Hva har Jakob Weidemann til felles med Else Poulsson, Bi Magnus, Åse Øyen, Reidunn Beitdokken, og mange andre? Svaret er enkelt. Alle har designet ryer for garnprodusenten Rauma.
At kunstnere designet for ferdigvareindustrien er ikke noe nytt. I Norge ser vi de første tendensene til at det begynner å bli mer utbredt omkring 1890 da Gerhard Munthe laget dekor for Porsgrunds Porselænsfabrik. Senere fulgte mange andre etter.
Når vi kommer til det tekstile håndverket var det antagelig først da husflidsbevegelsen slo igjennom rundt århundreskiftet 1900 at mønster til å leie og kjøpe ble vanlig. Omkring 1930 kunne man leie et broderimønster for en ukes tid for 50 øre. Den Norske Husflidsforening (DNH) var kanskje den største på området. Det er ikke usannsynlig at garnet da kom fra Rauma Garn, som ble etablert i 1927. Else Poulsson var en av flere som tegnet mange mønster for DNH.
I denne folderen fra Rauma finner vi 13 mønster til hjemmeknytting. Motivene er relativt enkle i utførelsen. Formgiverne blander moderne mønsterdesign med tradisjonelt forankrede motiver. Vi kan anta at Rauma ønsket å nå begge leire blant de som ønsket å knytte for hyggen sin skyld. I tillegg til Rauma så solgte Sellgren & Co. mønster til ryeknytting. To av deres mest kjente designere var Arne Lindaas og Ramon Isern.
©Mats Linder / matslinder.no
VIPPS: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819