O. Mustad & Søn er et tradisjonsrikt firma som i dag er mest kjent for produksjon av fiskekroker. På begynnelsen av forrige århundret var O. Mustad en av landets største margarinprodusenter. I mellomkrigsårene laget de en rekke kalendere som sier mye om tiden og deres produkter.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2021/02/2-O.-MUSTAD.jpg?resize=907%2C908)
Firmaet O. Mustad & Søn ble etablert i Gjøvik i 1832. De første tiårene produserte de i hovedsak metallvarer som spiker og ovner. I 1877 begynte de produsere fiskekroker og i 1899 margarin. Senere hadde firmaet hovedsete i Oslo. Tidlig på 1900-tallet produserte de i hovedsak støpejernovner og ulike margarintyper med navn som Rex, Mono, Eno og Vitamono.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2021/02/4-O.-MUSTAD.jpg?fit=875%2C1024)
Konkurransen mellom ulike produsenter var stor, og en av de fremste var Agra. I 1925 utformet John Lindberg ved A/S Reklames Annoncebureau en reklamekampanje for Agras margarin Melange. Illustrasjonene var stiliserte silhuetter med slagkraftig tekst. For å forsvare markedsandeler i propagandakrigen mellom ulike produsenter gikk man stadig nye veier i møte. O. Mustad & Søn tok et uvanlig grep og laget hvert år i en periode i 1920- og 1930-årene egne kalendere. De var derimot ikke ment for vanlige forbrukere, men ble sendt til egne forhandlere. På så måte fikk de daglig påminnelser om firmaets ypperlige produkter.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2021/02/3-O.-MUSTAD.jpg?resize=907%2C957)
Kalenderen er utstyrt med et ark for hver dag i løpet av året. På baksiden av hvert ark er et trykt bilde med reklame for O. Mustad & Søns utvalg og annen informasjon. I tillegg er det et ark foran hver ny måned. Disse er i tykkere kartong og med fargeillustrasjoner som avspeiler årstidene. Hvem som utført illustrasjonene er ukjent, men flere er signert med F og en signatur som kan ligne på Fornes. Antagelig var denne personen ansatt ved O. Mustad & Søns reklamekontor. At de hadde eget reklamekontor vitner om at det var et stort firma. Fordelen var at O. Mustad & Søn alltid kunne lage nye kampanjer uten å gå via eksterne reklamekontorer. Samtidig kunne man hemmeligholde nye markedsføringsstrategier overfor konkurrentene.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2021/02/5-O.-MUSTAD.jpg?resize=907%2C956)
O. Mustad & Søn brukte vitenskapelig ekspertise for å understøtte helsefordelene ved sine produkter. Et av arkene er utstyrt med en erklæring fra professor Sigval Schmidt-Nielsen (1877–1956). Han var spesialist på ulike fettstoffer og utviklet «hvalmargarin» som var viktig i årene 1918 til 1920 da det rådde fettnød. Han konkluderte med at firmaet klart å fremstille et margarin med samme innhold A-vitamin som vanlig smør. I en tid med vitaminmangelsykdommer fungerte det som et godt salgsargument.
![](https://i2.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2021/02/6-O.-MUSTAD.jpg?fit=844%2C1024)
I dag kan vi se på kalenderen som et spennende dokument som gir et innblikk i tidens produkter, markedsføringsstrategier og ikke minst som et kunstverk i kraft av alle de flotte illustrasjonene.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819