ANTIKRUNDANS FORBANNELSE OG SPORTSDIKTATURETS HEGEMONI

(Foto: Mats Linder)

På dagen for to år siden publiserte jeg «Hvor er den norske Antikrundan – spør Anna Millgård». Innlegget skapte et fantastisk engasjement og i løpet av det første døgnet ble det lest mer enn 3000 ganger. Folk kontaktet produksjonsselskaper og mediefolk. Det så ut som vi skulle få til en forandring, men dessverre har det gått i stå.

Hva er bedre enn å ta en loppistur og kombinere det med en kaffe? (Foto: Mats Linder)

I Norge sitter vi på gjerdet og ser på danskene og svenskene som lager flere underholdende TV-programmer om antikviteter, gjenbruk og design. Morsomme konsepter med dyktige programledere i beste sendetid gir gode seertall og en mer kunnskapstørstende befolkning. Programmene blir eksportert til nabolandene. (Husk på hvilket internasjonalt gjennomslag NRK´s Skam fått.) Bare for å være presis, svenske Antikrundan er basert på BBC´s Antiques Roadshow som gått siden 1979.

Magnor pulverglass i original eske er sjelden vare. (Foto: Mats Linder)

Innimellom ser på jeg på sendeskjemaet til norsk TV. Der er det i perioder sportssendinger fra morgen til kveld. I sommer har det vært helt jævlig. Denne lørdagen toppet NRK galskapen med EM-uka Berlin/Glasgow, og sendte uavbrutt fra klokken 10.25-19.00 og 19.40-22.10. Jeg er glad som har Smart-TV sånn at jeg kan flykte fra terroren.

Min kjære venn Ronny jobber for Fretex i Trondheim. (Foto: Mats Linder)

Tilbake til det innlegget skal omhandle – TV-produksjon om antikviteter, gjenbruk og design. For å nå ut til mange mennesker er det flere bokser som må krysses av når det produseres slike breddeprogram. Folk elsker å få vurdert ting og bli overrasket over den arvede skålen som viser seg å koste 10.000 kroner. Kan man i samme slengen hive på en dæsj lokalhistorie er det et pluss. Personlig ønsker jeg intervjuer med enten en designer eller en person som har dybdekunnskap innenfor et spesielt tema. Vi trenger en Twist-pose som er fylt med noe for alle og enhver.

På dette loppemarkedet kjøpte jeg en Siesta fotskammel for mange år siden. (Foto: Mats Linder)

Det er viktig å ha kunnskapsrike og underholdende personligheter i slike produksjoner. Noen navn jeg tror kan fenge publikum er Stine Johansen og Trond Schøning hos Blomqvist Nettauksjon, Kamilla Aslaksen som tidligere jobbet for Cappelens Antikvariat og ikke minst Jan Tore Seland hos Christiania Auktionsforretning.

Nå sier jeg til norske produksjonsselskap. Ta dere en tur til Fredrikstad så knekker vi koden og lager et TV-konsept som passer våre forhold, som engasjerer og som kan eksporteres. Kanskje vi får til et nytt Gullrekka-produkt?


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697