Sterke farger og forføriske motiver. Heftige kontraster og spennende typografi. Notehefter er spennende kunst og design for de små lommebøkene. For den som har lyst på ukjent grafisk design så kan disse perlene fortsatt kjøpes for kronestykker på loppis og i bruktbutikker.
Jeg vil påstå at illustrasjoner til notehefter er den tapte kunstform. Tenk at det for mange tiår siden så var det de som hadde notehefte-illustrasjoner som levebrød. Nå er det meste generisk og kjedelig. Så la oss mimre.
La oss se tilbake på den gang design grafisk var en kunstform som ble utført av menneskehender. Høydepunktet for notehefter må ha vært i 1920- og 1930-årene. Art deco og funksjonalisme tilførte illustrasjonene grafisk stringens og luksus i budsjettformat.
Det ikke mange vet er at mange produsenter fikk laget egne viser som reklamerte for deres merkevarer. Innimellom så er disse små kuriositetene å finne, som her for Grænsens Kaffe & Theforretning, som kan tenkes være fra omkring 1920.
Illustratør: Brynjulf Larsson. 1912. (Foto: Mats Linder)
En av det tidlige 1900-tallets fremste illustratører var Brynjulf Larsson. Han står bak noen av tidens fineste bokomslag. Plakaten til Norges Jubileumsutstilling 1914 er en klassiker. Illustrasjonen til dette noteheftet har noe av Gerhard Munthes strek over seg.
Hvem som tegnet omslaget til Det er vår i vårt Norge vites ikke. Stilen minner unektelig om Benny Motzfeldt sine illustrasjoner fra midten av 1930-/1940-årene.
Her er enda et notehefte laget på oppdrag for Olaf Larsen og deres Tango Chokolade. Et raskt søk på Nasjonalbiblioteket (nb.no) indikerer på at noteheftet er fra omkring 1925. Det samstemmer tidsmessig med illustrasjonen av de to som danser tango.
©Mats Linder / matslinder.no