Hvis man er det minste interessert i SAS så vet man at de i 1950- og 1960-årene var veldig aktive med å reklamere for skandinavisk design og kunsthåndverk. Deres plakater og andre trykksaker var utformet av flere av samtidens fremste utøvere.
Da SAS bestemte seg for å lage en serie annonser med søkelys på skandinavisk design og kunsthåndverk ønsket de å bruke det beste fra hvert enkelt land. Først ut av alle annonser var Gerhard Berg og hans Marina-stol for Stokke. Anledningen til valget var at de ved en tilfeldighet snublet over stolen utstilt i en forretning i Stockholm. For Berg var det selvfølgelig en fjær i hatten og stor anerkjennelse. Vil du vite mer om Gerhard Berg så bestiller du boken HER
SAS´ annonser for Scandinavian Design ble brukt i flere anerkjente internasjonale tidsskrifter, som Time Magazine. For SAS må det å samhandle med kjente designmerkevarer styrket firmaets profil som en kvalitetsleverandør innen flynæringen.
I dag ser vi alt oftere at selskaper samarbeider med andre for å være synlige i hverandres ikke-konkurrerende markeder. I den sammenheng var Georg Jensen en perfekt partner da de helt siden tidlig på 1900-tallet fått internasjonal oppmerksomhet. I en periode var det også mulig å kjøpe enkelte av firmaets varer via SAS sine egne utsalg.
Orrefors var et annet selskap som hadde lykkes godt internasjonalt, helt siden slutten av 1910-årene. Deres kunstglass havnet for alvor i søkelyset etter verdensutstillingen i Paris 1925. Etterpå ble de en av landets viktigste designmerkevarer.
Når man snakker om Scandinavian Design så er det umulig å ikke drøfte Kay Bojesen. Han begynte som gullsmed, men er nå aller mest kjent for sine aper og andre dyr i tre. Det de færreste vet er at hans produkter i en periode ble lisensprodusert av Steen & Strøm.
Svenskene har et hav å plukke av når det kommer til eksepsjonelt dyktige glassdesignere. Likevel så er det som oftest kun en håndfull utøvere som blir løftet frem i rampelyset. I denne annonsen har SAS satset på å vise noen av Mona Morales-Schildt sine arbeider. Ofte er det hennes kraftige, optiske vaser som blir vist når hun omtales. Derfor er det ekstra interessant at flyselskapet valgt å profilere disse tynne og elegante glassene.
Finsk etterkrigsdesign og særlig Tapio Wirkkala har sterke røtter i finsk natur. Det har dog ikke annonsens lamper og lysepærer. Fordi det ikke alle vet er at Wirkkala også designet lysepærene, som var tilpasset lampene han formga for Idman. Da kan jeg samtidig røpe at T. Røste & Co. faktisk lisensprodusert noen av Wirkkalas lamper for Idman. For mange år siden fant jeg en hel bærepose med ubrukte lyspærer i original emballasje på loppis rett før de stengte en sen søndag ettermiddag. Nå kan disse originale lysepærene koste flesk. Sjekk hva de ble solgt for på auksjon HER
Om du er interessert i å vite mer om SAS designprodukter fra perioden så finner du relativt mye på internettet. Blant plakater bør nevnes de som er illustrert av dansken Otto Nielsen. PosterTeam.com har et stort utvalg. Se HER
©Mats Linder / matslinder.no