INNOVATORRADIKALE POPMØBLER

Radikale tanker og radikal design var slagord på slutten av 1960-tallet. Studentopprøret i 1968 fikk store konsekvenser i samfunnet. Det svenske designstudioet Innovator var del av denne politiske bevegelsen.

Poppigt, kult, radikalt, Gul och Blå, snus, og alt som følger svensk kultur. Her i Innovators avslappa reklame på begynnelsen av 1970-tallet.

Johan Huldt (1942–2016) og Jan Dranger (1941) hadde tidlig et ønske om å forandre svensk møbelindustri. Begge var opptatt av sosial rettferdighet og var gått lei av tradisjonell møbeldesign. De ville bort fra brune møbler som kostet den vanlige lønnsmottakeren flere månedslønner.

099 er et typisk eksempel for popmøbeldesign rundt 1970. (Foto: Bukowskis)

Deres reaksjon var å lage rimelige møbler for den egne generasjonen. Noe som attraherte ungdommer og som satte farge på hverdagen. Ellers som det ble sagt: ”De ville göra möblernas jeans.” Samtidig var de opptatt av funksjonalismens ideer. Designet skulle være enkelt å forstå og konstruksjonen logisk. Sammen med to studentkollegaer laget de pappmøbelserien Well for Dux i 1967. Well ble en suksess, dog kortvarig, møblene ble solgt med et års garanti.

Folderen informerer om det meste som trengs å vite om 099.

I 1968 etablerte Huldt og Dranger firmaet Innovator. Året etterpå kom de med lenestolen 099 for Effkå. Den var konstruert over en stålrørkonstruksjon som ble trukket med elastisk frotté i 78% bomull og 22% nylon som kunne vaskes på 40 grader. 099 ble kåret til årets møbel av tidsskriftet Alt i Hemmet i 1970. Innovators stol har for øvrig likheter med Tormod Alnæs sin Pony-stol og Møre Designteams Ecco-serie.

Smart markedsføring. Stuns som postkort med monteringsbeskrivelse.

Tidlig på 1970-tallet gjorde Dranger og Huldt stor suksess med møbler i kraftig stålrør og lamper av industrikarakter, lakkert i kraftige farger. Storselger ble stolserien Stuns fra 1972 for Möbelmontage i Enköping. Stuns ble solgt i flatpakke og montert hjemme av kjøper kun med hjelp av en umbraconøkkel. Rygg og sete i lerret ble trukket over stålrøret. Putene som kom i en rekke farger var med polyeterfyll. Allerede det første året ble det solgt 15 000 Stuns i måneden.

Open, Spot, Burken og Plus. Navnene på Innovators design var i poplandskapet.

Innovator tok til seg skumplasten og så mulighetene i det rimelige og ikke minst lette materialet. Sofaserien balluff ble støpt i blokker som ble trukket med et fleksibelt stoff. balluff solgtes som moduler og kunne settes sammen på mange måter og etter økonomi.

Innovators Vivaldi ble produsert av Möbelmontage.

Hvilestolen Vivaldi for Möbelmontage bygde på lignende prinsipper som Stuns. Den var konstruert av emaljerte stålrør. Stolen som var sammenleggbar kom med fotkrakk, og fire løse tekstiltrekk som kunne vaskes og byttes alt etter humør.

I 1977 oppløstes Innovator. Johan Huldt kjøpte ut Jan Dranger og viderearbeidet med Innovators konsept sammen med Lars-Gunnar Østlunds firma Formprogram.


LESETIPS:

Söderholm, Carolina. Svenska formrebeller 1960- och 70-tal. Historiska Media.

Robach, Cilla (red.). Poppigt, saklig, politisk: 1960-talets konsthantverk och design på Nationalmuseum. Nationalmuseum.


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697