SVERRE PETTERSENGLASS FOR HADELAND GLASSVERK

Sverre Pettersens Jotun ble produsert av Hadeland Glassverk fra ca. 1935. (Foto: Nasjonalmuseet)

Sverre Pettersen var i mellomkrigsårene Hadeland Glassverks viktigste formgiver. Han laget alt fra enkelt bruksglass til eksklusive unikaarbeider. I særklasse er punsjbollen han tegnet for kronprinsparet i 1929.

Detalj av Sverre Pettersens vindu til et glassmaleri utført av glassmester Finn Hansen i 1921. (Foto: Mats Linder)

Sverre Pettersen var i utgangspunktet maler og drev malerforretning. Han behersket dog flere disipliner og beskjeftiget seg som bokkunstner, illustratør og dekorasjonsmaler. I tillegg tegnet han blyglassvinduer til kirker, bedrifter og privatpersoner. I 1921 ble Pettersen invitert av Foreningen Brukskunst til å tegne nye glass til Christiania Glasmagasin som skulle utføres ved Hadeland Glassverk. På grunn av arbeidsstans på glassverket ble kun tegningene utstilt. Allikevel var ikke kontakten brutt.

Sverre Pettersens «Dansende ynglinger – Sverddansen» ble tegnet i 1928. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

I 1928 ble Sverre Pettersen ansatt av Christiania Glasmagasin som tegner for Hadeland Glassverk. Da han begynte på Christiania Glasmagasin stod oppgavene i kø. Allerede det samme året tegnet han dekorer for slepent glass til Landsutstillingen i Bergen. Pettersens fagfelle Thor Kielland skrev positivt om hans arbeider, mens den svenske kunsthistorikeren Gustaf Munthe ikke var like begeistret. De første årene var Pettersen sterkt influert av svenskene Edward Hald og Simon Gates glass for Orrefors. Påvirkningen er tydelig i vasen Dansende ynglinger – Sverddansen (1928). Den hadde også likheter med den franske billedkunstneren Henri Matisse og andre internasjonale modernistiske kunstnere.

Sverre Pettersens glass 1023 har en distinkt og avklart form. Utført ved Hadeland Glassverk ca. 1932. (Foto: Nasjonalmuseet)

Kunsthistoriker Inger Helene N. Stemshaug skriver i artikkelen «Sverre Pettersen en modernismens industridesigner» at ”Sverre Pettersen gikk analytisk til verks da han i 1928 gjennomgikk de ulike produktgruppene på Hadeland Glassverk for å legge grunnlaget for en ny produksjon. Produksjonen skulle nå være basert på design av glassverkets egne tegnere. Den skulle være preget av enkle, klart definerte former med moderne dekor.” Glasset 1023 med svart fot, kraftig formet vulst og liten klokke fulgte denne oppskriften.

Punsjebollen ble gitt som bryllupsgave til kronprins Olav og kronprinsesse Märtha i 1929.

Samme år som punsjbollen ble utført til kronprinsparet formga Sverre Pettersen de elegante glasservisene Olav og Märtha. Klokken på glassene var konisk og veldig tynt. Slik tynt glass ble også brukt i det graverte kunstglasset.

Populære Nordlys ble opprinnelig produsert av Høvik Verk i 1930. (Foto: Nasjonalmuseet)

En av Pettersens mestselgende design var pressglasserien Nordlys, opprinnelig produsert ved Høvik Verk i 1930. Det var et moderne svar på tidligere pressglass som etterlignet overdekorert, skjærslepen krystallglass. Nordlys var med vertikale riller og kunne fås i forskjellige farger, i tillegg til en syremattet variant. I 1933 ble produksjonen av Nordlys flyttet til Hadeland da glassproduksjonen ved Høvik ble nedlagt.

Spesialbestilling på gravert glass i 1935. (Foto: Mats Linder)

I tillegg til bruksglass tegnet Sverre Pettersen et meget stort antall tegninger for gravyrer til Hadelands bruksglass og spesialbestilte dekorer tenkt som gaver for privatpersoner, foreninger og bedrifter. De spesialbestilte gravyrene var av svært variert kvalitet. I noen av arbeidene får man inntrykk av at han har hatt relativt frie tøyler, mens mye var styrt av bestillerens spesielle ønsker.

Vase i sandblåst og syremattet glass. Datert 1938. (Foto: Nasjonalmuseet)

På midten av 1930-tallet begynte Sverre Pettersen å formgi prydartikler i tykt, drevet krystallglass. I 1938 utformet han en skål i tykk krystall med fot i sandblåst glass med hulkilslepne fordypninger. På korpus var en hvilende haremskvinne i dypt slepent og syremattet glass.  Den samme form brukte han også da han tegnet en jubileumsgave for Christiania Glasmagasin i 1939, men da med to glassblåsere på korpus.

Vase i tykk krystall med etset og sandblåst dekor. Utført i 1948. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

1949 sluttet Sverre Pettersen ved Hadeland, men allerede i 1937 hadde billedhoggeren Ståle Kyllingstad tatt over som kunstnerisk leder. Han fortsatte der Pettersen hadde sluttet og utviklet sandblåsingsteknikken, i sær på krystallgaver og som vindusdekorasjon.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819