I anledning Tias Eckhoffs død har vi tenkt over det spennende miljøet på Porsgrunds Porselænsfabrik under 1950/60-tallet. Hvem var designerne og hva designet de. Bli kjent med Tias Eckhoff, Konrad Galaaen, Anne-Marie Ødegaard, Arne Lindaas, Eystein Sandnes og Ellef Gryte. Sammen vitaliserte de Porsgrunds Porselænsfabrik og skapte grunnlaget till dets storhetsperiode.
Utgangspunktet til Porsgrunds Porselænsfabriks (PP) kunstneriske vekst under 1950-tallet skyldes to faktiske årsaker. Nummer én var at stjernedesigneren Nora Gulbrandsen sluttet ved bedriften i 1946. Det resulterte i faktor nummer to – PPs to konkurranser for elevene ved keramikkavdelingen på Statens håndverks- og kunstindustriskole, der man jaktet etter noen som kunne overta Gulbrandsens rolle.
Ved PPs første konkurranse i 1947 var det Konrad Galaaen som gikk av med seieren og fikk førstepremien. Tias Eckhoff og Eystein Sandnes utkast ble innkjøpt. Allerede i august samme år ansattes Galaaen ved PP. Hans førstepremievase ble satt i produksjon og ga grunnlag til andre modeller. Året etterpå innbød PP keramikkavdelingen til en ny konkurranse. Oppgaven var om å utføre en dekorativ vase med hanker. Denne gang ble det ikke utdelt noen førstepremie, men utkast til Arne Lindaas, Tias Eckhoff og Eystein Sandnes ble innkjøpte. Konkurransen resulterte for øvrig i at Eckhoff senere ble ansatt som designer ved bedriften.
Både Eckhoff og Galaaen arbeidet intenst ved PP med å fremstille gode bruksmodeller som var i tråd med tidens smak og økende krav om funksjonalitet. Det resulterte snart i Galaaens servise Spire og Eckhoffs serviser Det Riflede og storselgeren Form. Sistnevnte utviklet han med modelløren Andreas Gauslaa.
I 1952 fikk de følge av tusenkunstneren Arne Lindaas, som arbeidet for PP under frilanslignende avtaler. Hans produksjon var nok så sparsom og mer av det dekorative slaget. Nevnes kan hans vaser som tok utgangspunkt i kvinnekroppen. Samme år ble Ellef Gryte knyttet til bedriften. Han arbeidet en til to måneder i året på fabrikken i rundt en tiårsperiode. Grytes arbeider bestod mest av vaser i modernistisk tradisjon, inspirert av Jean Arp og Constantin Brancusi.
Anne-Marie Ødegaard ble en del av gjengen i 1954. Hun arbeidet gjerne med dekorer. Fremst til de andres design, men også til egne former. Et av hennes sterkeste arbeider under 1950-tallet var serviset Ceylon, en i dag nærmest bortglemt designklassiker.
Sist av disse betydningsfulle formgivere var Eystein Sandnes. Han overtok Eckhoffs stilling som sjefsdesigner i 1957. Hans første arbeide var det formfullendte serviset Jubileum som han fikk sølvmedalje for ved Triennalen i Milano 1960. For å fremheve porselenets hvithet videreutviklet han Jubileum til modellen Contrast med skål i brun glasur.
Ut fra brev og annen dokumentasjon knyttet til disse designerne sitter vi igjen med inntrykket at de hatt det utrolig morsomt sammen, og at det var et kreativt miljø. Men det virker som jobben ikke var særlig godt betalt. I noen brev er det tydelig at de stadig lånte penger av hverandre.
Men det som slår oss mest er at frem til lørdag kveld var Tias Eckhoff den siste gjenlevende av denne gjengen. Den siste som faktisk kunne fortelle om livet blant designerne på Porsgrunds Porselænsfabrik under denne kreative perioden. Hvordan levde de og hvilken idealer fulgte de da behovet for ferdigvarer var som størst. Var de nødt å gå på akkord med sin kunstneriske overbevisning. Det er kanskje spørsmål vi aldri får svar på.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819