FINSK DESIGNSISU I 100 ÅR

I århundrer var Finland under svensk og russisk styre. I 2017 derimot feirer landet 100 år som selvstendig nasjon. Etter den andre verdenskrig ble Finland igjen satt under sterkt politisk press, denne gang fra Sovjetunionen og Vesten.

På tross av vanskelige kår i etterkrigsårene reiste seg Finland opp som en sterk designnasjon. Bak det hele sto fabrikker som satset på designernes suverenitet og tro om individualisme i fellesskapet. Før krigen revolusjonerte Alvar Aalto den internasjonale møbelindustrien med enkle, laminerte møbler i funksjonalismens ånd. Det må ha smittet over på de unge designerne og kunsthåndverkerne som vitaliserte finsk formkultur. Her er noen designere som hatt stor innflytelse under 1900-tallet.

Gunnel Nyman. Vase. «Slöja». Utført ved Nuutajärvi Notsjö. 1940-tallet. (Foto: Bukowskis)

Gunnel Nymans arbeider i glass for Nuutajärvi Notsjö var fullstendig blottet for ytre fiksfakserier. Nakne former med subtile lubobler inni glasset var som en lett utpust, som et dikt. Dessverre døde Nyman alt for ung, 39 år gammel i 1948.

Tapio Wirkkala. Vase. «Isberg». Utført ved IIttala. 1957. (Foto: Bukowskis)

Tapio Wirkkala er en annen av Finlands store kunstnere. Han tar utgangspunkt i den finske naturen. Både i form og lynne. Det rå landskapet med kalde vintre, isbelagte sjøer og furete trær. Som vannet som bryter opp isen i vassdragene en tidlig vår går han løs på materialene. Det taktile og råskapen går hånd i hånd.

Kyllikki Salmenhaara. Vase. Utført ved Arabia. 1950/60-tallet. (Foto: Bukowskis)

Som en vulkan med lave som har stivnet renner glasuren til Kyllikki Salmenhaaras vaser og skåler. Hennes eruptive keramikk er en påminnelse om menneskets sårbarhet overfor naturen og livet i seg selv. Formene er arkaiske og som løftet opp fra en arkeologisk utgraving. Skamferte og uimotståelig vakre.

Eero Aarnio. Stol. «Tomaatti». Produsert av Asko. 1971. (Foto: Bukowskis)

Nærmest som en motreaksjon på finsk designs bruk av naturmaterialer kom Eero Arnio og slo ned som et flammende lyn. Hans møbler i plast var alt annet enn det vi tenker på som den finske natur. Stoler som Åskbollen og Tomaatti var ekstroverte og ropte om oppmerksomhet.

Finland er ekstremt dyktige på å dyrke sin særegenhet. Både på et individualistisk plan og som fellesskap. Den finske «sisu» (pågangsmoten) er det som bygger landets industri og kunstneriske integritet. Se til Finland, også de neste hundre år.


©Mats Linder / matslinder.no