PP´S BUTIKK I LONDONET NESTEN UKJENT KAPITTEL

Designs of Scandinavia høres kjent ut. Men at det var navnet til Porsgrunds Porselænsfabriks forretning i London er det de færreste som vet.

PP001

Og det kanskje er bra det. For det kan se ut som historien ikke var en særlig vellykket affære. I hvert fall ikke sett fra en bedriftsøkonomisk synsvinkel. Kunsthistorikeren Alf Bøe unngikk så vidt å omtale forretningen Designs of Scandinavia i boken om Porsgrunds Porselænsfabrik (PP) fra 1967. Han skrev rundt temaet på en elegant måte i setninger som: ”Åpningen av et eget utsalg i London 1960 var et ledd i bestrebelsen for å vinne innpass hos et internasjonalt elitepublikum hvor hensyn til form og kvalitet veier tyngre enn krav om prisbillighet.”…”kvalitetsreklame som bare målt i pris pr. spaltemillimeter ville gi betydelige beløp, og som under andre produksjonsforhold ville vært fullstendig uoppnåelig.”

Reportasje i House Beautiful.
Reportasje i House Beautiful.

Men i forhold til spaltemillimeter fikk PP´s forretning Designs of Scandinavia full uttelling i engelske House Beautifuls spesialutgave over norsk design – House Beautiful brings Norway home to you (1961). I artikkelen ”Come shopping” ble PP´s forretning brettet ut over en fyldig tosiders ”gratisreklame”.

PP002

Uansett. Det som er interessant er at reportasjen viser en stor bredde av hva som ble solgt i forretningen. Man kan tenke at den var fylt til bredden med PPs varer. Men ikke. Her var alt fra pledd, møbler, klær, glass og alskens designartikler fra flere av Skandinavias ledende designbedrifter. For å finne passende produkter reiste PPs salgs- og designavdeling rundt i Norge, Danmark, Sverige og Finland for å plukke ut det som man beskrev som ”topp Scandinavian design”.

Konrad Galaaen. Trykket motiv av rytter og hest. Utført på oppdrag for Hotel Vic i Porsgrunn. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik. 1956. (Foto: Mats Linder)
Konrad Galaaen. Trykket motiv av rytter og hest. Utført på oppdrag for Hotel Vic i Porsgrunn. Produsert ved Porsgrunds Porselænsfabrik. 1956. (Foto: Mats Linder)

Ideen til forretningen ble unnfanget under en varemesse i London i februar i 1960. Sommeren det samme året bestemte man seg for å realisere prosjektet. Tanken bak en seriøs utenlandssatsing kom i kjølevannet etter suksessene ved Triennalen i Milano der PP mottatt gullmedaljer i 1954, 1957 og 1960.

Reportasjen i House Beautiful kostet i hvert fall PP i en helsidesannonse.
Reportasjen i House Beautiful kostet i hvert fall PP en helsidesannonse.

I følge PP´s daværende salgssjef Wilh. Kluck valgte man England fordi at der brukte man mest flint og fajanse og hadde en relativt beskjeden produksjon av porselen. ”Vi vet at England er konservativt, men kanskje nettopp derfor ville en forretning med egenartet design og skandinavisk formspråk, kombinert med realiseringen av vår egen idé om hvordan en moderne butikk i denne bransjen burde være, vekke oppsikt og interesse?”

Anne-Marie Jørgensen (Ødegaard). Tekopp med skål. Håndmalt. Produsert ved Porsgrund Porselænsfabrik. Trolig tegnet i 1955. (Foto: Mats Linder)
Anne-Marie Jørgensen (Ødegaard). Tekopp med skål. Håndmalt. Produsert ved Porsgrund Porselænsfabrik. Trolig tegnet i 1955. (Foto: Mats Linder)

I konkurranse med 20 andre bedrifter fikk PP tilbud om å leie lokale i første etasje i Radnor House i Regent Street 93-97. Kun et steinkast fra Piccadilly Circus – et av London og Europas mest kostbare shoppingområder. Husleien den gang var rundt 400 000 kroner per år. En vanvittig sum i 1961. Kontrakten var satt til 21 år, og utleier skulle ha den fastsatte summen uansett hva som kom til å skje… Med andre ord et risikofylt prosjekt.

PP003

Forretningen i Regent Street åpnet i november 1960. Alt for å rekke den viktige julehandelen. Til stede var Kong Olav V som under åpningstalen håpet forretningen skulle bli et nytt bindeledd mellom Storbritannia og Norge. Og i Aftenposten kunne man lese: ”Kongen fremholdt at vårt land nu holdt sitt inntog i hjertet av London – dette verdenskjente forretningssentrum – for å vise hva vi har og kan by på i den fredelige konkurranse som er ryggraden i all handel.”

Eystein Sandnes. Modell: Jubileum. Dekor: Risotto. Produsert av Porsgrunds Porselænsfabrik. I produksjon fra 1959. (Foto: Mats Linder)
Eystein Sandnes. Modell: Jubileum. Dekor: Risotto. Produsert av Porsgrunds Porselænsfabrik. I produksjon fra 1959. (Foto: Mats Linder)

Det ser ut som at det første året for Designs of Scandinavia var positivt. I hvert i følge salgssjefen Wilh. Kluck: ”Nå, ett år etter åpningen, vet vi at vi også har vunnet 2. runde. Omsetningen øker, og vi regner med å klare det programmet vi la opp for forretningen på 2/3 deler av tiden, økonomisk sett. I dag, 1 år etter åpningen, kan man regne med at den overveiende del av drosjesjåfører i London ikke vil spørre etter adressen når passasjeren ber om å bli kjørt til Designs of Scandinavia.”

PP004

Siste gang undertegnet hører om Designs of Scandinavia er i 1965 i en annonse der PP utlyser stillingen som disponent for forretningen. Hva som skjedde deretter er foreløpig ukjent. Men når det er sagt. Det er bra at norske designbedrifter satser på utlandet. Det krever pågangsmot og en god slump med penger. Så hatten av for PP som hadde baller nok til å etablere seg i hjertet av London.


©Mats Linder / matslinder.no