MARIUS HAMMERFANTASTISKE EMALJEARBEIDER

(Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Marius Hammer var i tiden rundt år 1900 en av landets mest profilerte gullsmedfirmaer. De fikk stor anerkjennelse og suksess i både Norge og utlandet med arbeider i påkostet vindusemalje. Spesielt vakte dragestilarbeidene oppsikt.

Marius Hammer. Sukkerskål. Siselert og støpt sølv. Innvendig forgylt. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Marius Hammer. Sukkerskål. Siselert og støpt sølv. Innvendig forgylt. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Marius Hammer (1847-1927) fra Bergen var tredje generasjons gullsmed. Før han tok borgerskap og overtok bedriften etter faren Lauritz Hammer i 1871 var han på studietur til Hamburg og Berlin. Der fikk han kjennskap til nye teknikker og strømninger som ikke enda kommet til Norge. I løpet av få år etter overtakelsen ekspanderte Marius Hammer stort ved å kjøpe naboeiendommen og bygge større verksted. Hammer produserte med sikte på det voksende turistmarkedet som fått opp øynene for norsk kultur og natur.

Marius Hammer. Tekopp og skål. Forgylt sølv og vindusemalje. Ca. 1895. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Marius Hammer. Tekopp og skål. Forgylt sølv og vindusemalje. Ca. 1895. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Med sine filigranssmykker og gjenstander i sølv og vindusemalje fikk han snart stor suksess. De tidlige arbeidene var inspirert av renessansens gullsmedkunst, men fra tiden rundt 1890 ble dragestilen dominerende. Spesielt vikingskip i sølvfiligran og vindusemalje kom til å bli en stor suksess. I London ble hans varer solgt i forretningen ”The Viking Enamel Co.” og fra 1885 var han hoffleverandør til prinsen av Wales.

Marius Hammer. Vikingskip. Forgylt sølv og flerfarget vindusemalje. Blå speilemalje over guillochert mønster i bunnen. Ca. 1900. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Marius Hammer. Vikingskip. Forgylt sølv og flerfarget vindusemalje. Blå speilemalje over guillochert mønster i bunnen. Ca. 1900. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Marius Hammer etablerte flere filialer rundt omkring i Norge, deriblant Odda og Tromsø – alle med sikte på turistmarkedet. For å holde jevne tritt med den teknologiske utviklingen ble firmaets produksjon alt mer mekanisert – akkurat som hos J. Tostrup.

Marius Hammer. Brosje med heng. Forgylt sølv. Filigransteknikk. Emalje i turkis og hvitt. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Marius Hammer. Brosje med heng. Forgylt sølv. Filigransteknikk. Emalje i turkis og hvitt. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Gullsmedfirmaet deltok flittig på utstillinger i inn- og utland. På verdensutstillingen i Paris 1885 deltok Marius Hammer med tre montre. På Stockholmsutställningen i 1897 ble firmaets filigransarbeider spesielt oppmerksamt. På Jubileumsutstillingen i Kristiania 1914 viste firmaet sine arbeider i Bergens Haandverks- og Industriforenings Paviljong.

Marius Hammer. Stettefat. Forgylt sølv og flerfarget vindus-, maler- og cloisonné-emalje. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Marius Hammer. Stettefat. Forgylt sølv og flerfarget vindus-, maler- og cloisonné-emalje. Sannsynligvis 1890-årene. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Det var til slike utstillinger Marius Hammer laget store påkostede arbeider. De ble utført med tanke på å vise firmaets kompetanse og ikke minst med ønske om å erverve medaljer som var et viktig ledd i markedsføringen. I årene 1905-17 var gullsmed Emil Høye (1875-1958) kunstnerisk leder ved Marius Hammer. Han tegnet noen av de fineste jugendarbeidene i Norge på begynnelsen av 1900-tallet.

Marius Hammer. Brosje. Forgylt sølv. Sommerfugl. Emalje i bruntoner sort og blått. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Marius Hammer. Brosje. Forgylt sølv. Sommerfugl. Emalje i bruntoner sort og blått. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Etter den første verdenskrig forsvant mange av turistene og dermed det viktigste markedsgrunnlaget for Marius Hammer. I januar 1927 døde Marius Hammer. Sønnen Max som overtok bedriften begikk selvmord noen måneder senere og i 1930 gikk bedriften i konkurs.


©Mats Linder / matslinder.no