Tone Vigeland er et begrep. Hun er hele tiden på søken etter nye utfordringer. I Dronning Sonja KunstStall vises arbeider fra hele hennes 60-årige yrkeskarriere. Fra Slynge til Tvang.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/11-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C599)
Å bevege seg i rommet mellom kunsthåndverk og billedkunst er vanskelig. Estetikken overskygger gjerne budskapet, og kunsthåndverkeren er ofte alt for materialfokusert. Tone Vigeland derimot har klart denne vanskelige balansegangen.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/8-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C546)
Tone Vigeland begynte som smykkedesigner ved PLUS i 1958. Der fikk hun gjennombruddet med enkle smykker i stilretningen Scandinavian Design. Hennes innovative øresmykke Slynge bidro sterkt til å løfte henne frem i rampelyset.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/6-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C617)
I løpet av 1960-årene ble Vigelands uttrykk friere. Fra å ha laget smykker som «gjenstander» utviklet hun arbeider som ble en del av kroppen og dets bevegelser. Etter hvert kom det kunstneriske uttrykket i fremste rekke. Smykkene kunne heller bli utstilt som objekter, i stedet for funksjonsgjenstander. Overgangen fra smykkedesigner til kunstner har vært lang.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/13-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C563)
I dag arbeider Tone Vigeland utelukkende med skulpturer. Den utstilte Sculpture I i bly og stål er et bølgelandskap som beveger seg ut fra hvor betrakteren står i rommet. Tynne metalltråder bærer de vertikale flatene i bly. Kontrasten til den tyske billedkunstneren Anselm Kiefers brutale Zweistromland i bly på Astrup Fearnley Museum er enorm.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/10-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C491)
Sculpture III er en meditativ tilstand av vertikale og horisontale metallstrenger. Igjen får vi kontakt med japanske undertoner der romforholdet vekselvis bytter plass. Utstillingens plassering fremkalte en nærmest religiøs opplevelse.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2018/09/9-TONE-VIGELAND.jpg?resize=907%2C611)
Tone Vigeland slutter aldri å være aktuell. Kompromissløst jakter hun etter utfordringer, går inn i nye rom og skaper innenfra. I 2017 arrangerte designmuseet Die Neue Sammlung den retrospektive utstillingen «Tone Vigeland. Jewelry – Object – Sculpture» i München. Utstillingen ble videreført til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i ny form og nå Dronning Sonja KunstStall. Til utstillingen i Trondheim ble hun spurt av museumsdirektør Åshild Adsen om å lage et nytt verk. Nok så motvillig sa Vigeland ja til oppgaven. Installasjonen ble ferdig rett før åpningen i januar og fikk tittelen Tvang.
Utstillingen «Tone Vigeland. Smykker og skulptur» i Dronning Sonja KunstStall er åpen fra 21. september til 25. november.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819
Mingelbilder fra åpningen 20. september 2018