I 1997 arrangerte Norsk Form sammen med flere organisasjoner møbelutstillingen Waves. Tanken var å vise til hva norske møbelformgivere var kapable til rett før det nye årtusenet. I anledning utstillingen skrev Peter Butenschøn at utfordringen for tidens formgivere var å lage iøynefallende tekniske og designmessige løsninger. Han pekte også på muligheten for å nå ut utenfor landets grenser. Det siste kom til å skje med brask og bram, men først etter pendelen hadde passert år 2000.

Det store omslaget kom med Norway Says etter deres suksessfulle utstilling i Milano i 2000. Det er da interessant å notere at flere av felleskapets medlemmer deltok på Waves, deriblant – Espen Voll og Tore Borgersen. Borgersens lampe Cato var innovativ og leken og milevis unna tradisjonell norsk belysningsdesign. Espen Voll hadde sammen med Tore Borgersen og Michael Olofsson suksess med utebenken Vroom for Vestre som var blitt premiert i en møbelkonkurranse.

Minimalistisk og elegant er sjeselongen Breeze av Kristin Sæterhaug og Kaja Kosonen Geiran. Blant tiårets klassikere hører Olav Eldøys Cox, opprinnelig produsert av Vatne Møbler og senere av Møremøbler/Fora Form. Ellers er Beate Ellingsens kommode for Fibo Trespo en god representant for 1990-årenes saklige design.
©Mats Linder / matslinder.no







