Marius Hammer var i tiden rundt år 1900 en av landets mest profilerte gullsmedfirmaer. De fikk stor anerkjennelse og suksess i både Norge og utlandet med arbeider i påkostet vindusemalje. Spesielt vakte dragestilarbeidene oppsikt.
![Marius Hammer. Sukkerskål. Siselert og støpt sølv. Innvendig forgylt. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/3-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=907%2C563)
Marius Hammer (1847-1927) fra Bergen var tredje generasjons gullsmed. Før han tok borgerskap og overtok bedriften etter faren Lauritz Hammer i 1871 var han på studietur til Hamburg og Berlin. Der fikk han kjennskap til nye teknikker og strømninger som ikke enda kommet til Norge. I løpet av få år etter overtakelsen ekspanderte Marius Hammer stort ved å kjøpe naboeiendommen og bygge større verksted. Hammer produserte med sikte på det voksende turistmarkedet som fått opp øynene for norsk kultur og natur.
![Marius Hammer. Tekopp og skål. Forgylt sølv og vindusemalje. Ca. 1895. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/1-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=907%2C716)
Med sine filigranssmykker og gjenstander i sølv og vindusemalje fikk han snart stor suksess. De tidlige arbeidene var inspirert av renessansens gullsmedkunst, men fra tiden rundt 1890 ble dragestilen dominerende. Spesielt vikingskip i sølvfiligran og vindusemalje kom til å bli en stor suksess. I London ble hans varer solgt i forretningen ”The Viking Enamel Co.” og fra 1885 var han hoffleverandør til prinsen av Wales.
![Marius Hammer. Vikingskip. Forgylt sølv og flerfarget vindusemalje. Blå speilemalje over guillochert mønster i bunnen. Ca. 1900. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/4-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=907%2C539)
Marius Hammer etablerte flere filialer rundt omkring i Norge, deriblant Odda og Tromsø – alle med sikte på turistmarkedet. For å holde jevne tritt med den teknologiske utviklingen ble firmaets produksjon alt mer mekanisert – akkurat som hos J. Tostrup.
![Marius Hammer. Brosje med heng. Forgylt sølv. Filigransteknikk. Emalje i turkis og hvitt. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/6-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=907%2C1422)
Gullsmedfirmaet deltok flittig på utstillinger i inn- og utland. På verdensutstillingen i Paris 1885 deltok Marius Hammer med tre montre. På Stockholmsutställningen i 1897 ble firmaets filigransarbeider spesielt oppmerksamt. På Jubileumsutstillingen i Kristiania 1914 viste firmaet sine arbeider i Bergens Haandverks- og Industriforenings Paviljong.
![Marius Hammer. Stettefat. Forgylt sølv og flerfarget vindus-, maler- og cloisonné-emalje. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/2-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=940%2C736)
Det var til slike utstillinger Marius Hammer laget store påkostede arbeider. De ble utført med tanke på å vise firmaets kompetanse og ikke minst med ønske om å erverve medaljer som var et viktig ledd i markedsføringen. I årene 1905-17 var gullsmed Emil Høye (1875-1958) kunstnerisk leder ved Marius Hammer. Han tegnet noen av de fineste jugendarbeidene i Norge på begynnelsen av 1900-tallet.
![Marius Hammer. Brosje. Forgylt sølv. Sommerfugl. Emalje i bruntoner sort og blått. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2016/11/7-MARIUS-HAMMER.jpg?resize=907%2C549)
Etter den første verdenskrig forsvant mange av turistene og dermed det viktigste markedsgrunnlaget for Marius Hammer. I januar 1927 døde Marius Hammer. Sønnen Max som overtok bedriften begikk selvmord noen måneder senere og i 1930 gikk bedriften i konkurs.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819