NORWEGIAN PRESENCE 2019 UNDER DESIGNUKEN I MILANO

Utstillingen er kuratert av Kråkvik&D’Orazio, mens Kristine Bjaadal og Hallgeir Homstvedt står bak det overordnede utstillingsdesignet. Foto: Inger Marie Grini.

Hva er nærvær og hvordan presenterer Norge sitt nærvær under designuken i Milano i år. Svaret har vi her. En mønstring i samtidig og klassisk norsk design og kunsthåndverk. 

Tron Meyers skulptur Varde i norsk stein og stål står sentralt i utstillingen. (Foto: Inger Marie Grini)

Tittelen på årets Norwegian Presence er Join. Utstillingen arrangeres av Design og arkitektur Norge (DOGA), Klubben og Norwegian Crafts. Norwegian Presence 2019 er kuratert av Kråkvik&D’Orazio, mens Kristine Bjaadal og Hallgeir Homstvedt står bak det overordnede utstillingsdesignet. Utgangspunktet til utstillingen er bærekraft. I konseptet har man i tillegg til det miljømessige inkludert økonomiske og sosiale aspekter.

Vestre lanserte i 2019 Folk som tar utgangspunkt i den klassiske parkbenken. (Foto: Inger Marie Grini)

Den fremste talspersonen for bærekraft i Design-Norge er Jan Christian Vestre, daglig leder for utemøbelprodusenten Vestre. Han har de siste årene nærmest misjonert for betydningen av et miljømessig og sosialt ansvar. Poengtert behovet av langsiktig tenking i en større sammenheng der han som produsent ønsker å ta et samfunnsmessig standpunkt. Samtidig ønsker Vestre påvirke politikere og brukere. Under Norwegian Presence 2019 viser firmaet Folk, deres nye utemøbelserie.

I forgrunn er Tron Meyers bord Cyclop. (Foto: Inger Marie Grini)

Utstillingen viser både unikaobjekter og serieproduserte designvarer. Et typisk kjennetegn er en trend som vedvart en stund. De yngre formgivernes fascinasjon for 1920/30-tallets geometriske temaer, som sirkelen. Tron Meyer har tatt det helt ut i bordet Cyclop der sirkelen også er plassert inni en kvadrat. Kim Thomé bruker også sirkelen som grunnelement i sidebordet Tango. Likeså Martin Høgh Olsen i småbordserien Local. Miranda Tengs Brun og Josefine Gilbert i Miljo Studio har i arbeidet TO også tatt utgangspunkt i sirkelen. Men i stedet for at det er et funksjonsobjekt har de satt spørsmål ved hvor grensene går for kunst, kunsthåndverk og design.

Fjordfiesta relanserer Sven Ivar Dysthes sofa 1001 AX under utstillingen. (Foto: Inger Marie Grini)

Møbelprodusenten Fjordfiesta viser tre klassikere fra 1950/60-tallet. Sofaen 1001 AX av Sven Ivar Dysthe relanseres på utstillingen, mens Hans Brattruds Scandia-stoler, Rastad & Rellings Bambi-stol og Torbjørn Afdals Krobo-benk vært i produksjon en stund. Fjordfiestas deltakelse forankrer Norges posisjon i den skandinaviske designtradisjonen. Samtidig er det i aller høyeste grad bærekraftig å lage produkter som varer.

Fra utstillingen Norwegian Presence 2019. (Foto: Inger Marie Grini)

At Norge har mange dyktige designere, kunsthåndverkere og produsenter er det lite tvil om. Men hvordan vi skal kommunisere det og øke salget internasjonalt og på hjemmemarkedet er en hard nøtt å knekke. Designuken i Milano er uansett et godt vindu for å nå ut med budskapet.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819