FRANK REENSKAUGS BO-LETT-A SERIE FOR HELLANDS LENESTOLFABRIKK

Frank Reenskaug er en i rekken av alt for mange norske møbeldesignere som gått under radaren. Det er egentlig ubegripelig. Reenskaug var en særs begavet formgiver. Møbelserien Bo-Lett-A for Hellands Lenestolfabrikk er et av hans mindre kjente design.

Så da er spørsmålet hva som gjør et møbel mer populært enn et annet? Hva får oss til å huske et møbel? Og hva skal til for at et møbel skal bli en designklassiker? Bo-Lett-A er det som kan karakteriseres som et institusjonsmøbel. Vi antar at de fleste modellene i serien er blitt solgt til sykehjem, internat og offentlige innredninger. Slike møbler har gjerne et mer saklig uttrykk og kan oppleves som anonyme. De får følgelig ikke de store overskriftene i samtidens glossy magasiner, og blir i ettertiden bortglemte.

Når vi ser på Bo-Lett-A i dag kan vi være nok så enige i at serien er nøktern og elegant. Formspråket tilsier at både bedriften og designeren brukt nok så lang tid på å utviklingsarbeidet. På tross av at samtlige møbler holder et høyt nivå er gyngestolen i særklasse. Den vinklede ryggen og meiene gir en fin kontrast til det sparsomme uttrykket.

Vi ønsker å komme tilbake til Reenskaug ved en senere anledning. Gi en større presentasjon og løfte ham frem i rampelyset – der han hører hjemme.


©Mats Linder / matslinder.no