Hva er nærvær og hvordan presenterer Norge sitt nærvær under designuken i Milano i år. Svaret har vi her. En mønstring i samtidig og klassisk norsk design og kunsthåndverk.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2019/04/NorwegianPresence_Photographer_IngerMarieGrini_Varde_TronMeyer_web.jpg?resize=907%2C605)
Tittelen på årets Norwegian Presence er Join. Utstillingen arrangeres av Design og arkitektur Norge (DOGA), Klubben og Norwegian Crafts. Norwegian Presence 2019 er kuratert av Kråkvik&D’Orazio, mens Kristine Bjaadal og Hallgeir Homstvedt står bak det overordnede utstillingsdesignet. Utgangspunktet til utstillingen er bærekraft. I konseptet har man i tillegg til det miljømessige inkludert økonomiske og sosiale aspekter.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2019/04/NorwegianPresence_Photographer_IngerMarieGrini_Vestre_63B3369_web.jpg?resize=907%2C501)
Den fremste talspersonen for bærekraft i Design-Norge er Jan Christian Vestre, daglig leder for utemøbelprodusenten Vestre. Han har de siste årene nærmest misjonert for betydningen av et miljømessig og sosialt ansvar. Poengtert behovet av langsiktig tenking i en større sammenheng der han som produsent ønsker å ta et samfunnsmessig standpunkt. Samtidig ønsker Vestre påvirke politikere og brukere. Under Norwegian Presence 2019 viser firmaet Folk, deres nye utemøbelserie.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2019/04/NorwegianPresence_Photographer_IngerMarieGrini_Fjordfiesta_Elementa_63B3657_web.jpg?resize=907%2C739)
Utstillingen viser både unikaobjekter og serieproduserte designvarer. Et typisk kjennetegn er en trend som vedvart en stund. De yngre formgivernes fascinasjon for 1920/30-tallets geometriske temaer, som sirkelen. Tron Meyer har tatt det helt ut i bordet Cyclop der sirkelen også er plassert inni en kvadrat. Kim Thomé bruker også sirkelen som grunnelement i sidebordet Tango. Likeså Martin Høgh Olsen i småbordserien Local. Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert i Miljo Studio har i arbeidet TO også tatt utgangspunkt i sirkelen. Men i stedet for at det er et funksjonsobjekt har de satt spørsmål ved hvor grensene går for kunst, kunsthåndverk og design.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2019/04/NorwegianPresence_Photographer_IngerMarieGrini_Fjordfiesta_63B3500_web.jpg?resize=907%2C669)
Møbelprodusenten Fjordfiesta viser tre klassikere fra 1950/60-tallet. Sofaen 1001 AX av Sven Ivar Dysthe relanseres på utstillingen, mens Hans Brattruds Scandia-stoler, Rastad & Rellings Bambi-stol og Torbjørn Afdals Krobo-benk vært i produksjon en stund. Fjordfiestas deltakelse forankrer Norges posisjon i den skandinaviske designtradisjonen. Samtidig er det i aller høyeste grad bærekraftig å lage produkter som varer.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2019/04/NorwegianPresence_Photographer_IngerMarieGrini_Elementa_63B3577_web.jpg?resize=907%2C694)
At Norge har mange dyktige designere, kunsthåndverkere og produsenter er det lite tvil om. Men hvordan vi skal kommunisere det og øke salget internasjonalt og på hjemmemarkedet er en hard nøtt å knekke. Designuken i Milano er uansett et godt vindu for å nå ut med budskapet.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819