EN HYLLEST TIL BENNY MOTZFELDT OG HENNES TID PLUS

Benny Motzfeldt. Utført ved PLUS glasshytte. 1986. (Blomqvist Nettauksjon)

Den 24. november 2015 er det 20 år siden Benny Motzfeldt døde. Vi tar et tilbakeblikk og ser på hennes produktive år på PLUS glasshytte.

Benny Motzfeldt
Benny Motzfeldt

Benny Motzfeldt (1909-1995) overtok det kunstneriske ansvaret for glasshytten på PLUS 1. september 1970. Dermed startet en ny epoke for glasshytten. Samtidig fikk det stor betydning for utviklingen innen norsk glasskunst. Benny Motzfeldt hadde lang fartstid som glassdesigner fra Hadeland Glassverk og Randsfjords Glassverk, og hun ble mer delaktig i arbeidet ved glasshytten enn den tidligere lederen – Richard Duborgh.

Hun uttalte til Aftenposten i 1970: ”- Dette kan komme til å bli en fornyelse av min spesielle form, og det skal bli skrekkelig spennende å se om jeg ved hjelp av den lille glasshytten og de tre glassblåserne på PLUS kan arbeide meg frem til nye teknikker og former for glass.”…”Jeg får frie hender når det gjelder linjene for produksjonen, og kan disponere glass, blåsere og hytten slik jeg vil.”

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1978. (Foto: Blomqvistkunsthandel)
Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1978. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Motzfeldt hadde en særegen måte å arbeide på. Da hun ikke var på glasshytten satt hun hjemme og laget skisser og collager på papir preparert med lim, lakk og maling. På verkstedet tegnet hun med farger direkte på gulvet for å få en forestilling om hvordan resultatet kunne bli. Glassblåserne opplevde til å begynne med Motzfeldts arbeidsmåte som noe uvant, men etter hvert gikk det seg til og hun trengte ikke lenger å forklare ting i detalj.

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1979. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1979. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Den eksperimentelle siden ved Motzfeldts kunstnerskap hadde allerede kommet til uttrykk under tiden på Randsfjord Glassverk. Men det var først på PLUS hun blomstret som selvstendig glasskunstner. Ett av hennes kjennetegn var bruken av ulike materialer i glasset, deriblant glassfiberduk og metalltråder.

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1970-tallet. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1970-tallet. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Hun brukte også soda sammen med krystall og laget på denne måten små og store dråper i glasset som fanget og brøt lyset. For Motzfeldt var eksperimentene med teksturen i glasset viktigere enn ulike formeksperimenter. Hun holdt seg derfor i hovedsak til vaser, fat og boller.

Benny Motzfeldt. Vase. Unikarbeid. Utført ved PLUS glasshytte. 1971. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Benny Motzfeldt. Vase. Unikarbeid. Utført ved PLUS glasshytte. 1971. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Motzfeldts avtale med PLUS var god helt fra begynnelsen. Hun pendlet mellom Oslo og Fredrikstad. Den ene uken var hun på plass på Glasshytten og laget unikarbeider sammen med glassblåserne. Disse ble håndsignert med BM og årstall. Den andre uken var hun i Oslo og da laget glassblåserne serieproduserte varer.

Fra PLUS glasshyttes produktkatalog over Benny Motzfeldts serieproduserte glass.
Fra PLUS glasshyttes produktkatalog over Benny Motzfeldts serieproduserte glass.

Disse ble solgt til en langt lavere pris enn unikarbeidene. De serieproduserte bruksgjenstandene ble etset med BM-signatur og PLUS-merket. På 1970-tallet ble det laget rundt 80 ulike modeller ved Glasshytten i tillegg til det unike kunstglasset.

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1974. H. 26. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. 1974. H. 26. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Benny Motzfeldt hadde et åpent sinn når det gjaldt bruken av hennes serieproduserte bruksglass. Sildekrukkene kunne brukes som blomsterglass, gløgglassene som longdrinkglass eller vaser for markblomster og egglassene kunne fint brukes som saltkar eller lysestaker. For henne var formen det viktigste, ikke hvordan kjøperne brukte tingene.

Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Benny Motzfeldt. Vase. Utført ved PLUS glasshytte. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Benny Motzfeldt tegnet for serieproduksjon og utviklet nye bruksmodeller. Likevel kan man hevde at hun var Norges første selvstendige glasskunstner. Ingen norsk glassdesigner hadde opplevd en så stor frihet i skapelsesprosessen som hun. Snart etter at Motzfeldt begynte ved PLUS fikk hun svært mye positiv oppmerksomhet. Hun ble invitert til å holde separatutstillinger både i Norge og i utlandet.

Benny Motzfeldt. Fat. Serieprodusert. Utført ved PLUS glasshytte. Trolig 1970-tallet. (Foto: Mats Linder)
Benny Motzfeldt. Fat. Serieprodusert. Utført ved PLUS glasshytte. Trolig 1970-tallet. (Foto: Mats Linder)

Frem til 1979 arbeidet hun i overensstemmelse med kontrakten hun inngikk med Per Tannum og Norway Designs A/S, men senere ble den endret flere ganger. De siste årene frem til sin død i 1995 laget hun kun glass på timebasis på glasshytten, og da oftest ting som var ment for utstillinger.


©Mats Linder / matslinder.no