FRANCE & SØNCRAZY GOOD PRODUKTKATALOG

France & Søn var en av de store danske møbelprodusentene med navn som Finn Juhl, Ole Wanscher og Arne Vodder i «stallet». I denne udaterte katalogen blir vi bedre kjent med flere av firmaets klassikere.

Katalogens høydepunkt er utvilsomt Finn Juhls klassiker, armlenestolen 136, som med sine svungne armlener er en oppvisning i dansk møbelkunsts toppsjikt. Detaljeringen av armlene er nydelig og akkurat på balansepunktet for hvor tynt treverket kan være for å unngå at det skal sprekke. Det tungeformede setet og ryggen danner en fin kontrast til beinkonstruksjonens strammere linjeføring. En liten detalj som er verdt å notere er det bakre beinparets svakt svungne avslutting. I alt en mindre symfoni a´la Juhl.

Et tidstypisk møbel er Peter Hvidt og Orla Mølgaard-Nielsens stolmodell 134/135 med de bumerangformede vangene. Hvem som var først ut med den utformingen tør vi ikke å si, men Hans J. Wegner, Gerhard Berg og Harry Moen arbeidet også med den samme tematikken i slutten av 1950-årene.

Hvidt og Mølgaard-Nielsen, som for øvrig er mest kjent for AX-stolen for Fritz Hansen, er også representert med bordet 523. Det består av seks asymmetriske bordplater som sammen danner en sirkel. Elegant, nyskapende og mesterlig.

En av katalogens mer industritilpassede modeller er Inger Klingenbergs stol modell 193. Der spiller de vertikale beina hovedrollen, tydelig avbrutt av setets svungne form. Helhetsinntrykket er nærmest å se på som japansk, asketisk minimalisme.

Når man er bevandret i møbeldesign fra 1950-årene oppdager man snart at flere modeller har «søsken» i de andre skandinaviske land, og selvfølgelig Danmark også. Det viser at France & Søn sine formgivere var nyskapende, og at firmaet var villig til å satse på annerledes tankeganger.


©Mats Linder / matslinder.no