TONE VIGELANDSMYKKEDESIGN I VERDENSTOPPEN

Tone Vigeland
Tone Vigeland

Tone Vigeland var Norges mest innflytelsesrike smykkedesigner og smykkekunstner. Gjennombruddet kom på PLUS med øresmykket Slynge. Hun oppnådde stor internasjonal anseelse og er representert i samlinger verden over.

Tone Vigeland (1938-2024) vokste opp i en kreativ kunstnerfamilie. I årene 1955–1957 studerte hun på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Der hadde hun gullsmedene Oskar Sørensen og Sigurd Alf Eriksen som lærere. Videre studerte Vigeland på Oslo yrkesskoles gullsmedlinje. På elevutstillingen i 1957 viste hun øresmykket Slynge som festes direkte til øret uten skruer. Til utstillingen kom forretningsmannen og gründeren Per Tannum. Han fattet straks interesse for Vigelands smykker og overtalte henne til å flytte til Fredrikstad der han var i gang med å etablere brukskunstorganisasjonen PLUS.

Tone Vigeland. Øresmykke. Sølv. Modell: Slynge - Sling. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Opprinnelig tegnet i 1957. I produksjon fra 1958/59 til 1985. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Øresmykke. Sølv. Modell: Slynge – Sling. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Opprinnelig tegnet i 1957. I produksjon fra 1958/1959. (Foto: Mats Linder)

I 1958 begynte Tone Vigeland som lærling ved Norway Silver Designs sølvstue på PLUS. I løpet av kort tid laget hun en kolleksjon smykker som Slynge var del av. Sommeren 1959 var etterspørselen så stor at sølvstuen arbeidet fra morgen til kveld for å produsere nok av den.

Reklamefotografi av Tone Vigelands smykker. Ca. 1961.
Produktfotografi av Tone Vigelands og Erling Christoffersens smykker. Ca. 1961.

Typisk for Tone Vigelands smykker fra første halvdel av 1960-tallet er den enkle formen som var tilpasset rasjonell, håndverksmessig serieproduksjon. I 1959 og 1960 deltok både Vigeland og kunstnerisk leder ved sølvstuen, Erling Christoffersen, på Foreningen Brukskunsts høstmønstring på Kunstnernes Hus i Oslo. Begge fikk gode omtaler og i 1960 kjøpte Kunstindustrimuseet i Oslo et av Vigelands arbeider.

Tone Vigeland. Fra venstre til høyre: 1. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. 2. Sølv og emalje. Prøvemodell. Produksjonsbetegnelse: Blad. 1959. 3. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Fra venstre til høyre: 1. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. 2. Sølv og emalje. Prøvemodell. Produksjonsbetegnelse: Blad. 1959. 3. Halskjede. Sølv og emalje. Modell: Chicago. 1958. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. (Foto: Mats Linder)

I 1961 tok Vigeland svenneprøve som gullsmed og det samme året etablerte hun eget verksted i Gamlebyen, Fredrikstad. De første årene var det lite forskjell på unikasmykkene hun laget som selvstendig utøver og smykkene hun tegnet for PLUS.

Produktbilde fra PLUS salgsbrosjyre av Tone Vigelands smykker i op-art stil fra 1966.
Produktbilde fra PLUS salgsbrosjyre av Tone Vigelands smykker i op-art stil fra 1966.

Flere av Vigelands arbeider bar preg av hennes interesse for billedkunst, deriblant noen brosjer og anheng i op-art stil fra 1966. I 1963 flyttet Vigeland fra Gamlebyen. Likevel fortsatte hun å tegne for Norway Silver Designs frem til ca. 1978.

Tone Vigeland. Brosje. Sølv. Unikat. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Ca. 1972. (Foto: Mats Linder)
Tone Vigeland. Brosje. Sølv. Unikat. Utført ved PLUS for Norway Silver Designs. Ca. 1972. (Foto: Mats Linder)

I 1980-årene begynte Tone Vigeland i alt større grad å eksperimentere med utradisjonelle materialer. Spesiell oppmerksomhet vakte hennes smykker laget av håndsmidde spikere.

Tone Vigelands skulpturale armsmykke i oksidert og delvis forgylt sølv ble utført i 1983. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

Separatutstillingen på Electrum Gallery i London representerte det internasjonale gjennombruddet med i alt 60 nye arbeider. På utstillingen gikk både Victoria & Albert Museum i London og Royal Scottish Museum i Edinburgh til innkjøp av smykker.

Tone Vigeland. Collier. Oksydert sølv. Foldete sølvplater festet på brynje (mesh). 
Sammenhengende form, uten lås. Eget verksted. Laget i 1992. L. 29. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Tone Vigeland. Collier. Oksidert sølv. Foldete sølvplater festet på brynje (mesh). 
Sammenhengende form, uten lås. Eget verksted. Laget i 1992. L. 29. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Tone Vigelands smykker fikk etter hvert et mer skulpturalt preg. Derfra var ikke steget langt til skulptural billedkunst. På 1990-tallet laget hun skulpturer i stein med overflate i bly. Under 2000-tallet viste Vigeland flere installasjoner der stenger i stål og pianostrenger var del av arbeidsmaterialet.

Tone Vigelands skulptur i stein og bly ble utført i 1999. (Foto: Nasjonalmuseet)

Tone Vigeland sluttet aldri å være aktuell. Kompromissløst jaktet hun etter nye utfordringer. I 2017 arrangerte designmuseet Die Neue Sammlung den retrospektive utstillingen «Tone Vigeland. Jewelry – Object – Sculpture» i München. Utstillingen ble videreført til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i ny drakt og etterpå Dronning Sonja KunstStall.

Tone Vigelands Sculpture I fra 2016 er fragilt og sterkt. (Foto: Mats Linder)

Vigeland er kjøpt inn av flere nasjonale og internasjonale museer og private samlere. I 1965 ble hun tildelt Jacob-prisen, i 1988 den svenske Prins Eugen-medaljen og i 1996 ble hun utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden.


Utdannelse:

1955-1957 – Statens håndverks- og kunstindustriskole

1957 – Oslo yrkesskoles gullsmedlinje

1961 – Svenneprøve

Utmerkelser i utvalg:

1962 – 1. premie, Norges Gullsmedforbunds smykkekonkurranse

1965 – Jacob-prisen

1986 – 2. premie, International Jewelery Exhibition, Tokyo

1988 – Prins Eugen-medaljen

2002 – Anders Jahres kulturpris


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697