REVISJON 2022 – ET HELT VANLIG ÅR?

Har lenge tenkt på hvordan denne revisjonen skal formuleres. Skal jeg gå inn på detaljer? Skal jeg prøve male opp det hele bilde? Det er faktisk komplisert. Året har i grunn vært veldig all right. Med unntak for slutten av året. Da kom en liten dupp. Avviket i desember skyldes i hovedsak mye jobbing og lite inntekt. Men det er i grunn noe som jeg burde være vant med etter å ha vært hundre prosent frilanser siden 2001.

En av forelesningene for Fagskolen Kristiania var om japansk design. Her illustrert med høyhastighetstoget Shinkasen. (Ukjent fotograf)

Også i år har jeg har jeg hatt et godt samarbeid med Fagskolen Kristiania. Eva Widenoja som er min «sjef» er hyggelig, oppmuntrende og engasjerende. Hun gir meg muligheter til å utforme forelesninger etter eget hode, uten alt for mye styring. Takk for tilliten.

Å besøke Nasjonalmuseet sammen med studenter fra Fagskolen Kristiania var veldig hyggelig. Vi kikket på design fra 1600-tallet til dags dato. I tillegg nøt vi den asiatiske samlingen. (Foto: Iwan Baan)

Fordi jeg er av typen utadvendt-introvert så tok det lang tid før jeg møtte studentene face-to-face. Derfor var det ekstra hyggelig å ha en omvisning på vårt nye flotte Nasjonalmuseet i høst. Etterpå var jeg helt sluttkjørt av all pratingen. Men synes selv at det gikk bra. Tok alt på sparket uten nevneverdige forberedelser. Overrasket meg selv over hvor mye kunnskap som er lagret om norsk kunsthåndverk fra renessansen til nåtidens utøvere.

Som liten var Degernäs Camping et paradis. Det var det ikke nå… (Foto: Mats Linder)

I år var første gang jeg var på sommerferie med kjæresten. Vi traff hverandre i oktober 2021. Turen gikk til Degerfors og Degernäs Camping, der vi hadde leid hytte. Vi er meg og Ingvild, hennes datter og mine to barn. Men ferien ble ikke helt som planlagt. Svensk Standard er ikke hva den en gang var. Hytten var under all kritikk.

En utrangert sykehusseng var ikke det vi planla da vi bestilte hytte på Degernäs Camping. (Foto: Ingvild Skjølsvik)

Vi trodde vi skulle få en normal hytte, men endte opp med en hytte tilpasset handikappede. I stedet for to soverom ble det et. Vårt soverom var med to enkeltsenger, den ene en sykehusseng. Madrasser og sengetøy var ikke av dags dato. Ingvilds madrass luktet gammel gubberompe. Kjøkkenvinduet var beskutt. På ene veggen i stuen var en murstein fototapet som dekorasjon. Hallelujah!

Hadde gjerne tatt en prat med stylisten Degernäs Camping har brukt. (Foto: Mats Linder)

For å pimpe opp hytten hadde man rammet inn fototapetet og satt opp ulike steder. Doringen var så eldet og lite fresh at man helst ikke hadde lyst å sitte på den. Vi visste ikke om vi skulle le eller gråte. Sendte en e-post klage for å få et nok så arrogant svar i retur flere uker etterpå. Så hva dere enn gjør – ikke dra på Degernäs Camping. På tross av den miserable hytten hadde vi det fint. Jeg traff min familie for første gang på tre år (grunnet Corona).

Artikkelen om Vi selv og våre hjem for Samler & Antikkbørsen var et av høydepunktene i 2022. (Foto: Mats Linder)

I år ble samarbeidet med Samler & Antikkbørsen trappet ned noe mot slutten av året. Da hadde redaktøren gjort opp status for artikler jeg har levert. Det viste seg at han har nok til å fylle 2 1/2 utgave med stoff, bare fra meg. På nyåret skal aktiviteten trappes opp igjen. Om du har tanker om hva jeg skal skrive for Samler´n så kan du komme med ønsker i kommentarfeltet under innlegget her på nettsiden.

De prisvinnende bøkene fra Papiret Forlag blir til et smykke i bokhyllen. (Foto: Mats Linder)

Samarbeidet med Studiogeist og Papiret forlag har akselerert i året 2022. Vi ga ut seks bøker i serien Norsk design og kunsthåndverk. Det er helt utrolig at vårt prosjekt har tatt av på en slik måte. Kvaliteten på publikasjonene har bare blitt bedre. Det er blitt dyrere å produsere fordi jeg skriver lenger manus – ergo tykkere bøker. Allikevel er prisen den samme som i 2020 – 295 kr/stk. Nå vurderer vi om prisen skal oppjusteres for å holde tritt med økte utgifter. Bare siste året har prisen på papir økt med mer enn 70 prosent. Så om du ikke kjøpt noen av bøkene, eller ønsker å komplettere så kan de bestilles HER

Å få et helt vindu hos Norli i Universitetsgata Oslo rett før jul var en fjær i hatten og anerkjennelse for jobben Papiret Forlag gjør. (Foto: Mats Linder)

I løpet av 2022 er det alt flere forhandlere som fører våre bøker. Nevnes kan Nasjonalmuseet, Henie Onstad Kunstsenter, Tronsmo, Norli, Lågdalsmuseet, Norway Designs, Porselensmuseet, Brocante, Camino, Rian Museum (Sverige) og flere. I tillegg er det flere forhandlere i utlandet som tar inn våre bøker, deriblant i Nederland og Frankrike. Å jobbe med å spre kunnskapen om norsk design og kunsthåndverk er morsomt og krevende. Herlig at det gir så gode resultater.

En smaksprøve på noen av artiklene fra nettsiden i 2022.

Nettsiden har hatt en skikkelig dump i 2022. Det er ikke lett å sette fingeren på hva det skyldes. Januar var den beste måneden noensinne, med rundt 65.000 sidevisninger. Så kom krigen i Ukraina i februar. Da falt besøkstallene som en stein. Det er følgelig forståelig. I denne sammenhengen blir min nettside uviktig. Motivasjonen å jobbe sank også for en periode. Å følge med på den meningsløse og grusomme krigen gjorde noe med humøret.

En av de beste artiklene på nettsiden i år er den om Elsa og Nordahl Solheim.

Etter hvert har jeg prøvd på å pushe for å få opp tallene, men uten å lykkes. Jeg tror det beror på at algoritmene er blitt forandret, og at jeg ikke re-poster på Facebook i samme grad som tidligere. Å være på sosiale medier er uhyre tidkrevende. I 2022 ender antallet sidevisninger på omtrent det samme som i 2019. Rett i underkant av 500.000. Om du har lyst til å bidra så får du gjerne dele innleggene i sosiale medier. For meg er det en boost når artiklene når ut til flest mulig. Tross av dumpen har jeg laget 100 innlegg i år. Det er nesten to innlegg i snitt per uke. I alt har jeg brukt rundt 1.000 timer på nettsiden i 2022.

Noe småsnacks som ble kjøpt i Göteborg våren 2022. (Foto: Mats Linder)

Også i år har jeg fått inn enormt mye dokumentasjon. Mye er kjøpt inn for dyre penger. I særklasse var en belysningskatalog fra Christiania Glasmagasin fra ca. 1915. I tillegg har det kommet inn mye i form av gaver. Det er kommet inn ytterligere materiale fra Arne Lindaas sitt arkiv. Har også fått mye fra John Gulbrandsrød, som jeg skriver bok om. Jeg sier stadig at jeg skal begrense meg fordi det begynner å bli dårlig med plass på kontoret. Men etter eldste barnet flyttet hjemmefra i høst så er det rommet blitt omgjort til kombinert arkiv og gjesterom.

Er fornøyd med at jeg endelig fikk skrevet en artikkel om Kyllikki Samlemhaara for SNL.

For Store norske leksikon har jeg prestert relativt godt. I tall er det snakk om i overkant av 200.000 tegn. Jeg holder nå på å lage en plan for året 2023. Det er snakk om å jobbe både i bredde og dybde. Usikker om det er noen spesifikke artikler som bør trekkes frem for 2022. Kvaliteten i kategoriene begynner å bli nok så jevn. Det var dog viktig å få plass en utvidet artikkel om John R. Houghton etter han døde i oktober. Hadde planer om å ta kontakt med han i 2021, men tiden strakk ikke til.

Veldig gøy å intervjue Katrine Ellefsen for magasinet Fredrikstad Sentrum. (Foto: Mats Linder)

Jeg er heldig som ikke må løpe beina av meg etter oppdrag. De siste årene har de kommet i en jevn strøm. I 2022 har jeg skrevet mindre for Plnty.no. Min spalte i OBOS-bladet gikk inn da det etter en brukerundersøkelse ble konkludert med at den ikke fanget nok interesse blant leserne. Imens har jeg begynt å skrive for byggogbevar.no Likeså tidsskriftet Porsche Norge. I tillegg kommer det mange forespørsler av forskjellig art. Noe sier jeg ja til, andre ting nei. I grunn føler jeg at jeg fått oppfylt flesteparten av mine ønsker. For handelsmagasinet Fredrikstad Sentrum intervjuet jeg tekstilkunstneren Katrine Ellefsen. For øvrig eksemplarisk at et slik magasin presenterer kunstnere.

Burde Stompa forskes på, eller er det dårlig design. Jeg synes vi må se mer til vår hverdagsdesign, ikke bare elite-produksjonen. (Mats Linders arkiv)

Tross av at de fleste ønsker er oppfylt så er gøy å prøve realisere ulike prosjekter. Tenker at vi som nasjon har en massiv oppgave med å synliggjøre vår kulturarv. Både overfor oss selv, men også internasjonalt. Repeterer noe jeg skrevet utallige ganger. Synes at norske museer gjør en ussel jobb i å formidle ut til allmennheten. Det forskningsmessige grunnlaget er nesten ikke eksisterende. Hvor er alle forsknings- og utstillingspublikasjoner blitt av?

Meg og Ingvild under den famøse Sverige-ferien. (Foto: Privat)

Å være kjærester og bo i forskjellige byer byr på en del utfordringer. Særlig når sykdom kommer som perler på snor. Heldigvis finnes telefon. I tillegg er jeg noenlunde fleksi som frilanser, sånn at jeg kan jobbe i Sandvika hos Ingvild med ujevne mellomrom. Vi har det godt sammen. Hun har beina trygt plantet på jorda og tar meg ned når tilværelsen snurrer alt for fort.

Nå har jeg skrevet mer om 2022 enn hva som var den opprinnelige planen. Om du har lyst å donere et beløp til dette kamikaze-prosjektet så setter jeg stor pris på det. Da er det bare å Vippse til 527697

Med ønske om et godt nytt år. Hilsen Mats.


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697