TULLA ELIESONUTFORSKER KERAMIKKENS VESEN

Arbeider i progresjon. (Foto: Mats Linder)

Helt siden 1970-årene satte Tulla Elieson preg på det keramiske miljøet. Hennes arbeider er innkjøpt i inn- og utland. I 2018 fikk hun Kunsthåndverkprisen for verket Reisegods 1–4 under Årsutstillingen 2018.

Tulla Elieson. (Foto: Mats Linder)

Tulla Elieson (1950–2023) ble født og vokste opp i Kristiansand. I slutten av 1960-årene studerte hun på folkehøyskole med mål om å bli forfatter eller journalist. Da læreren ble langtids sykemeldt skiftet hun over til keramikklinjen. Da hun var ferdig med folkehøyskolen var det for seint å søke til Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Derfor søkte Elieson til Bath Academy of Art i England der hun studerte keramikk i perioden fra 1970 til 1974.

I 1983 laget Tulla Elieson denne boksen som førte til at hun fikk arbeidsstipend. (Foto: Tulla Elieson)

Tilbake i Norge studerte Tulla Elieson et år på SHKS i Oslo for å bli kjent med norsk, keramisk terminologi. Etterpå tok hun ettårig pedagogisk utdannelse. Etter utenlandsstudier opplevde hun det som vanskelig å komme inn i fagmiljøet, men i perioden traff hun ektemannen Terje Resell og etablerte keramikkverksted i en nedlagt folkehøyskole i Fredrikstad 1977. Der laget hun bruksting som tekanner og boller. Dreiing av bruksgjenstander førte til seneskjedebetennelse. Fra 1983 arbeidet Elieson derfor med å lage arbeider bygget opp av flater. En boks i denne teknikken førte i 1984 til arbeidsstipend. Det var et tydelig signal i hvilken retning hun skulle gå.

Tulla Eliesons vase fra 1986 ble innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo samme året som den ble utført. (Foto: Nasjonalmuseet)

I 1986 ble Elieson innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo. De kommende årene arbeidet hun videre med flateformene. Etter hvert fikk flatene små detaljer, som skjell og båtformer. I april 1987 utstilte hun på Kunstnerforbundet den nye serien Albueskjell. Arbeider som Lengsel i mars var inspirert av barndommen og sommeridyllen på Brekkestø. Utstillingen ble en suksess og solgte meget godt.

Verket Assosiations from a Marsh resulterte i sølvmedalje under den 52. Internasjonale keramikkbiennale i Faenza 2001. (Foto: Tulla Elieson)

Ved overgangen til 1990-tallet fortsatte Elieson å eksperimentere med store forhåndsinnfargede flater. Hun utviklet seriene Konvoluttarbeidene og Putene der flatene ble formet rundt oppblåste plastputer. Etter leiren tørket kunne flatene bære seg selv. Under tiden som lærer på Kunstskolen i Kabelvåg i 1994 laget hun den figurative serien Dagbok fra Lofoten, inspirert av naturens fjellformasjoner og himmelhvelvingen. Under den 52. Internasjonale keramikkbiennalen i Faenza 2001 ble Elieson tildelt sølvmedalje for verket Assosiations from a Marsh.

I verkstedet har Tulla Elieson egen ovn for mindre arbeider. De større brenner hun i NTP´s industriovner i fabrikksbygningens førsteetasje. (Foto: Mats Linder)

Omkring år 2000 etablerte Tulla Elieson kontakt med Fredrikstad-bedriften Norsk Teknisk Porselen (NTP) som produserer isolatorer i porselen til høyspenningssystemer. Til en utstilling på Galleri F 15 i Moss fikk hun bruke NTP´s lokaler og produksjonsutstyr. Tilgangen på store mengder industriprodukter førte til at hennes arbeider fikk en monumental karakter. Temaet for utstillingen var vann. Det resulterte i installasjonen Mose med 7 000 stjerneformede, ekstruderte rør over 2,5 meter ganger 2,5 meter. Det var første gang hun laget et slik stort, flatt arbeid. Etter et halvt års eksperimentering ved NTP oppdaget hun mulighetene som lå i bedriften til å produsere store flater i et stykke. I 2001 flyttet hun verkstedet på Vaterland i Fredrikstad til NTP´s fabrikkslokaler.

I verket Field of inspiration er det eksistensielle nærværet nærmest til å føle på. (Foto: Tulla Elieson)

Inspirasjonen til de tidlige arbeidene fikk Elieson fra oppveksten på Sørlandet og svabergene med de skiftende fargene og overflatene. En av Stephen Hawkings bøker påvirket senere tankene rundt kosmos, likeså et stjernekart som ble gitt som gave av en venninne. Hennes sammenligninger mellom kosmos og menneskekroppen har ført til en rekke keramiske verk av eksistensiell karakter. Mange elementer er hentet fra den egne kroppen. Etter perioden med kosmos begynte hun å utforske det selvopplevde. Det er tydelig i serien Skriftarbeider som startet i 2013.

Fra Tulla Eliesons installasjon på utstillingen Transformator på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad 2014. (Foto: Mats Linder)

I 2014–2015 var Elieson ansvarlig for vandreutstillingen Transformator der inviterte keramikere kunne bruke NTP´s fasiliteter til nye arbeider. I 2018 deltok hun på Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling med Reisegods 1–4. Det består av fire porselensplater som tok utgangspunkt i morens liv. For det utstilte arbeidet fikk hun fra Bildende Kunstnernes Hjelpefond Kunsthåndverkprisen 2018.

Tulla Elieson og hennes verk Reisegods 1–4 ble tildelt Kunsthåndverkprisen 2018. (Foto: Mats Linder)

I lang tid utforsket Elieson en overflatebehandlingsteknikk som hun fikk oppskriften av fra keramikeren Elina Brandt-Hansen. I 2022 hadde hun en retrospektiv utstilling på Østfold kunstsenter. Samtidig ble det utgitt bok om hennes virke, som Lars Elton var redaktør for.

Utsnitt av et arbeid i progresjon der Tulla Elieson eksperimenterte med en oppskrift hun fått av avdøde kollega Elina Brandt-Hansen. (Foto: Mats Linder)

Tulla Eliesons kunstnerskap har røtter i kunsthåndverket. Samtidig er arbeidene knyttet til billedkunstens uttrykksform. Kun materialet, i dette tilfelle leire og glasur, er historisk definert som kunsthåndverkerens. I stedet for å kalle seg keramiker ønsket hun å presentere seg som en kunstner som lager keramiske bilder.

Hun er representert i en rekke nasjonale og internasjonale offentlige og private samlinger, som Nasjonalmuseet, KODE, Sørlandets Kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.


Utdannelse

1970–1974 – Bath Academy of Art, England


Utmerkelser i utvalg

2011 – Fredrikstad kommunes pris
2007 – Honorable Mention, Diploma of honour, Korea
2001 – 52 International Ceramic Competition, Faenza, Italy (sølvmedalje)
1998 – 4th Cairo Biennale for Ceramics (juryens pris)


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819