GUDBRANDSDALENS ULDVAREFABRIK

Nanna Ditzel for Percy von Halling-Koch Design Center. Møbelstoff. Hemsedal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for Kvadrat, Danmark. 1960-tallet. (Foto: Mats Linder)

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er landets største produsent av møbel- og bunadsstoffer, og har årlig en produksjon på til sammen 500 000 løpemeter stoff. Bedriften har lenge satset på kvalitet og god design. Noe som har befestet Gudbrandsdalens posisjon som en av landets ledende designbedrifter.

Ukjent tegner. Møbelstoff. Mønster: Harlekin. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1950/60-tallet. (Foto: Mats Linder)
Ukjent tegner. Møbelstoff. Mønster: Harlekin. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1950/60-tallet. (Foto: Mats Linder)

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) ble etablert i Lillehammer i 1887 av Bernt Otto Johnsen. De første årene produserte GU i hovedsak garn, kjoletøy, vadmel og ulltepper. Produksjonen var fremst rettet mot det regionale markedet. I 1912 ble bedriften overdratt av Andreas Rasmussen Svarstad som investerte tungt i både produksjonsutstyr og bygninger. Et viktig merkeår i bedriftens historie var i 1925 da man begynte å produsere møbeltekstiler for den lokale møbelprodusenten Th. Lunde.

Interiør fra PLUS vevstue.
Interiør fra PLUS vevstue.

Etter hvert som den norske møbelindustrien vokste seg sterkere i 1950-årene økte behovet for designkvalitative møbelstoffer. Gudbrandsdalens Uldvarefabrik innledet derfor i 1959 et designsamarbeide med Vevstuen på PLUS som, ble finansiert sammen med Seiersborg Tekstilfabrik.

Ukjent tegner. Møbelstoff. Mønster: Sunndal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1960-tallet. (Foto: Mats Linder)
Ukjent tegner. Møbelstoff. Mønster: Sunndal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1960-tallet. (Foto: Mats Linder)

Ledelsen ved GU så etter hvert betydningen av å ha selvstendig kontroll med sin produktutvikling. Påfølgende år ansatte de Hans Hosak (f. 1929), som hadde utdannelse som mønsterdesigner fra Tsjekkoslovakia og Tyskland. Han ble dermed GUs første sjefsdesigner. Møbelstoffet Stordal var Hosaks første store suksess, og i 1965 fikk det Merket for god design.

Kari Skogstad. Møbelstoff. Dekor: Toppdal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1960-tallet. (Foto: Mats Linder)
Kari Skogstad. Møbelstoff. Mønster: Toppdal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. 1960-tallet. (Foto: Mats Linder)

I 1964 ble Kari Skogstad (f. 1927) ansatt som designer. Gjennom et fruktbart samarbeid utviklet og raffinerte Skogstad og Hosak GUs produktlinje. Noen av suksessene på 1960-tallet var Skogdal og Budal.

Nanna Ditzel for Percy von Halling-Koch Design Center. Møbelstoff. Mønster: Hallingdal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for Kvadrat, Danmark. Tegnet i 1964/65. I produksjon fra 1965. (Foto: Mats Linder)
Nanna Ditzel for Percy von Halling-Koch Design Center. Møbelstoff. Mønster: Hallingdal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for Kvadrat, Danmark. Tegnet i 1964/65. I produksjon fra 1965. (Foto: Mats Linder)

Fra midten av 1960-tallet samarbeidet Gudbrandsdalens Uldvarefabrik  med den danske designeren Nanna Ditzel. Hun tegnet flere mønster for Halling-Koch Design Center. Deriblant Hallingdal, som ble lansert i 1965. Hallingdal produseres av GU, som også har salget i Norge, mens det danske tekstilgrossistfirmaet Kvadrat har salgsrettighetene utenfor Norge. Hallingdal består av en blanding av ull og viscose og produseres i 58 farger.

Lászlo Eckardt. Møbelstoff. Mønster: Holmedal, Heggedal og Hunndal. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 1971. (Foto: Norsk Designråd)
Lászlo Eckardt. Møbelstoff. Mønster: Holmedal, Heggedal og Hunndal. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 1971. (Foto: Norsk Designråd)

Andre designere som gjort seg bemerket er ungareren Lászlo Eckardt som tegnet en rekke møbelstoffer. I 1971 ble Eckardts mønster Holmedal, Hunndal og Heggedal premiert med Merket for god design.

Pia Bjørnstad. Møbelstoff. Dekor: Rena Leir. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 1998. (Foto: Gudbrandsdalens Uldvarefabrik)
Pia Bjørnstad. Møbelstoff. Mønster: Rena Leir. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 1998. (Foto: Gudbrandsdalens Uldvarefabrik)

Pia Bjørnstad (f. 1948) kom til GU i 1972. Hun har vist et allsidig repertoar som tegner for Gudbrandsdalens standardvarer og ikke minst spesialoppdrag for cruiseskip og ferger – deriblant Royal Caribbean Cruise Line og Color Line. Hun har mottatt Merket for god design hele 7 ganger, av disse 6 ganger for GU.

Norway Says og Jon Pettersen. Dekor: Scalo. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 2007. (Foto: Norsk Designråd)
Norway Says og Jon Pettersen. Mønster: Scalo. Produsert ved Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Premiert med Merket for god design 2007. (Foto: Norsk Designråd)

Per Bjørnsen (f. 1952) ble ansatt ved GU som designer i 1982. Mønstrene Toppdal og Eidsdal (begge 1991) er et par i rekken av Bjørnsens mange kvalitetsmønstre. Han har som Bjørnstad blitt rikelig premiert – Merket for god design 5 ganger og 2. premie i ”The Contract Wool Fabric design Award” 1996.

Norway Says. Sofa. Modell: Hal. Produsert av L.K. Hjelle. Norway Says og Per Bjørnsen. Møbelstoff. Dekor: Odal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Begge tildelt Hedersprisen for god design 2003. (Foto: L.K. Hjelle)
Norway Says. Sofa. Modell: Hal. Produsert av L.K. Hjelle. Norway Says og Per Bjørnsen. Møbelstoff. Mønster: Odal. Produsert av Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Begge tildelt Hedersprisen for god design 2003. (Foto: L.K. Hjelle)

I nyere tid har Per Spook og Norway Says tegnet mønster for GU. Norway Says har sammen med Per Bjørnsen utviklet Odal (2003) og med Jon Pettersen mønstret Scalo (2007). I alt har GU fått Merket for god design 18 ganger, og Hedersprisen for god design ble gitt dem i 2003.


©Mats Linder / matslinder.no