TIAS ECKHOFFGLOHANE REKLAME FRA CA. 1955

I midten av 1950-årene var norsk keramikkindustri kjedelig. Veldig få serviser vekte følelser. Men i 1955 slo bomben ned. Glohane kom på markedet.

Tias Eckhoff og Porsgrunds Porselænsfabrik hadde brukt et par år på serviset. Det var mange kravspesifikasjoner som skulle på plass. Arbeidet ble utført sammen med Statens Opplysningskontor i husstell.

Glohane ble utviklet med tanke om å være praktisk og holdbart, med få servisedeler og brukes for å kompletteres med porselen fra andre serviser – såkalt mix and match. Men spesielt for å kunne tas direkte fra komfyren til middagsbordet. Det var ikke bare ildfast, men også plateildfast.

I denne lille folderen er det i alt 37 servisedeler, men hvor mange som ble produsert er usikkert. I en Glohane-annonse ble det opplyst om 43 deler, men antagelig var antallet flere.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819