Kanskje det blir usaklig å snakke om trang fødsel. Men boken om Hiorth og Østlyngen har funnets i det underbevisste lenge. Det skyldes at jeg for mange år siden skannet arkivet etter firmaet. Etterpå har jeg tenkt at få har vært interessert i møblene fordi at de i dag er lite kjente.
Anledningen til at jeg ombestemte meg og konkluderte med at nå var det rett tidspunkt er mine observasjoner på det internasjonale markedet. Alt flere begynner å interessere seg for møbler fra 1930- og 1940-årene. Modeller som gjerne er litt kantete i utførelsen og som bærer preg av begrensninger i maskinproduksjonen.
Nå skal jeg skynde meg med å si at det er langt fra alle møbler fra Hiorth og Østlyngen som er «kantete» i utførelsen. Mange er håndverksmøbler av ypperste klasse. Det visste kong Haakon 7. å sette pris på.
Til tross for at Hiorth og Østlyngen nærmest er bortglemt i dag så finnes deres møbler spredd rundt omkring i det ganske land. Ofte får man kjøpt de til en rimelig penge da få har kjennskap til firmaets modeller eller hvordan de ble merket.
Designeren Alf Sture derimot er et kjent navn. Det skyldes at han var veldig produktiv og laget mange gode møbler. Det de færreste vet er at hans karriere startet hos Hiorth og Østlyngen. Der formga han klassikeren 1036, en lenestol fra 1941.
Det som kjennetegner mange av Stures møbler for Hiorth og Østlyngen er at de har en enkel og ærlig konstruksjon. De minner om funksjonalisme, samtidig som de er tuftet på klassiske idealer.
Det var dog ikke bare Sture som tegnet for firmaet, også hans kone Gunnvor Een Sture var blant designerne. I tillegg bør nevnes andre interiørarkitekter og kunsthåndverkere; Liv Schjødt, Tormod Alnæs, Anne Lise Aas, Rolf Rastad, Trinelise Dysthe, William Knutzen, Sven Ivar Dysthe, Adolf Relling, med flere.
Min personlige favoritt er Arne Hiorths stol 103/80 og de beslektede modellene. Når det er sagt så må jeg fortelle at en av stolene er plassert i Frank Lloyd Wrights verdenskjente hus Fallingwater. Det er en historie som i seg selv er fantastisk.
Nå skal jeg stoppe opp og ikke fortelle for mye. Kan dog nevne at boken er full med mange tidligere ukjente møbler. Informasjonen er gravd fram etter å ha saumfart gamle Bonytt og tallrike kilder i form av utstillingskataloger og ivrige søk på Nasjonalbiblioteket. Den er på hele 164 sider og inngår i den prisvinnende serien Norsk design og kunsthåndverk.
Boken om Hiorth og Østlyngen bestilles HER
©Mats Linder / matslinder.no
VIPPS: 527697