GALLERI FORMATELISABETH VON KROGH, ELLEN GRIEG OG TRON MEYER

Nå er det siste sjanse til å besøke en sterk utstilling på Galleri Format i Oslo. Ellen Grieg og Elisabeth von Krogh stiller ut sammen under «Constellations». Tron Meyer viser i prosjektrommet utstillingen «Strata».

I hovedrommet utstiller tekstilkunstneren Ellen Grieg (f. 1948) og keramikeren Elisabeth von Krogh (f. 1947).

Ellen Griegs Sommer er taktilt og arkitektonisk i utførelsen. (Foto: Mats Linder)

På utstillingen viser Ellen Grieg fire verk. Sommer (2012) er et veggmontert arbeid på 3 ganger 3 meter, utført i polyamid. Det er konstruert av frynser i fire lag, plassert over hverandre. Hvert lag er komponert over kvadrater på rekke og rad, med mindre kvadrater i hjørnet av hver kvadrat, som knytter sammen de store formene. Fargeskalaen er lys og forførerisk. Stofflighetens bevegelige vesen danner et bindeledd til klassisk klesdesign med røtter i romertidens klesdrakter, videre til empirens enkle snitt og ikke minst motedesigneren Mariano Fortunys plisserte «Delphos«-drakter.

REV 2 kan oppleves både kvelende og erotisk. (Foto: Mats Linder)

Ellen Griegs REV 2 (2019) som henger fra taket i galleriets første rom er formmessig sterkt. Arbeidet er konstruert over en tykk, flettet pølseform i polyamid. De grønne fibrene skaper intense kontraster i lyset. Formens fibrer forløses som i et vannfall som søker seg ned mot gulvet.

REV 1 er enklere enn de andre av Ellen Griegs utstilte arbeider. (Foto: Mats Linder)

Enklere i utførelsen enn det foregående arbeidet er REV 1 (2019). Den sirkulærer pølseformen er mer statisk og frynsene er mindre dramatiske i utførelsen. Fargene er ørlite disharmoniske, samtidig som de snakker godt sammen.

Elisabeth von Kroghs keramiske skulptur tilfører betrakteren positive følelser. (Foto: Mats Linder)

Elisabeth von Kroghs keramikk har røtter i 1980-tallets postmodernisme, der hun også har vært aktiv. Det er med andre ord et pågående kunstnerskap som forløper gjennom flere tiår. I hennes arbeider er det ikke den brente leirens karakter som er bærende, men heller form og farge.

Ellen Griegs arbeid Sommer danner en teatralsk kulisse til Elisabeth von Kroghs monumentale arbeider. (Foto: Mats Linder)

I galleriets indre rom viser hun de monumentale arbeidene Orange, Grønn og Toppen. Samtlige utført de siste to årene. Uttrykket er teatralsk og smittsomt underholdende. Men det må ikke misforstås og oppfattes som overfladisk. Arbeidene har en arkitektonisk stringens som fyller rommet. De er ikke avhengige av hverandre, men står godt hver for seg, samtidig som de i installasjonen lades med energi.

Galleriet kunne med fordel blende vinduet for å fremheve Elisabeth von Kroghs Black stripes. (Foto: Mats Linder)

Når man kommer inn i galleriet fra gaten møtes man først av Elisabeth von Kroghs kolossale urne Black stripes (2008). Som i mange av von Kroghs arbeider konfronteres betrakteren med hennes lek med persepsjoner. Urnen har en åpningen som i bakkant er høyere enn foran. Den relativt flate formen får et romsligere utseende av de svarte stripene som følger urnens ytre konturer. Måten hun angriper temaet på har røtter langt tilbake i kunsthistorien. Helt fra før mennesket hadde kjennskap til sentralperspektivet, videre til kubismens utfordring av perspektiv og formoppløsning og til den italienske Memphis-gruppens avantgardedesign i 1980-årene.

Når man støper stein i betong kan det oppstå finurlige motiver og mønster, tilfeldig eller tilsiktet. (Foto: Mats Linder)

I prosjektrommet viser Tron Meyer (f. 1983) utstillingen Strata. På tross av nesten 40 års aldersforskjell mellom ham og de to andre utstillerne er det en gjenkjennelig tematikk. Men i stedet for å bevege seg til 80-tallsuniverset har Meyer i sin materialitet koblet grepet om 1950/1960-tallet.

Tron Meyers installasjon Strata kan reduseres ytterligere for å forsterke det monumentale. Teknikken med elvesten i støpt betong ble brukt av Conglo-design i 1960-årene. (Foto: Mats Linder)

Dominerende er hans sittegruppe Strata, utført i pigmentert betong og elvestener. At den tekniske utførelsen umiddelbart fører tankene til Erling Viksjøs og Sverre Jystads støpemetode «naturbetong» er uunngåelig i disse dager når Y-blokka snart skal rives. Strata er konstruert rundt grunnformer som kvadrat, kube og sylinder. På tross av at materialet er tungt har det noe teatralsk over seg. Som det kunne vært rekvisitter i en teateroppsetning. Eller forstørrede spillebrikker i Josef Hartwigs sjakkspill for Bauhaus.

Liten og god er Tron Meyers lille skulptur på søyle i stein. (Foto: Mats Linder)

Meyers sterkeste verk er en liten skulptur, montert på en søyle, utstilt i en av hyllene. Uttrykket er arkaisk. Den gjør lite vesen av seg. Men det er mer enn nok. Verken størrelse eller form skal bestemme over et verks kvaliteter.

Utstillingen er åpen til 3. november.


Galleri Format

Utstillingsperiode: 26. september – 3. November

Åpningstider: tirsdag – fredag kl. 12–17 lørdag – søndag kl. 12-16


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819