Nå er det siste sjanse til å besøke en sterk utstilling på Galleri Format i Oslo. Ellen Grieg og Elisabeth von Krogh stiller ut sammen under «Constellations». Tron Meyer viser i prosjektrommet utstillingen «Strata».
I hovedrommet utstiller tekstilkunstneren Ellen Grieg (f. 1948) og keramikeren Elisabeth von Krogh (f. 1947).
På utstillingen viser Ellen Grieg fire verk. Sommer (2012) er et veggmontert arbeid på 3 ganger 3 meter, utført i polyamid. Det er konstruert av frynser i fire lag, plassert over hverandre. Hvert lag er komponert over kvadrater på rekke og rad, med mindre kvadrater i hjørnet av hver kvadrat, som knytter sammen de store formene. Fargeskalaen er lys og forførerisk. Stofflighetens bevegelige vesen danner et bindeledd til klassisk klesdesign med røtter i romertidens klesdrakter, videre til empirens enkle snitt og ikke minst motedesigneren Mariano Fortunys plisserte «Delphos«-drakter.
Ellen Griegs REV 2 (2019) som henger fra taket i galleriets første rom er formmessig sterkt. Arbeidet er konstruert over en tykk, flettet pølseform i polyamid. De grønne fibrene skaper intense kontraster i lyset. Formens fibrer forløses som i et vannfall som søker seg ned mot gulvet.
Enklere i utførelsen enn det foregående arbeidet er REV 1 (2019). Den sirkulærer pølseformen er mer statisk og frynsene er mindre dramatiske i utførelsen. Fargene er ørlite disharmoniske, samtidig som de snakker godt sammen.
Elisabeth von Kroghs keramikk har røtter i 1980-tallets postmodernisme, der hun også har vært aktiv. Det er med andre ord et pågående kunstnerskap som forløper gjennom flere tiår. I hennes arbeider er det ikke den brente leirens karakter som er bærende, men heller form og farge.
I galleriets indre rom viser hun de monumentale arbeidene Orange, Grønn og Toppen. Samtlige utført de siste to årene. Uttrykket er teatralsk og smittsomt underholdende. Men det må ikke misforstås og oppfattes som overfladisk. Arbeidene har en arkitektonisk stringens som fyller rommet. De er ikke avhengige av hverandre, men står godt hver for seg, samtidig som de i installasjonen lades med energi.
Når man kommer inn i galleriet fra gaten møtes man først av Elisabeth von Kroghs kolossale urne Black stripes (2008). Som i mange av von Kroghs arbeider konfronteres betrakteren med hennes lek med persepsjoner. Urnen har en åpningen som i bakkant er høyere enn foran. Den relativt flate formen får et romsligere utseende av de svarte stripene som følger urnens ytre konturer. Måten hun angriper temaet på har røtter langt tilbake i kunsthistorien. Helt fra før mennesket hadde kjennskap til sentralperspektivet, videre til kubismens utfordring av perspektiv og formoppløsning og til den italienske Memphis-gruppens avantgardedesign i 1980-årene.
I prosjektrommet viser Tron Meyer (f. 1983) utstillingen Strata. På tross av nesten 40 års aldersforskjell mellom ham og de to andre utstillerne er det en gjenkjennelig tematikk. Men i stedet for å bevege seg til 80-tallsuniverset har Meyer i sin materialitet koblet grepet om 1950/1960-tallet.
Dominerende er hans sittegruppe Strata, utført i pigmentert betong og elvestener. At den tekniske utførelsen umiddelbart fører tankene til Erling Viksjøs og Sverre Jystads støpemetode «naturbetong» er uunngåelig i disse dager når Y-blokka snart skal rives. Strata er konstruert rundt grunnformer som kvadrat, kube og sylinder. På tross av at materialet er tungt har det noe teatralsk over seg. Som det kunne vært rekvisitter i en teateroppsetning. Eller forstørrede spillebrikker i Josef Hartwigs sjakkspill for Bauhaus.
Meyers sterkeste verk er en liten skulptur, montert på en søyle, utstilt i en av hyllene. Uttrykket er arkaisk. Den gjør lite vesen av seg. Men det er mer enn nok. Verken størrelse eller form skal bestemme over et verks kvaliteter.
Utstillingen er åpen til 3. november.
Utstillingsperiode: 26. september – 3. November
Åpningstider: tirsdag – fredag kl. 12–17 lørdag – søndag kl. 12-16
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819