![Eva Børresen. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/3-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=709%2C1063)
Eva Børresens arbeider kjennetegnes av en usedvanlig sterk formsans. For en todelt tekanne fikk hun gullmedalje på Triennalen i Milano i 1954. Utover 1960-tallet fikk hennes keramikk en grovere karakter.
Eva Børresen (1920–2022) var født i Berlin. I 1936 flyttet familien til Stuttgart der faren, billedhogger Waldemar Hecker, hadde fått et oppdrag. Som femtenåring besluttet hun seg for å bli keramiker.
I årene fra 1937 til 1939 studerte Eva Børresen keramikk ved Akademie für Angewandte Kunst i Stuttgart under billedhugger Alfred Lörcher. Der traff hun også den norske snekkeren Runar Børresen som studerte til interiørarkitekt.
![Eva Børresen. Vase. Leirgods. Skravert dekor. Ca. 1946/47. H. 9. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/12-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C717)
Sommeren 1939 reiste Eva Børresen til Norge for å treffe sine tilkomne svigerforeldre. I september det samme året invaderte Tyskland Polen, og hun ble overtalt om å bli i Norge. Det samme året giftet Eva og Runar Børresen seg, og bosatte seg i Lillehammer.
I 1942 flyttet de til Oslo og Børresen opprettet sitt første keramikkverksted i Uranienborgveien. På grunn av rasjoneringen under okkupasjonsårene hadde hun kun to glasurer til rådighet. Den samme perioden arbeidet Børresen for en teglsteinsfabrikk. Der dreiet hun kaninskåler, opp imot 300 per dag. I denne perioden ble også mannen Runar internert på Grini fangeleir.
![Eva Børresen. Vase. Leirgods. Ca. 1950. H. 8,5. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/13-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C715)
I 1946 flyttet Eva og Runar Børresen til Trondheim. Der installerte hun en keramikkovn i kjelleren til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Noen år senere flyttet hun verkstedet til familiens nyoppførte enebolig. Der arbeidet hun i hovedsak med keramikk i chamotteleire, iblandet mangandioksid som resulterte i at godset ble robustere og fikk en mørkere brun tone.
![Eva Børresen. Skål. Keramikk. Skravert grafisk dekor. Tidlig 1950-tallet. L. 19. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/4-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C680)
Eva Børresens formrepertoar fra det tidlige 1950-tallet var organisk og mykt. Ofte ble arbeidene dekorert med en begitning (flytende, farget ”leirevelling”) iblandet ørlite glasur som ga et svakt metallisk skimmer. I denne tiden skraverte hun gjerne den halvtørre leiren med geometrisk dekor. Avsetning for varene fikk Børresen da besøkende kom inn på verkstedet. Ellers solgte hun en del gjennom byens glassmagasin.
![Eva Børresen. Todelt tekanne. Chamottekeramikk. Ca. 1952/53. Tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. (Foto: Form & Function)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/38-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C712)
Hennes mest kjente arbeide er en todelt tekanne fra omkring 1953. Den er i svakt avrundede former i halvmatt, svart glasur og hvit innvendig. De to hankene er med manilla vikling, og det runde lokket er med sparsom skravering. Tekannen ble tatt ut til den norske avdelingen på Triennalen i Milano i 1954. Triennale-juryen tildelte henne gullmedalje for tekannen og et kabaretsett hun og Runar utført i fellesskap.
![Eva og Runar Børresen. Kabaretsett. Leirgods. Brett i teak. For et tilsvarende kabaretsett ble de tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. L. 45. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/30-EVA-BOERRESEN-RUNAR-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C308)
I 1954/1955 flyttet familien Børresen til Bergen. Senere flyttet de inn i et hus på Søreide i Fana kommune. Der installerte Eva Børresen et keramikkverksted. Hennes arbeider fra annen halvdel av 1950-tallet var av mer arkitektonisk oppbygget karakter. Et fint eksempel er en høyreist kaffekanne med stemplet mønster på den kraftige halsen.
![Eva Børresen. Kaffekanne. Leirgods. Stemplet dekor med oker begitning. Midten av 1960-tallet. H. 27. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/19-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C951)
På Eva Børresens første separatutstilling på galleri D.A. i 1965 viste hun en rekke ekspressivt utførte boller og vegglysestaker i kraftig relieff. Det grove uttrykket i chamotteleire med zink-bariumglasur og smeltet glass i fordypninger, grenset i flere tilfeller til billedhoggerarbeider.
![Eva Børresen. Veggrelieff. Steingods med zink barium glasur. Delvis blyglasert. Ca. 1965. (Foto: Mats Linder)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/7-EVA-BOERRESEN.jpg?resize=907%2C536)
I 1981 flyttet Eva og Runar Børresen til Fredrikstad. Da mannen døde i 1983 flyttet hun etter en tid sammen med datteren Bibbi Børresen og svigersønnen Klaus Hagerup. Der hadde hun også keramikkverksted. Sammen med datteren Bibbi var hun involvert i en rekke frivillighetsarbeider. Børresen var også kurslærer i keramikk for innvandrerkvinner som en del av International Women´s Association i mer enn 10 år – også dette på frivillig basis.
I 2010 hadde Eva Børresen en retrospektiv utstilling på Knollen i Fredrikstad. Innfor utstillingen laget hun en rekke rikelig dekorerte, halvmeter høye vaser. I 2020 utførte og utstilte hun nye arbeider, i en alder av 99 år.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819
EVA BØRRESENS SIGNATUR