EVA BØRRESENKERAMIKER UT I FINGERSPISSENE

(Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. (Foto: Mats Linder)

Eva Børresens arbeider kjennetegnes av en usedvanlig sterk formsans. For en todelt tekanne fikk hun gullmedalje på Triennalen i Milano i 1954. Utover 1960-tallet fikk hennes keramikk en grovere karakter.

Eva Børresen (f. Hecker, 1920) er født i Berlin. I 1936 flyttet familien til Stuttgart der faren, billedhogger Waldemar Hecker, hadde fått et oppdrag. Som femtenåring besluttet hun seg for å bli keramiker.

I årene fra 1937 til 1939 studerte Eva Børresen keramikk ved Akademie für Angewandte Kunst i Stuttgart under billedhugger Alfred Lörcher. Der traff hun også den norske snekkeren Runar Børresen som studerte til interiørarkitekt.

Eva Børresen. Vase. Leirgods. Skravert dekor. Ca. 1946/47. H. 9. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. Vase. Leirgods. Skravert dekor. Ca. 1946/47. H. 9. (Foto: Mats Linder)

Sommeren 1939 reiste Eva Børresen til Norge for å treffe sine tilkomne svigerforeldre. I september det samme året invaderte Tyskland Polen, og hun ble overtalt om å bli i Norge. Det samme året giftet Eva og Runar Børresen seg, og bosatte seg i Lillehammer.

I 1942 flyttet de til Oslo og Børresen opprettet sitt første keramikkverksted i Uranienborgveien. På grunn av rasjoneringen under okkupasjonsårene hadde hun kun to glasurer til rådighet. Den samme perioden arbeidet Børresen for en teglsteinsfabrikk. Der dreiet hun kaninskåler, opp imot 300 per dag. I denne perioden ble også mannen Runar internert på Grini fangeleir.

Eva Børresen. Vase. Leirgods. Ca. 1950. H. 8,5. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. Vase. Leirgods. Ca. 1950. H. 8,5. (Foto: Mats Linder)

I 1946 flyttet Eva og Runar Børresen til Trondheim. Der installerte hun en keramikkovn i kjelleren til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Noen år senere flyttet hun verkstedet til familiens nyoppførte enebolig. Der arbeidet hun i hovedsak med keramikk i chamotteleire, iblandet mangandioksid som resulterte i at godset ble robustere og fikk en mørkere brun tone.

Eva Børresen. Skål. Keramikk. Skravert grafisk dekor. Tidlig 1950-tallet. L. 19. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. Skål. Keramikk. Skravert grafisk dekor. Tidlig 1950-tallet. L. 19. (Foto: Mats Linder)

Eva Børresens formrepertoar fra det tidlige 1950-tallet var organisk og mykt. Ofte ble arbeidene dekorert med en begitning (flytende, farget ”leirevelling”) iblandet ørlite glasur som ga et svakt metallisk skimmer. I denne tiden skraverte hun gjerne den halvtørre leiren med geometrisk dekor. Avsetning for varene fikk Børresen da besøkende kom inn på verkstedet. Ellers solgte hun en del gjennom byens glassmagasin.

Eva Børresen. Todelt tekanne. Chamottekeramikk. Ca. 1952/53. Tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. (Foto: Form & Function)
Eva Børresen. Todelt tekanne. Chamottekeramikk. Ca. 1952/53. Tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. (Foto: Form & Function)

Hennes mest kjente arbeide er en todelt tekanne fra omkring 1952/53. Den er i svakt avrundede former i halvmatt, svart glasur og hvit innvendig. De to hankene er med manilla vikling, og det runde lokket er med sparsom skravering. Tekannen ble tatt ut til den norske avdelingen på Triennalen i Milano i 1954. Triennalejuryen tildelte henne gullmedalje for tekannen og et kabaretsett hun og Runar utført i fellesskap.

Eva og Runar Børresen. Kabaretsett. Leirgods. Brett i teak. For et tilsvarende kabaretsett ble de tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. L. 45. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Eva og Runar Børresen. Kabaretsett. Leirgods. Brett i teak. For et tilsvarende kabaretsett ble de tildelt gullmedalje ved Triennale di Milano 1954. L. 45. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I 1954/55 flyttet familien Børresen til Bergen. Senere flyttet de inn i et hus på Søreide i Fana kommune. Der installerte Eva Børresen et keramikkverksted. Hennes arbeider fra annen halvdel av 1950-tallet var av mer arkitektonisk oppbygget karakter. Et fint eksempel er en høyreist kaffekanne med stemplet mønster på den kraftige halsen.

Eva Børresen. Kaffekanne. Leirgods. Stemplet dekor med oker begitning. Midten av 1960-tallet. H. 27. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. Kaffekanne. Leirgods. Stemplet dekor med oker begitning. Midten av 1960-tallet. H. 27. (Foto: Mats Linder)

På Eva Børresens første separatutstilling på galleri D.A. i 1965 viste hun en rekke ekspressivt utførte boller og vegglysestaker i kraftig relieff. Det grove uttrykket i chamotteleire med zink-bariumglasur og smeltet glass i fordypninger, grenset i flere tilfeller til billedhoggerarbeider.

Eva Børresen. Veggrelieff. Steingods med zink barium glasur. Delvis blyglasert. Ca. 1965. (Foto: Mats Linder)
Eva Børresen. Veggrelieff. Steingods med zink barium glasur. Delvis blyglasert. Ca. 1965. (Foto: Mats Linder)

I 1981 flyttet Eva og Runar Børresen til Fredrikstad. Da mannen døde i 1983 flyttet hun etter en tid sammen med datteren Bibbi Børresen og svigersønnen Klaus Hagerup. Der har hun siden den gang fortsatt keramikkverksted. Sammen med datteren Bibbi har Eva Børresen vært involvert i en rekke frivillighetsarbeider. Hun har også vært kurslærer i keramikk for innvandrerkvinner som en del av International Women´s Association i mer enn 10 år – også dette på frivillig basis.

I 2010 hadde Eva Børresen en retrospektiv utstilling på Knollen i Fredrikstad. Innfor utstillingen laget hun en rekke rikelig dekorerte, halvmeter høye vaser.


©Mats Linder / matslinder.no


EVA BØRRESENS SIGNATUR
39-eva-boerresen-signatur