Torbjørn Afdal var en av Norges fremste møbelformgivere i tiårene etter andre verdenskrig. Som sjefsdesigner for Bruksbo Tegnekontor fikk han realisert hundretalls av prosjekter.
I dette innlegget skal vi ha fokus på flere av Torbjørn Afdals mer kjente modeller, men også noen mindre kjente. Det som er interessant å notere seg er variasjonen i formspråket. Afdal var tilpasningsdyktig og observant på hva som skjedde på formgivningsområdet. Vi ser derfor flere modeller som peker i retning dansk møbelkunst. Likevel er det noe veldig norsk over mye det han tegnet for Bruksbo.
Bruksbo Tegnekontor ble etablert av Per Tannum og Arne Remlov i 1941. Samme år lanserte de tidsskriftet Bonytt. På tegnekontoret var også andre formgivere. Mest kjent er Rolf Hesland og Gunleik Svartdal. I tillegg designet Peter Opsvik for Bruksbo en periode.
Det er interessant å sammenligne møblene i dette innlegget. Jeg antar at vitrineskapet Victoria ble tegnet i det samme tidsrommet som stuebordene Fokus og Studio. Med disse møblene som utgangspunkt forstår man straks at Afdal var nødt å tilpasse seg oppdragsgiveren.
Å alltid spille på lag med produsenten er noe mange formgivere opplever som lite kreativt. Når man må lage et produkt som skal tilpasses markedet og produksjonsapparat blir mange frustrert. Andre kan derimot se på det som en positiv utfordring. Enkelte liker at spesifikasjonene begrenser mulighetene. Det er innenfor disse begrensningene som man virkelig må være kreativ.
Min favoritt i dette innlegget er stolene Windsor for Mellemstrand Trevareindustri. I stolens øvre del ser vi et formspråk som er gjenkjennelig for Afdals modeller fra tidlig i 1960-årene. Nedre del er tilpasset rasjonalisert møbelproduksjon. Det er akkurat i dette skjæringspunktet som nye stiler oppstår.
©Mats Linder / matslinder.no
VIPPS: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819