HENRIK BULLMED ØYE FOR DET NASJONALE

Henrik Bull. Plate. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik. 1906. (Foto: Christiania Auktionsforretning)
Henrik Bull (Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy)
Henrik Bull (Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy)

Den mest fremragende arkitekten i tiden rundt 1900 var Henrik Bull. På tross av en liten kunstindustriell produksjon påvirket han en rekke av tidens formgivere og arkitekter.

Henrik Bull (1864–1953) vokste opp i en høyborgelig familie der faren Georg Andreas Bull (1829–1917) var stadsarkitekt og reguleringssjef i Kristiania (Oslo). Henrik Bull studerte ved Kristiania Tekniske Skole og Den Kongelige Tegneskole i hovedstaden og Technische Hochschule i Berlin og sist i Johannes Otzens Meisteratelier für Architektur ved Akademie de Künste (1887–1888) i den samme byen.

Henrik Bull. Utsmykning. Den gamle Regjeringsbygningen, nåværende Finansdepartementet. Oslo. Ca. 1906. (Foto: Mats Linder)
Henrik Bull. Utsmykning. Den gamle Regjeringsbygningen, nåværende Finansdepartementet. Oslo. Ca. 1906. (Foto: Mats Linder)

Da han kom hjem til Kristiania i 1888 etablerte han egen praksis. I 1902 ble et av Bulls hovedverk ferdigstilt – Historisk Museum. Museet er et monumentalt byggverk i jugendstil. Til museet tegnet han også en del av interiøret. Regjeringsbygningen (nå Finansdepartementet) som ble bygget i perioden 1899-1906 var en typisk eksponent for «Gesamtkunstwerk», der arkitekten utformet bygningen og interiøret som én helhet.

Henrik Bull. Dørklapp. Den gamle Regjeringsbygningen, nåværende Finansdepartementet. Oslo. Ca. 1906. (Foto: Mats Linder)
Henrik Bull. Dørklapp. Den gamle Regjeringsbygningen, nåværende Finansdepartementet. Oslo. Ca. 1906. (Foto: Mats Linder)

Bull tegnet lysarmaturer, dørvridere, møbler, smijernsarbeider, veggsjablonger og flere dekorative arbeider innenfor kunsthåndverkerens fagområde. Den samlede stil gikk under kunstbegrepet jugend, dels med nasjonale særpreg som dragestilen, men også influert av samtida tyskøsterriksk jugend og engelsk arts and crafts. Totaliteten var imponerende og svært virkningsfull.

Henrik Bull. Konkurranseutkast til villa for generalkonsul H. Olsen. Datert 1909. (Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy)
Henrik Bull. Konkurranseutkast til villa for generalkonsul H. Olsen. Datert 1909. (Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy)

I den samme perioden tegnet også Henrik Bull for gullsmed David-Andersen. Blant de mindre arbeidene var smykker; som brosjer og beltespenner. Mer omfangsrike var et vikingskip i dragestil og et imponerende bokbind med sølvbeslag til bedriftens 25-årsjubileum. Beslagene til boken er utformet som en stavkirkeportal med bevingede drager.

Henrik Bull. Kaffekanne. Sølv. Utført ved Hans Hohle. 1905. (Foto: Nasjonalmuseet)
Henrik Bull. Kaffekanne. Sølv. Utført ved Hans Hohle. 1905. (Foto: Nasjonalmuseet)

På oppdrag for Den norske Haandverks- og Industriforening i Kristiania tegnet han et møblement til Stockholmsutställningen (1897). Møblene ble utført av Brødrene Ollendorf, G.N. Huseby og A. Huseby, mens treskjæringsarbeidene utførte Lars Kinsarvik og John Borgersen. Den samme Borgersen utførte også Bulls kråskap til lotteriutstillingen 1902.

Henrik Bull. Bord. Utført av A. Huseby i samarbeid med G. N. Huseby og Lars Kinsarvik. 1896. (Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik)
Henrik Bull. Bord. Utført av A. Huseby i samarbeid med G. N. Huseby og Lars Kinsarvik. 1896. (Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik)

For Kværner Brug (senere Jøtul) tegnet Henrik Bull flere ovner. Den mest kjente derfra var Kongeovnen fra 1905/06. Den ble utstyrt av billedhogger Lars Utne med relieffportrett av kong Haakon VII og dronning Maud og det kongelige slott. En annen ovn av nasjonal karakter var Eidsvoldsovnen fra 1914 til minne om 100-års grunnlovsjubileet. Den dekorertes med motiv av Eidsvollsbygningen på front og riksvåpenet på sidene.

Henrik Bull. Koksovn. Modell: 143. Produsert av Kværner Ovnstøperi (Jøtul). Muligens 1910-tallet. (Foto: Mats Linder)
Henrik Bull. Koksovn. Modell: 143. Produsert av Kværner Ovnstøperi (Jøtul). Muligens 1910-tallet. (Foto: Mats Linder)

For Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) tegnet Bull i tiden rundt 1900–1906 noen prøver til tallerkener/prydplater i dragestil, som kan tenkes å ha vært et komplement til Gerhard Munthes Blaaveis-dekor. Særdeles vellykket i både komposisjon og kunstnerisk utførelse var Kroningsplatten for PP i anledning kongebryllupet 1906.

Henrik Bull. Fat. Produsert av Porsgrunds Porselænsfabrik. Opprinnelig utført som dekorprøver i tiden rundt 1900-06. Dette eksemplar utført i 1993. (Foto: Mats Linder)
Henrik Bull. Fat. Produsert av Porsgrunds Porselænsfabrik. Opprinnelig utført som dekorprøver i tiden rundt 1900-06. Dette eksemplar utført i 1993. (Foto: Mats Linder)

Bulls mest spredde arbeide er uten tvil Freias sjokolade Lohengrin (1911). Sjokoladen er utført med de for Bull typiske roseknutene som var et tilbakevendende tema for ham i både kunsthåndverket og arkitekturen. Lohengrin som fortsatt er i produksjon fikk sitt navn etter Richard Wagners opera med det samme navnet. Bull tegnet også to mynter; en tikronersmynt og en tjuekronersmynt – begge i gull (1909/10).


©Mats Linder / matslinder.no