utstillingen vakte stor interesse både hos presse og publikum. Anmerkningsverd var hans utstilte spisestuestol i svartlakkert stålrør med treholker og svunget, hornformet ryggstykke i tre og et lett, nærmest svevende sete. Stolen som dessverre stoppet ved prototypestadiet forebuet hans industritilpassede modeller.

Sven Ivar Dysthe. Armlenestol. Modell 1001. Produsert av Dokka Møbler. Tegnet i 1959. I produksjon fra 1960. (Dysthe Design)
Sven Ivar Dysthe. Armlenestol. Modell 1001. Produsert av Dokka Møbler. Tegnet i 1959. I produksjon fra 1960. (Dysthe Design)

Etter et kort mellomspill hos arkitekt Reidar Lund (1957-58) etablerte Sven Ivar Dysthe i 1958 tegnekontor sammen med Trinelise Dysthe. Det samme året deltok han i Askim Gummivarefabrikks møbelkonkurranse og vant to førstepremier for en sovesofa og en armlenestol. Konkurransen førte snart til samarbeidet mellom Dysthe og produsenten Dokka Møbler. For bedriften tegnet Dysthe armlenestolen 1001 AF som ble utstilt på møbelmessen i Köln og Triennalen i Milano i 1960. Stolen som er å regne som et av hovedverkene i norsk 1900-talls designhistorie fikk utmerkelsen American Institute of Decorations International Citation Award i 1961.

Sven Ivar Dysthe. Modell: 4001 – Link. Produsert av Dokka Møbler. I produksjon fra ca. 1962.
Sven Ivar Dysthe. Modell: 4001 – Link. Produsert av Dokka Møbler. I produksjon fra ca. 1962.

1001 AF kjennetegnes fremst av det distinkte formspråket som er tuftet på stolens logiske og geometriske konstruksjon. Vertikaler og horisonttaler danner de bærende elementene og setets svungne kurvatur det bårne. De kommende årene videreutviklet han tematikken i møbelseriene 3001, 4001 og 5001. Møblene i disse serier var beregnet som kontor- og konferansemøbler med mer stopping enn den opprinnelige 1001.

Sven Ivar Dysthe. Modell: Laminat. Produsert av Møre Lenestolfabrikk. Tegnet i 1963. I produksjon fra 1964/65.
Sven Ivar Dysthe. Modell: Laminat. Produsert av Møre Lenestolfabrikk. Tegnet i 1963. I produksjon fra 1964/65.

I 1963 utlyste De Forenede Ullvarefabrikker (D.F.U.) en møbelkonkurranse om stoppede møbler beregnet til for å trekkes med tekstiler i ull. Dysthe vant konkurransen med den lave lenestolen Laminat i laminert tre med løse puter. Møre Lenestolfabrikk (nå Fora Form) produserte stolen, og Dysthe utviklet det til et mindre møbelprogram som omfattet en høyrygget lenestol, bord, sofa og krakk. På den internasjonale Biennale i Ljubljana i 1964 fikk han gullmedalje for Laminat, og året etterpå ble den tildelt Merket for god design.

Sven Ivar Dysthes Laminette ble tegnet i perioden 1964/65-67 og satt i produksjon i 1967 av Møre Lenestolfabrikk. (Foto: Fora Form)
Sven Ivar Dysthes Laminette ble tegnet i perioden 1964/65-67 og satt i produksjon i 1967 av Møre Lenestolfabrikk. (Foto: Fora Form)

På Scandinavian Furniture Fair i København lanserte Møre Lenestolfabrikk i 1967 Dysthes stabelstol Laminette. Mottakelsen var blandet, men den danske møbelarkitekten Hans J. Wegner var begeistret. I 1968 ble stolen tildelt Merket for god design og salget akselererte. I løpet av produksjonstiden solgte Laminette i mer enn 800 000 eksemplarer.

Sven Ivar Dysthe. Modell: Planet. Tidligere produsert av Møre Lenestolfabrikk, nå Fora Form. I produksjon fra 1963/64. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Sven Ivar Dysthe. Modell: Planet. Tidligere produsert av Møre Lenestolfabrikk, nå Fora Form. I produksjon fra 1963/64. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Den halvsfæriske stolen Planet ble utformet i 1963. Et særtrekk er at den kan plasseres opp ned oppå en annen Planet for så å danne en kule. Da Fora Form relanserte stolen i 2002 fikk den på kort tid kultstatus. I 1967 fikk Dysthe og Møre Lenestolfabrikk på oppdrag fra Sonja Henie og Niels Onstads stiftelse om å tegne nye stoler for Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Det resulterte i den sylinderformede lenestolen Prisma og den glassfiberarmerte spisestolen Popcorn.

Sven Ivar Dysthe. Modell: Parabel. Produsert av Møremøbler. I produksjon fra 1986. (Foto: Fora Form)
Sven Ivar Dysthe. Modell: Parabel. Produsert av Møremøbler. I produksjon fra 1986. (Foto: Fora Form)

Samarbeidet med Møre Lenestolfabrikk fortsatte, og man utviklet stadig nye typer laminerte stoler. Lamiline, Lamisteel og Lamilux var noen i rekken av Dysthes modeller som spisset seg mot det voksende kontraktmøbelmarkedet. I 1986 kom stolen Parabel i Paraseat-serien som fikk Innovasjonsprisen i 1988. Et brukervennlig argument var at stolen kan henges på kanten av bordplaten ved gulvvask.

Reklamebilde for Flex-it fra 1985. (Foto: Fora Form)
Reklamebilde for Flex-it fra 1985. (Foto: Fora Form)

Et brudd med stilretningen Scandinavian Design er den lekne eksperimentserien Flex-it fra 1985. Den var konstruert over løse, geometriske skumgummimoduler som montertes sammen med hjelp av Dysthes egenutviklede koblingsbeslag. Brukeren valgte ut fra modulenes former hvordan man ønsket å sette sammen sitt eget møbel. Et annet annerledes møbel var Dysthes lenestol Waterchair (1988). Som navnet tilsier var vann en del av stoppematerialet.

Sven Ivar Dysthe. Rekkestol. Modell: Syntese. Produsert av Møremøbler/Fora Form. Ca. 1998. (Dysthe Design)
Sven Ivar Dysthe. Rekkestol. Modell: Syntese. Produsert av Møremøbler/Fora Form. Ca. 1998. (Dysthe Design)

Sitteserien Gardist (1997/98) tegnet Sven Ivar Dysthe til avgangshallen i den nyoppførte hovedflyplassen Oslo Lufthavn Gardermoen. Tematisk har Gardist flere berøringspunkter med 1001-serien. Deriblant de rektangulære, betongelementene som danner fundamentet til de lett, svevende setene som nærmest er på vei å ta av.

Fra utstillingen Dysthe Design – Swinging 60 på Kunstindustrimuseet i Oslo i 2013. (Foto: Mats Linder)
Fra utstillingen Dysthe Design – Swinging 60 på Kunstindustrimuseet i Oslo i 2013. (Foto: Mats Linder)

I tillegg til møbeldesign har Sven Ivar Dysthe arbeidet med en rekke andre industridesignprosjekter. For Bergans tegnet han skibindinger, kompressorkarosseri for Samuelsens Mekaniske Verksted og for Norlett en gressklipper. Northern har i senere år relansert vegglampen Butterfly som opprinnelig ble produsert av Arnold Wiigs Fabrikker.

Sven Ivar Dysthe. Modell: Butterfly. Produseres av Northern Lighting. Tegnet i 1964. Opprinnelig produsert av Høvik Lys og senere Arnold Wiigs Fabrikker. (Nordic Lighting)
Sven Ivar Dysthe. Modell: Butterfly. Produseres av Northern Lighting. Tegnet i 1964. Opprinnelig produsert av Høvik Lys og senere Arnold Wiigs Fabrikker. (Northern Lighting)

Som anerkjennelse for sin innsats som industridesigner mottok Sven Ivar Dysthe i 1989 Jacob-prisen og i 2010 ble han utnevnt til ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.


Utdannelse:

1950 – Håndverksbrev som møbelsnekker

1954 – Master Degree, Institutt for Industridesign ved Royal College of Art, London

Utmerkelser i utvalg:

1958 – 1. premie, Askim Gummivarefabrikks møbelkonkurranse

1961 – American Institute of Decorations International Award Litation

1963 – 1. premie, De Forenede Ullvarefabrikker møbelkonkurranse

1964 – Gullmedalje, Internasjonale Biennale, Ljubljana

1965 – Merket for god design

1972 – 1. premie, Bransjerådet for møbel- og innredningsindustriens møbelkonkurranse

1989 – Jacob-prisen


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819