ARNE REVHEIMEKSPRESSIVE FLATER

I det døren til atelieret blir åpnet slår varmen ut som en bølge. Heten i det lille rommet er intens. Et stort vindu som ikke er mulig å åpne tiltrekker seg all solvarme som akkumuleres og forvandler atelieret til en trykkoker. Arne Revheim forklarer at det er nesten umulig å jobbe der under sommeren når solen står på. Rundt omkring i rommet er allikevel tegn på aktivitet.

På et lite bord ligger en haug med grafiske trykk. Bildene er utført med enkle former som står og balanserer opp mot hverandre. Fargene er avstemte og harmoniske. På gulvet er et lite maleri med en ape som står med en stor stein over hodet. Tanken streifer om det er King Kong som dratt fra storbyen. Det kan se ut som Revheim beveger seg uhindret mellom det forestillende og abstrakte. Hva mener han selv om saken.

Maleriet med apen er blitt utstilt på Landsforbundet Norske Malere. (Foto: Mats Linder)

Abstrakt eller forestillende. Trekker du noen grenser mellom de to i ditt kunstnerskap, eller er det fri flyt?

Det forestillende kan du tøye vanvittig langt. Det er en diagnose for de som kan se ansikter nærmest overalt. Med én gang det er to prikker og en strek så ser man et ansikt. Jeg tror jeg har den diagnosen. Jeg kan se ansikter i alle mulige ting, en bil, en bygning eller hva som helst. At noe er bare abstrakt eksisterer ikke i mitt hode. Da blir det minimalisme. Bare man deler et bilde i to så ser jeg horisonten.

Arne Revheim. Rosa vinter. Tresnitt. H. 50. B. 40. (Foto: Arne Revheim)

De siste årene har du jobbet en del med tresnitt. Er det en spesiell grunn til det?

Det kommer fra noe jeg begynte med i maleriet. Jeg så at det var noe med den måten jeg malte på som gjorde at det hadde vært interessant å få det overført i tresnittet. Men disse maleriene hadde i sin tur opprinnelse i enkle og raske tegninger laget på iPad og telefon.

Arne Revheim. Abstrakt Sportsgymnastikk. Digital tegning utført på iPad. (Foto: Arne Revheim)

Dine grafiske arbeider har et lekent uttrykk. Kommer motivene lett til deg, eller er det en langdrøy prosess å komme til det ferdige resultatet?

Det skal se ut som det er lettvint, naturlig og enkelt. Ikke som det er tvunget frem. Jeg lager veldig mye som det ikke blir noe av. Jeg vet at når jeg tegner at mesteparten bare kommer til å bli tull. Men så er det å velge ut de bra tingene. Som man er sin egen jury. Men skal jeg repetere de tingene som er bra så er det mye vanskeligere. Man begynner å tenke for mye, eller blir bundet.

Tre blyanttegninger er tapet på vinduet ut mot fellesrommene i atelierfellesskapet. (Foto: Mats Linder)

En rekke av din grafikk oppleves som øvelser i balanse. Du stabler former oppå hverandre. Innimellom står de stødig, andre ganger er det på grensen til disharmoni. Er balanse noe du er spesielt opptatt av?

Jeg er veldig opptatt av å være nøyaktig når jeg jobber med komposisjon. Når jeg har valgt ut noe jeg synes funker så begynner jeg finjustere det. Da begynner resonnementet om formenes innbyrdes relasjoner. Skal det være mindre luft eller skal den ene formen tangere den andre. Skal formen være større, eller litt mindre. Jeg vil at alle bitene er på plass. Men hva det er, vet jeg jo egentlig ikke.  

Arne Revheim. Mor og son ser far. Tresnitt. H. 60. B. 42. (Foto: Mats Linder)

Fredrikstad har et stort antall utøvende kunstnere. Det virker også som et godt samhold. Hvordan opplevde du å bli tatt imot av kunstnermiljøet da du flyttet til byen?  

Jeg flyttet til Fredrikstad og begynte jobbe på Østfold kunstsenter. På den måten fikk jeg nærmest kontakt med alle kunstnere.

Arne Revheim. Blåbærsol. Olje på lerret. H. 180. B. 160. (Foto: Arne Revheim)

Som maler har du tidligere jobbet mer ekspressivt. Er ekspresjonisten Arne Revheim et tilbakelagt stadium?

Det er noen som sier at de kan se at det er jeg som laget et bilde. Men jeg vet ikke om jeg kan se det selv. Jeg har alltid forandret uttrykket og jobber med prosjekter som er litt annerledes enn tidligere. Det er kanskje det som er min byrde. Jeg har ikke behov for å ha en Revheimsk stil.

Oljemalerier på rekke og rad. (Foto: Arne Revheim)

Har du spesielle planer om prosjekter du ønsker å utføre i nær fremtid?

Jeg føler at jeg ikke har fått jobbet nok med tresnitt. Det er veldig artig med grafikk. Så har jeg begynt å få overført de grafiske bildene til vev.

Ønsker du å komme i kontakt med Arne Revheim kan du besøke hans nettside www.arnerevheim.com eller sende en e-post til arnerevheim@gmail.com

(Intervjuet er et prosjekt initiert av Østfold kunstsenter for å profilere Østfoldkunstnere)


CV:

Arne Revheim, bosatt i Fredrikstad (f. 1965 Arna)

Utdannelse:

Vestlandets Kunstakademi, 1990–1994

Statens høgskole for kunsthåndverk og design, Grafisk design, 1988–1990

Tegne- og maleskolen i Bergen, 1987–1988

Separatutstillinger (i utvalg):

Fredrikstad Kunstforening, 2019

Tegnerforbundet, Oslo, 2009

Landsforbundet norske malere, Oslo, 2009

Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal, 2006

Gruppe- og kollektivutstillinger (i utvalg):

«Jump», Halale Carol, Bukarest, Romania, 2015

«5», Galleri Semmingsen, Oslo, 2007

«Tendenser», Galleri JMS, Oslo, 2000

«Strutsburger», Galleri Struts, Oslo, 1995

Utsmykninger (i utvalg):

Fjeldbergtoppen omsorgsboliger, Fredrikstad, 2001

Smertulia omsorgsboliger, Fredrikstad, 2000


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819