KOSTA OG BODANOEN SMÅ REKLAMER

Det var lenge uglesett og lå usolgt i banankassene på loppisene. For hvem hadde lyst på de litt klumpete og rare formene. Vi snakker selvfølgelig om hverdagsglasset fra det sene 60-tallet og tidlige 70-tallet.

Svensk glass fikk et oppsving på 1920-tallet. Det store løftet kom med verdensutstillingen i Paris i 1925. Eksklusivt krystallglass fra Orrefors signert Edward Hald og Simon Gate skrev seg snart inn i den internasjonale designhistorien. Seiersgangen fortsatte også etter den andre verdenskrigen. Formgivere som Vicke Lindstrand, Ingeborg Lundin og Edvin Öhrström «lekte» ubekymret med glasset og hadde nok så frie tøyler på sine respektive glassverk.

Så ble forutsetningene forandret. I løpet av 1960-tallet økte importen, og rimeligere glass fra utlandet konkurrerte med det svenske. Det førte til vanskeligere tider for de mange svenske glassverkene. Konkurser og sammenslåinger var et faktum.

Åforsgruppen var navnet på de fusjonerte glassverkene Kosta, Boda og Åfors, som i 1977 endret navnet til Kosta Boda. De hadde alle hver for seg en rekke sterke formgivere. Göran Wärff på Kosta og stjernedesigneren Signe Persson-Melin på Boda. Deres glass fra 1960-tallet var nøkterne og solide og brøt på så måte med 1950-tallets virtuose formrepertoar. Det samsvarte nok så godt med «tillbaka til naturen» og en friere livsstil som ble forespråket i hippietidens og den alternative grønne bølgens år.

Nå kan vi igjen stifte bekjentskap med disse robuste og stilsikre, svenske hverdagsglassene. Nyt påsken med Sigfrid, Baron og Prince.


©Mats Linder / matslinder.no