KÅRE BERVEN FJELDSAAKERAMIKER MED BRODD

Kåre Berven Fjeldsaa.
Kåre Berven Fjeldsaa.

Kåre Berven Fjeldsaa var en viktig fornyer innen etterkrigstidens norske keramikk. Hans senere arbeider kjennetegnes av god formfornemmelse i kombinasjon med grafisk dekor. Fjeldsaa hadde også en rikelig produksjon av serviser for Stavangerflint.

Samtidig som Kåre Berven Fjeldsaa (1918-1991) gikk i lære hos keramiker Jens von der Lippe i årene 1936-46 studerte han ved Statens håndverks og kunstindustriskoles aftenskole i (1937-1942). Året etter han sluttet i lære hos von der Lippe startet han opp sitt eget verksted på Blommenholm i Bærum. Fjeldsaa laget i denne første periode bruksgjenstander og håndmodellerte skulpturer i lavbrent keramikk med tinnglasur. Variasjonen av figurer var stor – alt fra eksotiske dyr som sebraer, elefanter, tigrer til menneskefigurer fra ulike kulturer.

Kåre Berven Fjeldsaa. Skulptur. Utført ved eget verksted. 1945-50. (Foto: Mats Linder)
Kåre Berven Fjeldsaa. Skulptur. Utført ved eget verksted. Ca. 1945-50. (Foto: Mats Linder)

Omkring 1950 tilnærmet seg Fjeldsaa det abstrakte formspråk. Vaser og boller ble dreid eller formet for hånd, og dekoren ble gjerne risset i relieff i ulike dybder. Dekoren var tilsynelatende geometrisk der små forskyvninger i overflaten ga hans arbeider et visuelt ladet uttrykk. I den samme perioden gikk han fra lavbrent keramikk til høybrent, sintret keramikk. De fritt modellerte vasene fikk også et friere skulpturalt preg.

Kåre Berven Fjeldsaa. Vase. Utført ved eget verksted. Ca. 1955-57. (Foto: Mats Linder)
Kåre Berven Fjeldsaa. Vase. Utført ved eget verksted. Ca. 1955-57. (Foto: Mats Linder)

Fra 1950-tallet deltok Fjeldsaa på flere viktige utstillinger. Først ut var Norway Designs for Living i Chicago (1951) sammen med Oslo Ceramic Workshops. På Triennalen i Milano 1954 fikk han gullmedalje for en krukke i matt blå glasur. Det ble også gullmedalje for Fjeldsaa på den internasjonale keramikkutstillingen i Cannes 1955. I 1956 fikk han stipend av Fondet for Dansk-Norsk Samarbeide til studieopphold ved Den Kongelige Porcelainsfabrik i København. Som læremester i København hadde Fjeldsaa den anerkjente keramikeren Nils Thorsson.

Kåre Berven Fjeldsaa. Vase. Chamottekeramikk. Utført ved eget verksted. Ca. 1955-57. (Foto: Mats Linder)
Kåre Berven Fjeldsaa. Vase. Chamottekeramikk. Utført ved eget verksted. Ca. 1955-57. (Foto: Mats Linder)

I 1956 hadde Fjeldsaa separatutstillingForum i Oslo. Utstillingen er å regne som et høydepunkt i hans karriere som keramiker, men også som et vendepunkt for norsk keramikk under midten av 1900-tallet. På tross av suksessen med separatutstillingen på Forum ble denne Fjeldsaas siste store mønstring av keramikk.

Kåre Berven Fjeldsaa. Figur. Støpt og glasert steingods. Produsert av Stavangerflint. Ca. 1960. (Foto: Mats Linder)
Kåre Berven Fjeldsaa. Figur. Støpt og glasert steingods. Produsert ved Stavangerflint. Ca. 1960. (Foto: Mats Linder)

Fjeldsaa syntes etter hvert at arbeidet som selvstendig keramiker var krevende og tungt. Spesielt var sidene ved hans eksperimenter kostbare, i tillegg opplevde han arbeidet som ensidig. Da Stavangerflint søkte etter ny kunstnerisk leder i 1957 etter Eystein Sandnes fikk Fjeldsaa stillingen. Der arbeidet han med blant andre Inger Waage og Kari Nyquist.

Kåre Berven Fjeldsaa. Modell: Nordkapp. Produsert ved Stavangerflint. (Foto: Mats Linder)
Kåre Berven Fjeldsaa. Modell: Nordkapp. Produsert ved Stavangerflint. (Foto: Mats Linder)

Da Stavangerflint og Figgjo fusjonerte i 1968 ble Ragnar Grimsrud kunstnerisk leder for de sammenslåtte bedriftene. Fjeldsaa ble designsjef i 1973 og sluttet i stillingen 1981.


Utdannelse:

1936-46 – Keramikerlærling for Jens von der Lippe

1937-42 – Statens Håndverks- og Kunstindustriskoles aftenskole

Utmerkelser:

1954 – Gullmedalje, Triennale di Milano

1955 – Gullmedalje, Exposition Internationale, Cannes


©Mats Linder / matslinder.no


KÅRE BERVEN FJELDSAA SIGNATUR

Kåre Berven Fjeldsaas signatur.