INGER WAAGEFARGESTERK DESIGN

Inger Waage (Foto: Stavangerflint ved Figgjo Museum)

Inger Waage var i tre tiår en av landets mest produktive og innovative tegnere for den keramiske industrien. Hennes dekorer til kunstgods og serviser er blitt stående som viktige representanter fra Scandinavian Design-perioden.

Inger Waage (1923–1995) vokste opp i Stavanger i en middelklassefamilie. Som 17-åring tok hun korrespondansekurs i tegning. I 1942 fulgte Waage opp kurset med å studere et år ved Stavanger Tegneskole.

Egghønen kom med en rekke av Inger Waages håndmalte dekorer under 1950-tallet. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Midt under den tyske okkupasjonen begynte Inger Waage i 1943 på keramikklinjen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i Oslo. Der hadde hun Jens von der Lippe som lærer. Da Waage tok eksamen i 1946 valgte hun å flytte tilbake til Stavanger for å etablerte keramikkverksted. Etter Waage giftet seg med Lauritz Waage var det han som dreiet godset mens hun dekorerte og brente.

Inger Waages håndmalte arbeider for Stavangerflint satte henne på det internasjonale designkartet. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I 1953 ble Inger Waage ansatt som kunstnerisk leder ved den nyetablerte brukskunstavdelingen på Stavangerflint. Med god påbakning fra bedriftens administrerende direktør, Trygve Brekke, begynte hun det samme året tegne og utføre et stort antall dekorer til det som gikk under betegnelsen «kunstflint». I starten var Waage alene på brukskunstavdelingen, men etter hvert vokste den og fikk navnet I.W.-avdelingen.

Fruktfatet fra 1950-tallet et freidig malt med brede og stødige penselstrøk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Hennes arbeider ble vist allerede det første året på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i Oslo, og anmeldt av Tias Eckhoff for tidsskriftet Bonytt. På slutten av 1950-tallet ble produksjonen av hennes kunstflintarbeider rasjonalisert. Formene ble forenklet og antallet penselstrøk redusert.

Mesterkokken har en lett og ledig strek som kan sammenlignes med en moderne tolkning av rosemaling. (Foto: Mats Linder)

På tross av en rikelig produksjon av kunstflint var det som dekortegner til serviser Inger Waage for alvor ble kjent. Til Eystein Sandnes´ servise Utstein tegnet hun flere formsikre dekorer, deriblant Smørgås og Bambus (1958). Den sistnevnte ble også laget i ildfast gods – kalt Flamingo. Mesterkokken (ca. 1960) var en annen dekor som slo an, og som solgte godt i inn- og utland. Den ble brukt til både Sandnes´ og Kåre Berven Fjeldsaas former.

Dekoren Bambus var en slager i mange år. (Foto: Mats Linder)

En relativt ukjent dekor var Good Morning (1961). Motivet var med svarte streker med piler og små prikker i tillegg til håndmalte sirkler i gult, grønt, blått og rødt. Good Morning ble til Utstein kaffeservise kombinert med den monokromt fargede dekoren Tutti Frutti. Både Good Morning og Tutti Frutti var gode eksempler på hvordan den nye tiden tillatte fri «mix and match» i de norske husholdningene.

Dekoren Apollo fra omkring 1971 gjenspeiler på en fin måte tidsånden. (Foto: Mats Linder)

I bølgen etter den første månelanding tegnet Inger Waage dekoren Apollo (1971) med astronauter i verdensrommet. En av i alt ti barneservisedekorer til Waage.

Inger Waages suvenirtallerkener har et flatt perspektiv, som er typisk for japanske tresnitt. (Foto: Mats Linder)

Aller mest kjent i inn- og utland er Inger Waage for suvenirmotivene hun tegnet til ulike norske og utenlandske byer. Hovedmotivet på disse suvenirartiklene var ofte byens severdigheter som kirken og havnen.

Waages suvenirmotiver var mange, og typisk er hennes signatur, den stiliserte fuglen. (Foto: Mats Linder)

Stavangerflint produserte også et stort antall reklameartikler for bedrifter, hoteller og forretninger. Waage og Kari Nyquist (frilansdesigner for bedriften i perioden 1955-1980) tegnet flesteparten av reklamemotivene, som ofte var mer stilsikkert utført enn turistmotivene.

Inger Waages produksjon fra 1970-tallet var tyngre i uttrykket. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Etter en pause fra kunstflinten gjenopptok Inger Waage i 1971 produksjonen. Motivene skiller seg betraktelig fra den tidligere perioden. Oftest malte hun store blomster og blader i mørkeblått, transparent lilla, grønt og jordfarger. Sannsynligvis speilet både motiver og fargebruken Waage som til tider var preget av sykdom. Inger Waage sluttet som designer ved Stavangerflint i 1979.


Utdannelse:

1942/43 – Stavanger Tegneskole

1946 – Statens håndverks- og kunstindustriskole


©Mats Linder / matslinder.no



VIPPS: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819