NORSKE DESIGNJULEGAVERFRA SMÅTT TIL GODT

(Foto: Anderssen & Voll)

Jeg har i det siste lusket rundt i en rekke butikker for å finne den optimale julegaven. Mitt fremste ønske er at du som forbruker skal få opp øynene for kvalitet. Valget falt på disse. Så la oss kjøpe norsk design til jul. Hilsen Mats.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819


Duoen Anderssen & Voll står bak flere av de mest interessante og fengende designobjektene det siste tiåret. Så da de kom med lysestaken Ildhane brøt den på mange måter med deres superelegante «Nordic Design Line». Anderssen & Voll sier at de med Ildhane ønsket å lage noe som tåler tidens tann – hundreårsobjektet. Og det er ikke umulig at de oppnådd det. Ildhane føyer seg like mye inn i år 1716 som i år 2016. At lysestaken er utført i støpejern gir den en ekstra dimensjon da jernvareindustrien er landets eldste industri. Bare sånn at ting blir satt i perspektiv. Ildhane produseres for øvrig av Anderssen & Volls eget firma – Nedre Foss. For ikke lenge siden kom de også med lysestaken Glo. Kansjke neste modell blir Kamphanen?

Anderssen & Voll. Ildhane. Produsert av Nedre Foss.
Anderssen & Voll. Ildhane. Produsert av Nedre Foss.

Amundsen Sports lager klær tuftet på klassisk design og høy materialkvalitet. Egentlig ønsker vi å trekke frem flere modeller, deriblant genserne Høyfjell og 1911. Eller hvorfor ikke en klassisk lue i rødt, hvitt og blått. Men vi velger heller å se på unisex-anorakken Heroes Anorak. Den er en videreføring av Roald Amundsens originale anorakk som han brukte under ekspedisjonen til Sydpolen i 1911. Den røffe bomull lin blandingen er vokset for å stå imot snø og regn. Anorakkens form er ikke moderne, det var den heller ikke i 1911. Den er universell og kjennes helt tilbake til middelalderen, og sikkert lenger tilbake enn så. Med Heroes Anorak går du med andre ord aldri ut av moten.

Heroes Anorak. Amundsens Sports.
Heroes Anorak. Amundsen Sports.

Man må nødvendigvis ikke skrike høyest for å bli hørt. Det har Kristine Five Melvær bevist oss om de siste årene. Også i tilfelle pleddet Mikkel for Røros Tweed. Tematisk er komposisjon og farger et resultat av overlapninger, der møtene fører til farger som er i konstant kamp om oppmerksomhet. Det får oss til å oppleve et fargespill i harmoni, kontra disharmoni. Hengende på veggen kan Mikkel like gjerne bli til et abstrakt kunstverk. I 2015 vant Røros Tweed og Kristine Five Melvær med Mikkel «ICFF Editors Award» i New York.

Kristine Five Melvær. Mikkel. Produsert av Røros Tweed.
Kristine Five Melvær. Mikkel. Produsert av Røros Tweed.

Et av årets fineste produkter er Ann Kristin Einarsens blomsterpotteserie Rolla. For oss som ikke orker, gidder eller husker å vanne blomstene mer enn nødvendig er den et etterlengtet alternativ. Rolla består av to potter der den nedre er et vannreservoar. Utformingen er klassisk og enkel. På siden er åpningen for vannpåfyll. Dets negative og positive form gir Rolla en sterk identitet og kommuniserende effekt. Einarsens valg av farger indikerer om en person med stor sensibilitet for ørsmå nyanseforskjeller. Hun sitter kanskje alene i orkesterdiket, men effekten er symfonisk. (NB. Etter artikkelen ble publisert gjorde Ann Kristin Einarsen oss oppmerksom på at Rolla ser ut å komme i produksjon først i begynnelsen av 2018.)

Ann Kristin Einarsen. Rolla. Eget verksted.
Ann Kristin Einarsen. Rolla. Eget verksted. (Foto: Kaja Bruskeland)

Attitude og coolness er to ord som symboliserer Alexander Helle og T-Michael som står bak klesmerket Norwegian Rain. De har med klassiske snitt og bevisste materialvalg vist at regntøy kan være annet enn sidrumpa. Her snakker vi om fashion over hele linja. I kåpen Soho Femme har kvinnene fått et alternativ til regntung, hverdagslig kjedsomhet. Å lage klær som fremhever kvinnenes naturlige seksualitet innbakt i et maskulint omriss kan pirre den mest vinterdeprimerte sjel.

Soho Femme. Norwegian Rain.
Soho Femme. Norwegian Rain.

Det er ikke ofte vi blir presentert for nye kaffestell her til lands. Så da Figgjo kom med kaffesettet Figgjo Oslo var det en positiv nyhet for oss kaffeelskere. Designer Kristin Hærnes Ihlen samarbeidet med den kjente baristaen Tim Wendelboe om utformingen for å optimalisere smaksopplevelsen. Kaffekannen og de tre ulike koppene beveger seg i et kunsthistorisk landskap som flørter med japansk, asketisk design, ispedd en dæsj Bauhaus-estetikk og Scandinavian Design. Resultatet er så bra og man får lyst på en sterk kopp kaffe rett før leggetid. Så må vi tillegge at Figgjo Oslo nylig ble tildelt den internasjonalt høythengende designprisen «red dot award 2016 honourable mention». Ser ut som vi trenger enda en kopp for å fordøye herligheten.

Kristin Hærnes Ihlen og Tim Wendelboe. Figgjo Oslo. Produsert av Figgjo.
Kristin Hærnes Ihlen og Tim Wendelboe. Figgjo Oslo. Produsert av Figgjo.

Trenger vi ting vi ikke trenger? Svaret er selvfølgelig – Selvfølgelig. Men det er ikke snakk om at vi skal overkonsumere. Nei, vi skal selvfølgelig konsumere mindre. Men vi kan i større grad velge hva vi konsumerer og hvorfor. Det tror jeg også Lars Beller Fjetland er enig i. Han har laget flere fugler i serien Turned i dreid tre for Hem. Her roper spurver, kiwier, pingviner, ugler, og duer om å bli tatt med hjem. Så fort deg og løp å kjøp før de flyr av gårde. Oops, glemte visst at flygedyktigheten til kiwier og pingviner er nok så begrenset. Dere kan bare ta til beins.

Lars Beller Fjetland. Fugler i tre. Produsert av Hem. (Photo credit: Hem)
Lars Beller Fjetland. Turned. Produsert av Hem. (Photo credit: Hem)


GOD JUL 🙂