FRODE KARLSENOM Å SKAPE MATRE-FØLELSEN

Frode Karlsen sitter og blar i noen gamle Vatne-kataloger. (Foto: Mats Linder)

Han går rundt og kikker i forretningen. Noterer at sofaen og lenestolen har fått en prominent plassering rett ved inngangsdøren. På sofaarmlenet ligger en katalog med stoffprøver. Noen av de er stripete i klare lyse farger. Fargekombinasjonene kan føles unorske for de som heller ønsker å ta de sikre og trygge valgene. I bakgrunnen hører vi stemmene til to kvinner som diskuterer med hverandre.

Han er på en mindre Norges-turné for å selge inn møbler til forhandlere. I dag er han hos Domino Interiør i Fredrikstad. Som daglig leder for det relativt nyetablerte møbelselskapet Matre har Frode Karlsen det travelt. Produktutvikling, følge opp ordre, kundemøter og messer er noe av det som står på dagsorden til 48-åringen.

Fredrik Kayser. Model 807. 1965. (Foto: Matre)

Det jeg tenkte på da jeg så Matres første kolleksjon for et par år siden var at «dette er rart». Tre møbler av tre ulike designere fra tre forskjellige tiår. I mitt hode gikk ikke dette i hop. Enten så mangler dere retningssans, eller så er det et smart sjakktrekk som du må forklare for meg?

Matre ønsker å fortelle en historie om tre personer som har hatt en betydningsfull rolle i norsk designhistorie. Og vi ser på det som vårt ansvar å formidle dette til omverden. Møblene har sin egen fortelling. Om vi tar Manhattan først så er den designet av Vatne Møbler sin grunnlegger Knut Sæter i 1980. Den kan fort bli oversett på grunn av sitt klassiske «box sofa» preg, men den er så mye mer. Presisjonen i Manhattan ser vi også i Model 807-serien av Fredrik Kayser og i Tube-stolen av Sigurd Resell. To designere som begge arbeidet, og hadde sitt gjennombrudd hos Vatne Møbler og samarbeidet tett med Knut Sæter.

Knut Sæter. Manhattan. 1980. (Foto: Matre)

De tre møblene dere lanserte i 2024 er tegnet av Fredrik Kayser, Sigurd Resell og Knut Sæter, alle opprinnelig produsert av Vatne Møbler. Hvordan kom dere på tanken å kontakte Vatnes eier Per Arne Sæter og hva er planene for videre samarbeid?

Elizabeth Matre-Aas som er en av grunnleggerne til Matre samarbeidet med Per Arne Sæter på Vatne Møbler for mer enn 10 år siden. Da Per Arne i 2022 ringte for å fortelle om sine planer om å gå av med pensjon, åpenbarte visjonen om Matre seg tydelig for Elizabeth. Per Arne er en viktig ressurs for Matre, spesielt med tanke på produktutvikling. Dette er kompetanseoverføring av kulturarv og er bare starten på en spennende reise, som en del av vår møbelhistorie.

Sigurd Resell. Tube. 1971. (Foto: Matre)

På nettsiden skriver dere at Matre er opptatt av norsk designtradisjon. Dessverre er det jo omtrent ingen i vårt langstrakte land som vet noe særlig om vår designtradisjon. Hvordan skal Matre klare å løfte kulturarven opp på dagsorden?

Da vi lanserte Matre visste vi at norsk design ikke løftes bare gjennom produkter, men også gjennom mennesker som møtes, deler og lærer. Derfor etablerte vi konseptet Design Salon, en møteplass for designere, interiørarkitekter og alle som vil løfte norsk design videre. Ett annet viktig tiltak er å få ny design ut. Bransjen må satse på den unge generasjonen designere som sitter med et enormt pågangsmot, men veldig få plattformer tilgjengelig. Vi ønsker å være en plattform for dem.

Frode Karlsen ser på gamle originale møbeltegninger fra 1950-årene. (Foto: Mats Linder)

Jeg har aldri tidligere sett Sigurd Resells stol Tube i virkeligheten. Hva jeg vet så ble den aldri en storselger. I de gamle Vatne-katalogene så virker den likeså malplassert. Men da jeg så stolen på Domino Interiør i Fredrikstad oppsto en liten kjærlighetsaffære mellom meg og stolen. Den er elegant og ungdommelig rabiat på samme gang. Kan du fortelle litt om Tube?

Min egen teori er at Tube forsvant litt i suksessen til Falcon som Sigurd Resell designet på samme tid. Teorien forsterkes litt av at det ble produsert 30 000 Falcon-stoler per år på 70-tallet, noe som engasjerte hele Vatne på ett eller annet vis. Tube var jo Sigurd Resell sin favorittstol ifølge sønnene. Det var den han satt i hjemme, når han så nyhetene og spiste Rugsprø.

Fredrik Kayser. Model 807. 1965. (Foto: Matre)

Bærekraft er jo et mantra som blir brukt i annenhver setning i designindustrien. Dessverre er det mye grønnvasking i bransjen der produsenter prøver å fremstå som mer miljøvennlige enn de er. Kan Matre garantere at dere tar de riktige valgene for miljøets beste?

Ja, det kan vi garantere, spesielt til våre kunder her hjemme i Norge. Vi produserer alle våre produkter på Stordal. De fleste av våre underleverandører produserer også i Norge. Ved å velge lokalt er vi med på å styrke fellesskapet, sikrer et tett samarbeid og ekstra god kvalitet på produktene. De korte avstandene er med på å holde transportkostnadene lave, redusere svinn og vi kan holde lageret på et sunt nivå.

Jan Svartsund. Pouf. 2024. (Foto: Matre)

Min opplevelse etter å ha fulgt Matre en stund er at dere profilerer produktene annerledes enn andre møbelprodusenter. Det føles fresh og ligner en smule på motebransjen. Stripestoffet dere lager på Innvik har likeså skapt en positiv signaleffekt. Hva er visjonene til Matre de kommende årene?

Vi er åpne om vår inspirasjon fra motebransjen, men det som kanskje er viktigst for oss er å skape en merkevare som lever litt frempå og at vi tillater oss å være litt høylytte. Vi ser stripene i utallige sammenhenger og i Matre skal stripene være en del av vårt DNA. Fremover vil vi arbeide videre med utvalgte produkter fra vår designhistorie. Vi vil i tillegg ta tak i nye muligheter som ligger foran oss, med nye navn og produkter. Vi har allerede lansert en serie puffer med Jan Svartsund som designer. Et resultat av et behov i markedet.

Frode Karlsen ser lyst på fremtiden til Matre. (Foto: Mats Linder)

©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS