GRAFISK DESIGNUTVALGTE TRYKKSAKER

Grafisk design er et særs spennende område. Det er flere innfallsvinkler som kan velges når det skal beskrives. I dette tilfelle er et knippe kataloger og trykksaker relatert til design og kunsthåndverk fra 1950- til 1980-tallet grunnlaget.

Innleggets første arbeid er et svarthvitfotografi av en hånd og en gardin i lin fra Prestmo vevstue. Det grafiske uttrykket er sterkt og virkningsfylt. Sett som bilde fungerer det effektivt, men teksten på katalogforsiden går tapt.

Katalogen «Norwegian craftsmen today» fungerer langt bedre. Den rød halvsirkelen står sterkt mot den tydelige typografien. Totalt annerledes er folderen som reklamerer for Stavangerflints Bambus. Meningen bak trykksaken er å vise frem servise og dekor. Som grafisk arbeid er den uinteressant, men innholdet er spennende. Finske Orno har derimot lykkes bedre i trykksaken med stiliserte lamper.

Å bruke bokstaver som grafisk element kan være svært vellykket dersom man behersker kunsten. I Norge er Leif Frimann Anisdahl kanskje den beste i faget. Katalogen over den svenske designerduoen Lindau & Lindekrants og deres samarbeid med Lammhults er svært god. Katalogforsidens horisonttal brytes med bokstavene som oppleves å gå på diagonalen.

Favoritten er allikevel postkortet fra Innovator som illustrerer stolen Stuns/Stuns Maxi og hvordan den monteres. Her kommuniserer produsenten på en enkel og underholdende måte. Budskapet kan ikke feiltolkes.

Virkningsfull er også trykksaken fra danske Cotil der merkevaren blir tydelig profilert. Samtidig blir vinkellinjalen like mye et dekorativt element som en fortelling om faget.



NORGE





FINLAND





SVERIGE





DANMARK





©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819