TERJE WESTFOSSKERAMIKER SOM OVERRASKER

Terje Westfoss. Vase i steingods. (Foto: Mats Linder)

Terje Westfoss er en av landets mest anerkjente keramikere. Han var en av de første som brøt med tradisjonell brukskunst og laget kunstkeramikk. Allikevel har han aldri helt brutt med keramikkens funksjonelle aspekter. Westfoss arbeider vekselvis med det tradisjonelle og det eksperimentelle. Hans kunstnerskap kan ikke settes i et bås.

Terje Westfoss.

Det var ingen selvfølge at Terje Westfoss (1943) skulle bli keramiker. I årene 1964 til 1967 studerte han ved Bergen Kunsthåndverkskole og hadde planer om å bli møbeldesigner. Men ting ville det annerledes. Etter to år ved interiørarkitektstudiet valgte han å legge om. Siste året på kunsthåndverksskolen hospiterte Westfoss i keramikklassen. I løpet av året hadde han en bratt læringskurve.  

Terje Westfoss og Yngvild Fagerheims keramikk fra utstilling i 1968. De to venstre arbeidene er av Westfoss, de øvrige av Fagerheim. (Ukjent fotograf)

Sammen med tre venner fra kunsthåndverkskolen startet han brukskunstforretningen Maja og Trompeten i Trondheim 1968. Etter noen måneder var det kun Westfoss og keramikerkollegaen Yngvild Fagerheim som sto igjen. De eksperimenterte og jobbet vekselvis med brukskeramikk og kunstkeramikk, og det i en tid kunstkeramikken ikke var et eget begrep i Norge.

Amerikansk torso på hjul skapte furore da den skulle vises på en utstilling og ble fjernet før åpningen. (Foto: Mats Linder)

I 1968 ble begge innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Det var en stor anerkjennelse og fjær i hatten for to så pass unge utøvere. I tillegg utstilte de under en gruppeutstilling på Kunstnerforbundet i Oslo samme år. Viktig var Amerikansk torso på hjul (1969), en torso med malt amerikansk flagg, enorme bryster og uten hode. Det radikale verket vakte mye harme og ble forbudt vist under en utstilling. 

Terje Westfoss sin Skulptur med blader (1969) var et tydelig brudd med tradisjonell brukskeramikk. (Foto: Mats Linder)

I 1971 flyttet Terje Westfoss og Yngvild Fagerheim til Gamlebyen, Fredrikstad. Der ble de medlemmer i brukskunstorganisasjonen PLUS. Samtidig fikk de verksted i Tøyhuset, bak det gamle rådhuset. Der ble det satt opp en parafinfyrt ovn der det var mulig å brenne reduserende.

Terje Westfoss jobber både med bruks- og kunstkeramikk. (Foto: Mats Linder)

De fleste som hadde verksted under PLUS-organisasjonen var pliktet å ha åpent verksted for Gamlebyens turister. Men Westfoss og Fagerheim ordnet en avtale slik at de slapp å bli rent ned av besøkende. Under PLUS-tiden deltok Westfoss på flere utstillinger, deriblant på Tendenser på Galleri F 15. Under keramikkutstillingen International Ceramics på Victoria and Albert Museum i London 1972 ble Westfoss tildelt diplom. I anledning Tendenser 73 skrev Gerd Hennum at ”Terje Westfoss´ arbeider er mer motepregede og bringer assosiasjoner til samtidig engelsk design.”

Fat med håndtak ble utført rundt 2002. (Foto: Mats Linder)

I 1975 gikk begge ut av PLUS. Fire år senere mistet han verkstedet i Gamlebyen. Som kompensasjon tilbød Fredrikstad kommune ham en eiendom på Vaterland. Han var forpliktet å sette i stand den gamle gården som var full av råte. Parallelt med renoveringen av huset, satte han opp verksted og på vinteren ble det tid til å lage nye arbeider.

Klokke i keramikk med original urtavle. (Foto: Mats Linder)

Under 1980-tallet utforsket Terje Westfoss keramikk i kombinasjon med andre materialer. Tematikken var nok så typisk for det postmodernistiske tiåret. Sammen med tekstilkunstner Bente Sætrang laget han flere arbeider. Arbeidet Scener fra et ekteskap fra 1980, som er innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, kan tolkes på mange måter. Deres porselensfat er delt i to og satt sammen med tekstil. Det viser hvor skjørt et forhold kan være. Tittelen er for øvrig fra Ingmar Bergmans TV-serie Scener ur ett äktenskap.

Tradisjonell raku-keramikk er et av Westfoss´ kunstneriske ytterpunkter. (Foto: Mats Linder)

Westfoss har et variert kunstnerskap, med ulike teknikker og uttrykksformer. Raku er en japansk keramisk teknikk som han jevnlig kommer tilbake til. De fleste av hans rakugods følger en nok så tradisjonell linje. Annerledes er det med arbeidene Westfoss lager på Norsk Teknisk Porselen i Fredrikstad. Ved den gamle porselensfabrikken har han mulighet å jobbe med dreid og støpt porselen. For en rekke verktøy i monumentalformat fikk han stor oppmerksomhet.

Keramisk bilde utført i 1983. (Foto: Mats Linder)

Westfoss har også utført en rekke offentlige utsmykninger. Deriblant Halden Politikammer (1978), Vestgård skole, Skiptvet (1997), Fredrikstad Rådhus (2002) og sammen med tekstilkunstner Anne Christensen Østfold Administrasjonsbygg (1984). Til Institutt for journalistikk, Fredrikstad (1980) laget han en mer enn tre meter lang keramisk frise i samsvar med 1950-årenes amerikanske popkunst. Motivet er delt opp med tegneseriefigurer som Tintin, Batman og Supermann.  

Fra Westfoss´ retrospektive separatutstilling på Østfold Kunstsenter 2018. (Foto: Mats Linder)

I 2018 hadde Terje Westfoss en stor mønstring på Østfold Kunstsenter. Den retrospektive separatutstillingen Keramiker i 50 år var et dobbelt jubileum. Som utstillingstittelen tilsier hadde Westfoss vært profesjonell keramiker i 50 år. I tillegg ble han 75 år.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819