LARS FLETREDESIGNER FOR HADELAND GLASSVERK OG SKULPTØR BEGGE SIDER ATLANTERHAVET

(Foto: Holger Keifel)
Lars Fletre.
Lars Fletre.

Lars Fletre er kjent som både billedhogger og glassdesigner. Mesteparten av sitt yrkesaktive liv tilbrakte han i Chicago. I Norge er han mest kjent for sin glassdesign for Hadeland Glassverk og et krigsminnesmerke i Voss.

Lars Fletre (1904-1977) ble født på Voss som nummer syv i en søskenskare på ni. Som sekstenåring begynte han å arbeide med oljemaling og tankene om en kunstnerbane begynte å ta form. I 1923 fulgte han brorens eksempel og emigrerte til Chicago. Der arbeidet han først ved et treskjærerverksted, og oppdaget snart at det var et håndverk han behersket godt.

Lars Fletre. Linoleumsnitt. Prøvetrykk til Motiv av glassarbeidere på Hadeland Glassverk. 1945. (Estate of Lars Fletre©Valborg Fletre Linn)
Lars Fletre. Linoleumsnitt. Prøvetrykk til Motiv av glassarbeidere på Hadeland Glassverk. 1945. (Estate of Lars Fletre©Valborg Fletre Linn)

I perioden fra 1924 til 1925 studerte Fletre på Chicago Painting School. Etterpå gikk han på The Art Institute of Chicago (1925-31). I 1930 laget han skulpturen «Labor» i skåret mahogni. Den forestiller en hardt arbeidende afroamerikansk mann med tunglastet trillebør. Labor ble utstilt det samme året på en utstilling over amerikansk maleri og skulptur på The Art Institute of Chicago. 1932 hadde Fletre sin første separatutstilling på The Gallery of Modern Life.

Lars Fletre. Vase. Sandblåst dekor. Utført ved Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Lars Fletre. Vase. Sandblåst dekor. Utført ved Hadeland Glassverk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I Chicago møtte Lars Fletre også den svenske forfatteren Helen Svensson (1909-1987). De flyttet i 1932 til Sverige. I 1934 giftet de seg og flyttet sammen i Oslo. På Blomqvist Kunsthandel i Oslo hadde Fletre separatutstillinger, henholdsvis i 1934 og i 1936. Med unntak av krigsårene deltok han på samtlige «Høstutstillingen» på Kunstnernes Hus i perioden fra 1933 til 1953.

Lars Fletre. Linoleumsnitt. Motiv av glassarbeidere på Hadeland Glassverk. Utført som gave til bedriftsstyrer Forseth ved Hadeland Glassverk. 1945/46. (Foto: Holger Keifel)
Lars Fletre. Linoleumsnitt. Motiv av glassarbeidere på Hadeland Glassverk. Utført som gave til bedriftsstyrer Forseth ved Hadeland Glassverk. 1945/46. (Foto: Holger Keifel)

Etter Lars Fletre ble ansatt som designer ved Hadeland Glassverk i 1941 bosatte han seg sammen med familien på Jevnaker. Som kollegaen Ståle Kyllingstad begynte Fletre å arbeide med prydvaser med sandblåst dekor. Noen av de tidligste arbeidene synes å gripe tak i den samme motivverden han beveget seg innenfor som billedkunstner.

Lars Fletre. Plakett. Sandblåst glass. Utført ved Hadeland Glassverk. Første halvdel av 1940-tallet. (Foto: Holger Keifel)
Lars Fletre. Plakett. Sandblåst glass. Utført ved Hadeland Glassverk. Første halvdel av 1940-tallet. (Foto: Holger Keifel)

Et av Lars Fletres tidlige Hadeland-arbeider er plaketten forestillende en naken kvinne med appelsin i hånden. Motivet ble også brukt på flere vasemodeller. Senere utviklet han en flatornamental stil der formene var av en mer abstrakt karakter, som for eksempel i motivet «Liten danserinne» (1946).

Lars Fletre. Tegning til vasedekor for Hadeland Glassverk. Motiv: Liten danserinne. Datert 1946. (Estate of Lars Fletre©Valborg Fletre Linn)
Lars Fletre. Tegning til vasedekor for Hadeland Glassverk. Motiv: Liten danserinne. Datert 1946. (Estate of Lars Fletre©Valborg Fletre Linn)

Da krigen var over formga han en rekke vaser med abstrakt, organisk dekor i sandblåst glass. Han tegnet også bruksglass, deriblant whiskykaraffelen «Bacchus», drikkeglass, lysestake og en mugge uten dekor.

Lars Fletre. Vase. Utført ved Hadeland Glassverk. Datert 1948. (Foto: Mats Linder)
Lars Fletre. Vase. Utført ved Hadeland Glassverk. Datert 1948. (Foto: Mats Linder)

I 1950 avsluttet Lars Fletre sitt arbeidsforhold til Hadeland og etablerte Voss monument- og steinhoggeri sammen med steinhoggeren Olaf Brynildsen. Samarbeidet med Brynildsen gikk dårlig, og allerede i 1951 etablerte Fletre bedriften Vossevangen Steinhoggeri. Der utførte han skulpturale arbeider, gravsteiner og kantsteiner. Sistnevnte for å få ende til å møtes. Men det viste seg at konkurransen om oppdrag med den tidligere partneren ble en utfordring. I tillegg kan de se ut som sambygdingene tok Brynildsens parti.

Lars Fletre. Skulptur. Skåret tre. Forestillende glassarbeidere. Sannsynligvis 1940-tallet. (Foto: Holger Keifel)
Lars Fletre. Skulptur. Skåret tre. Forestillende glassarbeidere. Sannsynligvis 1940-tallet. (Foto: Holger Keifel)

Etter en periode med motbør og problemer flyttet Lars Fletre og familien i 1954 tilbake til Chicago. Lettelsen av å komme seg vekk fra Norge og Voss var stor. I USA deltok han i mange offentlige konkurranser. Med utkastet til Abraham Lincoln-monumentet i 1955 fikk han utmerkelsen hederlig omtale. Fra 1962 til 1977 drev Fletre Vossing Art Studio.

Lars Fletre. Vase. Sandblåst dekor forestillende fugl i reir. Utført ved Hadeland Glassverk. Ca. 1948. (Foto: Holger Keifel)
Lars Fletre. Vase. Sandblåst dekor forestillende fugl i reir. Utført ved Hadeland Glassverk. Ca. 1948. (Foto: Holger Keifel)

På tross av at Lars Fletre utvandret holdt han fortsatt kontakten med hjemlandet. I 1967 ble monumentet over billedkunstneren Lars Osa reist i Ulvik, Hardanger. Det samme året ble alterskulpturen ”Jesus leger de syke” satt opp i Mjølfjell fjellkapell.

Lars Fletre. Vase. Krystallglass. Sandblåst dekor. Utført ved Hadeland Glassverk. 1947. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)
Lars Fletre. Vase. Krystallglass. Sandblåst dekor. Utført ved Hadeland Glassverk. 1947. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I 1977 fikk Fletre i oppdrag å lage en portrettskulptur over et ungt liv. Utenriksdepartementet stilte et atelier i kunstnerkolonien på Ekely til hans disposisjon. Han rakk aldri å fullføre arbeidet da han brått døde i Oslo. I 1984 avduket Voss kommune Lars Fletres skulptur «Merkesmannen» på Voss torg, 32 år etter hans første utkast.


©Mats Linder / matslinder.no